آیین نامه ها و استانداردهابلاگ

وظایف، مسئولیت ها و تعهدات سازنده دارای صلاحیت

وظایف سازنده دارای صلاحیت

۱- مطالعه و بررسی مشخصات مندرج در پروانه ساختمان و نقشه های اجرایی و مشخصات فنی ساختمان قبل از شروع عملیات اجرایی و اعلام اشکالات و مغایرت های احتمالی بین پروانه ساختمان و نقشه ها با نقشه ها با یکدیگر یا بین نقشه ها و مشخصات فنی و یا وجود نقص در آنها به طراح با طراحان آن.

در صورتی که این موارد منجر به تغییراتی در طراحی ساختمان گردد مراتب باید به صاحب کار نیز اعلام شود.

۲- در پذیرش کار و هنگام انعقاد قرارداد، حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال خود و سایر اشخاص دارای صلاحیت در رشته مربوط که توسط مراجع ذیصلاح تعیین و ابلاغ شده است را کاملا رعایت نماید و همچنین از پذیرش مسئولیت نظارت بر ساختمانی که اجرای آن بعهده وی می باشد امتناع نماید.

۳- رعایت مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه ها و بخشنامه های قانونی صادره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی.

۴- رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و ساختمان های پیرامون آن و همچنین رعایت مسائل زیست محیطی کارگاه. (مبحث ۱۲ و مبحث ۲۰ مقررات ملی ساختمان)

۵- صحت انجام تمامی عملیات اجرایی ساختمان، رعایت مقررات ملی ساختمان، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی، اجرای محتوای مندرج در پروانه ساختمان و نقشه های مصوب.

۶- تأییدیه های لازم را از مهندس ناظر در چهارچوب ضوابط مربوط أخذ کند.

۷- در صورت ملاحظه مغایرت بین نقشه های اجرایی با عدم رعایت اصول فنی در آن ها بلافاصله موضوع را به مهندس طراح و ناظر و صاحب کار اعلام نماید.

۸- هرگونه ایراد و نقص در اجرای کار ناشی از عدم رعایت نقشه ها با به کار بردن مصالح نامرغوب یا عدم ارائه کار مناسب از ناحیه نیروی انسانی کارگاه را براساس مفاد قرارداد رفع نماید.

۹- اجرای موضوع قرارداد منطبق با اصول مهندسی و کیفیت مناسب و استفاده از مصالح مرغوب در حد استانداردهای اعلام شده توسط موسسه استاندارد وتحقیقات صنعتی ایران ، که مراحل مختلف آن مورد تأیید ناظران ذی ربط حسب رشته آنان باشد و اخذ تأییدیه های مربوط به کنترل ساختمان در پایان هر مرحله از عملیات اجرایی از ناظران ذی ربط.

۱۰- سازنده دارای صلاحیت ملک حق واگذاری قرارداد را به دیگران ندارد.

اختیارات سازنده دارای صلاحیت

۱- سازنده دارای صلاحیت می تواند شروع کار را موکول به دریافت پیش پرداخت نماید.

۲- در صورتی که پرداخت هر یک از اقساط مبلغ قرارداد، از موعد تعیین شده در قرارداد بیش از یک ماه توسط صاحب کار به تأخیر افتاد، سازنده ملک می تواند آن مبلغ و معادل درصدی از تأخیرات مربوط به پرداخت حق الزحمه خود را که در شرایط خصوصی تعیین می شود، در طول مدت توقف از صاحب کار مطالبه نماید.

۳- چنانچه سازنده دارای صلاحیت اجرای بخشی از کار را بر اساس نقشه ها به مصلحت نداند حسب مورد، مراتب را به طور کتبی به اطلاع ناظر هماهنگ کننده و طراح می رساند و تا وصول پاسخ که در هر حال نباید بیش از یک هفته از تاریخ ابلاغ به طول انجامد، اجرای کار در آن بخش را متوقف می نماید.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا