بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

حتی طبقات مرفه هم قادر به خرید مسکن نیستند /لزوم بکارگیری انبوه‌سازان خارجی در طرح نهضت ملی مسکن

دکتر بهمن آرمان ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گوی اختصاصی با  ساختمان آنلاین گفت: مشکل مسکن در کشور ما جدی است و شرایط قیمتها به گونه ای است که نه تنها طبقه متوسط، بلکه حتی دهک های مرفه هم توان خرید مسکن را ندارند .

ناتوانی نظام بانکی در تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن

وی افزود: دولت اعلام کرده قرار است در قالب طرح نهضت ملی مسکن ، نسبت به تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال اقدام کند، این برنامه دارای اشکالات بسیاری است که از جمله می توان به ابهام در تامین منابع مالی مورد نیازآن اشاره کرد.

آرمان تاکید کرد: اگر قرار باشد تامین مالی این طرح از طریق سیستم بانکی صورت گیرد،باید گفت که وضعیت فعلی بانکها اجازه چنین کاری را نمی دهد اما از سوی دیگر چنانچه مجموعه ای از شرایط فراهم شود امکان تحقق اهداف طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد.

این اقتصاددان اذعان داشت: ایران از نظر ظرفیت تولید سیمان،که یکی از مصالح اصلی و اساسی برای ساخت مسکن است، بعد از کشورهای چین هندوستان،و امریکا در مقام چهارم جهانی قرار دارد .

وی با اشاره به اینکه در زمینه تامین سایر مصالح مورد نیاز تولید مسکن نظیر کاشی ،شیشه و … نیز هیچ کمبودی نداریم ادامه داد : صحبتهای وزیر راه و شهرسازی و وعده ایشان مبنی بر تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در سال مبتنی بر این ظرفیتها بوده است.

غفلت دولت از نارسایی شرکتهای داخلی انبوه سازی

آرمان ادامه داد: اما موضوعی که وزیر راه و شهرسازی از آن غفلت کرده این است که اساسا ما در ایران دارای فناوری ساخت سریع ،انبوه ،ارزان ،بلند مرتبه و سبک سازی در حوزه مسکن نیستیم.این در حالی است که در حال حاضر در برخی از کشورها نظیر چین یک ساختمان پنجاه و چهار طبقه شش ماهه ساخته می شود اما شرکتهای ایرانی فاقد چنین فناوری هستند .

وی تاکید کرد: ما از انبوه ساز برداشت اشتباه داریم یعنی شرکتی که توان ساخت صد واحد مسکونی داشته باشد از نظر ما انبوه ساز تلقی می شود ،در حالی که انبوه ساز شرکتی است که قادر باشد در سال ده هزار واحد مسکونی بسازد .

این اقتصاد دان ادامه داد: به طور مثال در امارات متحده عربی صرفا دو شرکت وجود دارد که از چنین توانمندی برخوردار هستند و قادرند نسبت به تولید ساختمانهای انبوه در بازه زمانی کوتاه اقدام کنند. این درحالی است که ما فاقد چنین ظرفیتی هستیم و انبوه سازی در کشور ما به صورت سنتی صورت می گیرد.

مصوبه بورس به کمک انبوه سازی آمد

وی رفع این نقیصه و استفاده از ظرفیت شرکتهای انبوه ساز خارجی را ضامن موفقیت طرح های دولت در حوزه مسکن دانست و گفت: همچنین با توجه به اینکه در سازمان بورس و اوراق بهادر در زمان مدیریت آقای دکتر قالیباف اصل ،مصوبه ای تهیه و ابلاغ شد که پیش بینی تامین منابع مالی برای انبوه سازی از طریق سرمایه های خرد و سرگردان مسکن در آن دیده شده ،بنابراین می توان گفت که با فراهم شدن بسترها امکان انبوه سازی و تحقق کردن برنام های دولت درحوزه مسکن وجود خواهد داشت.

در هیچ کجای جهان زمین کالای سرمایه ای نیست

تحلیل گر مسایل اقتصادی در ادامه به بیان وضعیت ساخت مسکن در سایر کشورها پرداخت و ادامه داد: در هیچ کجای جهان زمین به عنوان کالای سرمایه ای تلقی نمی شود و عموما دولت زمین را به شرط آنکه در آن اقدامی صورت گیرد ،به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می دهد و بنابراین امکان خرید زمین با هدف سرمایه گذاری وجود ندارد .

وی گفت : همچنین در هیچ کشوری ،سازنده مسکن هزینه انشعاب ،آب ،برق،گاز ،فاضلاب و تلفن را پرداخت نمی کند و از طرف دیگر در این کشورها،شهرداری ها برای ساخت مسکن یا هر ساختمان دیگری،تراکم نمی فروشند ،اما در کشور ما عکس این رویه حاکم است و موارد مذکور جزء هزینه های اصلی تولید مسکن به شمار می رود.

آرمان خاطرنشان ساخت: در شرایط فعلی در صورتی که این امکان فراهم شود که شرکتهای ساختمانی ایرانی با شرکتهای دارای دانش فنی تولید مسکن ،نظیر شرکتهای ترک و چینی وارد مذاکره شوند امکان تولید انبوه مسکن فراهم خواهد شد.

ضرورت اعطای زمینهای رایگان به سرمایه گذاران برای انبوه سازی

وی گفت: بنابراین لازم است زمین های رایگان در اختیار شرکتهای بزرگ انبوه ساز قرار داده شود و شرط این واگذاری هم داشتن یک شریک خارجی باشد،چرا که شرکتهای ایرانی دارای فناوری انبوه سازی نیستند.

آرمان همچنین به طرح مسکن مهر نیز اشاره و تاکید کرد: تجربه مسکن مهر یک تجربه شکست خورده است و واحدهای ساخته شده این طرح به دلیل جانمایی نامناسب با استقبال مواجه نشدند و برای جلوگیری از تکرار این تجربه ناموفق، باید دقت لازم در جانمایی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن صورت گیرد.

این اقتصاد دان تصریح کرد: در هیچ کجای جهان برای ساخت شهرک هایی نظیر پردیس و پرند سرمایه گذاری نمی شود ،چرا که این شهرکها دارای متروهای تندرو و سایر امکانات زیربنایی لازم نیستند و از محل کار افراد فاصله دارند.

اراضی طرح نهضت ملی مسکن باید در نزدیک شهرها باشد

وی ادامه داد: موفقیت طرح نهضت ملی مسکن در گرو واگذاری زمین های مرغوب رایگان در نزدیکی شهرهاست که با فاصله حداکثر ده کیلو متر در نزدیکی شهرها واقع شده اند .

آرمان با تاکید بر اینکه ساخت و ساز در این اراضی باید در مراکز استانها و در قالب شهرک های مسکونی حداقل ده هزار واحدی باشد خاطر نشان ساخت: همچنین وزارت راه باید با اخذ مصوبه ای از هیات دولت،پرداخت هزینه های انشعاب این واحدها را به پرداخت اقساط بلند مدت تبدیل کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا