مجله خبریبورس و بازار

تاثیر ۱۶ درصدی فولاد در ساخت مسکن

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور متوسط هزینه فولاد در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن حدود ۱۶ درصد است پس تأثیر بالایی در این راستا خواهد داشت.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از مهر، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌های اخیر خود با اشاره به اینکه فولاد و سیمان باید از بورس کالا خارج شوند، گفته است: طبق یکی از آسیب‌شناسی‌هایی که انجام شده، مشخص شده که پس از عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا، قیمت این محصولات با افزایش رو به رو شده است.

بذرپاش معتقد است قطعاً سهام‌داران این مجموعه میلی به کاهش قیمت نخواهند داشت و ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم را به این موضوع گره بزنیم. البته بعضی از دوستان اظهار کردند که بورس کالا اگر باشد باید قیمت پایه آن مدیریت شود و از الگوی مناسبی تبعیت کند.

به گفته وزیر راه وشهرسازی، عرضه سیمان و فولاد در بورس کار غلطی است؛ برخی بورسی‌ها دراین‌باره اصرار دارند، که فولاد و سیمان در بورس کالا عرضه شود؛ اگر این کار ادامه یابد باید قیمت پایه عرضه در داخل تغییر کند.

وی معتقد است اگر می‌خواهید در بورس کالا مصالح را عرضه کنید باید فرمول قیمت گذاری تغییر کند.

این مقام مسئول تاکید کرد: قیمت سیمان و فولاد برای ساختمان‌سازی به‌ویژه نهضت ملی مسکن باید پایین بیاید، باید تلاش کنیم واحدهای مسکن نهضت ملی را هر چه می‌توانیم ارزان‌تر در اختیار مردم قرار دهیم. این تلاش باید از سمت همه باشد.

وزیر راه و شهرسازی تصریح‌کرد: بورس راه نینداختیم که قیمت کالا را افزایش دهیم، حالا بماند ذات بورس چیست، بماند تعیین روش‌های قیمت پایه چیست، اما اگر اصرار بر عرضه بر بورس کالا است بدانید که عامل گرانی است.

در همین رابطه وزارت راه وشهرسازی امروز نشست کارشناسی را ترتیب داده است تا اعلام کند باید سیمان و فولاد از بورس کالا خارج شود.

ابوالفضل نوروزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره‌ای تأمین مصالح ساختمانی از معدن تا ساخت، در راستای ماندن یا برداشتن سیمان و فولاد در بورس کالا، گفت: در حوزه ساخت مسکن باید تا جایی که امکان دارد قیمت مصالح ساختمانی کاهش یابد زیرا یکی از هدف‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون مسکن بر اساس وعده رئیس جمهور کشور است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید کرد: بعضی از کارشناسان اظهار می‌کنند که در ساخت نهضت ملی مسکن فقط زمین مهم است اما به جز تأمین زمین قیمت مصالح در ساخت مسکن نیز مورد اهمیت است.

وی افزود: عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا موجب می‌شود قیمت‌ها به صورت متغیر به فروش خواهد رسید پس بدین صورت با قیمت واقعی این مصالح به دست مصرف کننده نخواهد رسید.

نوروزی در ادامه تاکید کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته اگر قیمت هر واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن حدود ۲۰ هزار تومان کاهش یابد در جمع ۴ میلیون واحد مسکونی قطعاً نرخ قابل توجهی خواهد بود پس کاهش قیمت مصالح ساختمانی نیز تأثیر خواهد داشت.

این مقام مسئول افزود: اگر قیمت مصالح ساختمانی افزایش یابد یا با قیمت معقول به دست مصرف کننده نرسد قطعاً افزایش قیمت مصالح ساختمانی تأثیر مستقیم در افزایش هزینه‌های ساخت خواهد داشت.

نوروزی تصریح کرد: هزینه ساخت واحد مسکونی حدود ۵۳ درصد است که از این میزان حدود ۲۵ درصد برای تأمین مصالح ساختمانی صرف خواهد شد.

مشاور بذرپاش در پایان تاکید کرد: به طور متوسط هزینه فولاد در ساخت و ساز نهضت ملی مسکن حدود ۱۶ درصد است پس تأثیر بالایی در این راستا خواهد داشت؛ ورود سیمان و فولاد در بورس موجب افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت آن نسبت به هزینه تمام شده آن در محل تولید است.

وی افزود: تولید سیمان و فولاد توسط عده کثیری انجام نمی‌شود به عنوان مثال ۱۷ تولید کننده فولاد در کل کشور داریم، سیمان هم مشابه فولاد است. پس در کالاهایی که انحصار در تولید و فروش است عرضه در بازار بدون رقابت معنایی ندارد. عرضه خودرو در بورس هم همین اشکال را داشت که با شکست مواجه شد به طور مثال در حوزه خودرو وقتی عرضه در بورس معنا دارد که شرکت‌های بزرگ تولید کننده خودرو در دنیا هم حضور داشته باشند اما وقتی عرضه در بورس کالا معنی دار است که عرضه کنندگان با یکدیگر رقابت کنند در کاهش قیمت؛ نه بازار انحصاری برای افزایش قیمت ایجاد شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا