بلاگمعماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

دکوراسیونی زیبا و مدرن با استفاده از پنل‌های چوبی

دکوراسیونی زیبا و مدرن با استفاده از پنل‌های چوبی

شاید فکر کنید که پنل‌های چوبی به تازگی وارد دنیای دکوراسیون شده‌اند، اما واقعیت این است که از دوران معماری کلاسیک روم و یونان این پنل‌های دیواری به بخشی از اجزای خانه‌ها و ساختمان‌های عمومی تبدیل شده‌اند. این پنل‌ها علاوه بر زیبایی، گرما و ظرافت را به خانه‌های خصوصی وارد کردند. البته در دوران ویکتوریا استفاده از روکش‌های ساده به روکش‌های طرح‌دار ارجحیت داشت. از اواسط قرن بیستم، محبوبیت این پنل‌ها بیشتر شده بطوریکه به اجزای معمول دکور خانه‌ها تبدیل شدند.

پنل‌های امروزی، چه آنهایی که از چوب طبیعی ساخته شده‌اند یا از مواد مصنوعی مانند کامپوزیت یا مواد مصنوعی و ترکیبی تشکیل شده باشند، همگی ردی از طرح چوب را دارند و به طور معمول طرح و الگوی چوب را انعکاس می‌دهند.

در استفاده از پنل‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد، می‌توان از آنها فقط در یک دیوار یا ستون استفاده کرد یا حتی کل منزل را با پنل دکور کرد. البته برخی پنل‌ها فقط برای بخش خاصی از منزل طراحی شده‌اند. به عنوان مثال برای درب ورودی، فضای باز یا بالای کنسول.

نکته قابل توجه در مورد پنل‌ها این است که آنها فقط ظاهر زیبا به منزل نمی‌دهند بلکه ضد صوت هستند. ضمن اینکه نصب آنها بسیار آسان بوده و افراد با داشتن مهارت کم نیز می‌توانند نسبت به نصب آنها اقدام کنند. از آنجائیکه این محصولات بسیار مقاوم هستند، نیاز به مراقبت و محافظت زیادی ندارند. ضمن اینکه چون روی دیوار نصب می‌شوند، از فرسودگی دیوارها نیز جلوگیری می‌کنند.

اگر این سوال به ذهن شما رسیده است که با وجود اینکه این پنل‌ها از قدیم وجود داشته‌اند و مورد استفاده قرار می‌گرفتند چرا از آنها به عنوان ابزاری مدرن در دکوراسیون نام برده می‌شود، باید اینطور به شما پاسخ دهیم که علت این موضوع شکل و بافت مدرن این پنل‌ها دلیل این مسئله است. ضمن اینکه پنل‌های امروزه فقط به رنگ چوب تولید نمی‌شوند بلکه تنوع رنگی آنها بسیار زیاد است.

از ویژگی‌های مهم پنل‌های چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در برابر رطوبت و باران مقاوم هستند
  • عایق صوتی و حرارتی هستند
  • در برابر اشعه UV مقاوم هستند
  • نصب و اجرا آنها بسیار سریع است
  • نیاز به نگهداری خاصی ندارند

لازم است بدانید که پنل‌ها در ابعاد متفاوتی تولید شده و شما می‌توانید با توجه به فضای آپارتمان خود، ابعاد مناسب با آن را انتخاب کنید. ضمن اینکه امکان رنگ آمیزی آنها نیز وجود دارد و شما می‌توانید از روی کالیته رنگی، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید.

پنل‌ها به صورت خشک و بدون ملات نصب می‌شوند. تمامی آنها به زیرسازی احتیاج ندارند و برخی بدون زیرسازی قابل نصب هستند. اگر لازم باشد تا زیرسازی برای نصب پنل صورت گیرد، قبل از نصب، زیر کار با پروفیل آهن‌کشی شده، سپس پنل روی آن نصب می‌شود. در این شیوه، پنل‌ها توسط پیچ و رول پلاک به دیوار نصب می‌شوند. کاربرد این روش بیشتر در دیوارهای داخلی است.

از جدیدترین و خلاقانه‌ترین پنل‌های دیواری می‌توان به پنل‌های سه‌بعدی اشاره کرد که افکت و جلوه آن باعث جذابیت و زیبایی محیط می‌شود. نورپردازی این نوع از پنل‌ها نمایش جالبی از حجم، نور و سایه ایجاد می‌کند که می‌توان هم در خانه شخصی و هم در فضاهای عمومی از آنها استفاده کرد. این پنل‌ها طرح‌های بسیار متنوعی دارند از جمله مدور، مارپیچ، مثلثی، موجی و بسیاری موارد دیگر.

پنل‌های سه‌بعدی به دو صورت ساده و نورپردازی شده با چراغ‌های LED طراحی شده‌اند. لازم است که در بکارگیری رنگ نور در این پنل‌ها دقت کافی شود تا با سایر اجزای فضا ترکیب مناسبی داشته باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا