اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

‌سازندگان ساخت و‌ سازهای شهری باید رتبه‌بندی شوند

عضو انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با تاکید برلزوم صلاحیت بندی سازندگان ساخت و سازهای شهری، در عین حال تاکید کرد: سازندگان ساخت و سازهای شهری عمدتا از توان مالی برخوردار هستند در حالی که کفایت فنی لازم را ندارند.

دکترسید علی ختمی مآب ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو‌ با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین اظهار داشت: کیفیت در ساخت و ساز از مرحله طراحی آغاز می شود در مرحله اجرا و نظارت ادامه پیدا می کند و در مرحله بهره برداری نیز کماکان تداوم دارد. در واقع مقوله کیفیت ساختمان موضوعی نیست که یکباره به این امر دست پیدا کنیم.

وی گفت: کیفیت ساختمان دارای فرآیندی است که باید در حوزه ساخت و ساز به صورت یکپارچه آن را در نظر بگیریم، بر این اساس برای تحقق این هدف لازم است نقشه های طراحی ساختمانها با اجرا کاملا منطبق باشد و همچنین نظارتهای مستمر نیز در چرخه تولید مسکن صورت گیرد.

ختمی مآب اظهار داشت: در بسیاری از ساخت و سازها متاسفانه موضوع تضمین کیفیت و کنترل ساخت و سازها مغفول مانده است. یکی از حلقه های زنجیره ساخت و ساز موضوع سازندگان است، هر چند که در سازمان نظام مهندسی، دارای مهندسان مختلفی شامل مهندسان طراح، ناظر، مجری ذی صلاح هستیم اما جای سوال است که مهندسان مجری تا چه مبزان توانسته اند در حوزه ساخت و ساز اثرگذار باشند و همچنین آیا به صورت تمام وقت در پروژه های ساختمانی به صورت تمام وقت حضور دارند یا خیر؟

وی خاطرنشان ساخت: مساله بعدی سازندگان حوزه مسکن از بعد ذی صلاح بودن است. باید تمایزی قایل شویم در حوزه مجریان ذی صلاح و سازندگان ذی صلاح.

سازندگان ما در حوزه ساخت و سازهای شهری عمدتا کسانی هستند که از لحاظ مالی قوی هستند، اما عمدتا از لحاظ فنی شاید خیلی قوی نباشند.

وی‌اذعن‌داشت:البته نظام فنی_اجرایی کشور،دارای ساختاری است که بر اساس آن سازندگان رتبه بندی می شوند ولی در ساخت و سازهای شهری که عمدتا تا ۹۵درصد از ساخت و سازهای ما را دربرمی گیرد، متاسفانه پالایش سازندگان عملیاتی نشده و لذا آنها رتبه بندی لازم را ندارند و البته برای تحقق این امر،فاقد دستگاه متولی هستیم.

ختمی مآب اظهار داشت: اگر چه سازمان نظام مهندسی، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی به وظایف خود عمل میکنند، اما یکپارچه سازی و طبقه بندی سازندگان ذی صلاح ساخت و ساز شهری متاسفانه مغفول واقع شده است. لذا باید سازندگان ساخت و سازهای شهری صلاحیت بندی شوند و در کنار این اتفاق،قطعا شاهد ارتقای کیفیت ساخت و سازها خواهیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا