بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

دولت متعهد به پرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات صنعتی شود

به گزارش خبرنگار ما محمد حسن علمداری در گفت و گو با خبرگزاری ها با یادآوری این‌ که در قانون جهش تولید مسکن، نظام تشویقی برای انبوه‌سازانی که از فناوری نوین صنعتی سازی استفاده می‌کنند پیش بینی نشده است، اظهار کرد: این در حالی است که بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات برای این سازندگان، اولویت‌هایی قائل شده است.

در این زمینه ایرج رهبر،دبیر انجمن انبوه سازان تهران در گفت و گو با ساختمان آنلاین اظهار داشت: در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن هم نسبت به ارایه تسهیلات تشویقی برای حمایت از فناوری های نوین ساختمانی به منظور توسعه صنعتی سازی تاکید شده است،اما وعده عضو هیات مدیره بانک مسکن در صورتی عملیاتی خواهد شد  که دولت پرداخت ما به التفاوت سود تسهیلات را متقبل شود.

وی با بیان اینکه چنانچه دولت در این زمینه کوتاهی کند،بانک مسکن قطعا مشوقی برای بکارگیری فناوری های نوین در طرح نهضت ملی مسکن در نظر نخواهد گرفت اظهارداشت:در طرح نهضت ملی مسکن دولت برای حمایت از اقشارکم درآمد با راه‌اندازی صندوق ملی مسکن و پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات برای اقشار کم‌ درآمد درجهت تولید مسکن و خانه دارکردن متقاضیان واقعی گام برداشت.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: با این رویکرد می توان گفت چنانچه توسعه صنعتی سازی مسکن که سبب کاهش هزینه های تولید ساخت و به روزرسانی روند تولید مسکن در دستور کار باشد،دولت باید متعهد شود که مابه التفاوت سود تسهیلات صنعتی سازی را به نظام بانکی پرداخت کند ،در غیر این صورت بانکها به هیچ وجه تعهدی برای ارایه مشوق به سازندگان صنعتی ساز نخواهند داشت.

رهبر با یادآوری این موضوع که تولید صنعتی مسکن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است گفت: با توجه به اینکه شیوه های سنتی سازی سبب هدر رفت سرمایه های ملی می شود بنابراین نظام ساخت و ساز ما باید به سمت صنعتی سازی حرکت کند و ارایه مشوقهای مختلف از سوی سازمانهای مرتبط با تولید مسکن نظیر سازمان امور مالیاتی،تامین اجتماعی و..نقش بی بدیلی در ترویج صنعتی سازی خواهد داشت.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران با یادآوری توسعه صنعتی سازی و تقویت شرکتهای بزرگ انبوه سازی در این زمینه را سبب تقویت توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر شیوه های تولید مسکن در کشور ما در قیاس با کشورهای پیشرفته ،عقب مانده است و حرکت به سمت صنعتی سازی ،سبب ارتقای فرآیند تولید مسکن خواهد شد.

رهبر اذعان داشت: با توجه به اینکه تجهیزات مربوط به تولید صنعتی سازی مسکن نظیر تاور کرین و.. بسیار گران است،بنابراین لازم است که در طرح نهضت ملی مسکن،دولت به صنعتی سازها تضامین لازم را ارایه دهد تا از تکرار تجربه مسکن مهر برای سازندگان خودداری کند.

وی گفت: در طرح مسکن مهر،با تغییر دولت،اساسا این طرح به حاشیه رانده شد و این امر سبب شد که سازندگان این طرح دچار ضرر و زیانهای سنگین مالی شوند.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران ادامه داد: بنابراین اگر دولت به دنبال توسعه صنعتی سازی در طرح نهضت ملی مسکن ،دولت حتما باید تضامین لازم را به سازندگان ارایه دهد ،در غیر این صورت ،آنها دچار ضرر و زیان مالی خواهند شد.

رهبر با اشاره به اینکه در طرح مسکن مهر صنعتی سازی تا حدی توسعه پیدا کرد اظهار داشت: اما برای رسیدن به نقطه ایده آل در حوزه صنعتی سازی مسکن ،لازم است که تمامی فرآیندها را صنعتی کنیم و نباید تصور شود که به کار بردن قطعات صنعتی سازی در ساخت مسکن به معنای صنعتی سازی است.

رهبر اظهار داشت: در حال حاضر در نظام ساخت و ساز ما تولید صنعتی مسکن صرفا به بکارگیری قطعات صنعتی خلاصه شده است و در بخش نازک کاری،کماکان روشهای اجرا سنتی است.

وی گفت: این درحالی است که کل چرخه تولید مسکن باید صنعتی سازی شود و در این صورت است که می توانیم مدعی شویم ساخت و ساز در کشورما به سمت صنعتی سازی حرکت کرده است.

 

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا