رویدادهااملاک و مستغلات

صندوق درآمد ثابت یا صندوق املاک و مستغلات

سرمایه‌گذاری روش های مختص به خود را دارد. اگر به دنبال یک سرمایه‌گذاری بلند مدت و مطمئن هستند باید از ابزار پوشش ریسک استفاده کنید. صندوق درآمد ثابت و صندوق املاک و مستغلات دو ابزار مالی به این منظور هستند.

هر فردی به دنبال این است که در آینده علی الخصوص زمان بازنشستگی، سرمایه‌ای داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند. به این منظور افراد سعی می‌کنند تا با سرمایه‌گذاری‌های متنوع، در طول زمان سرمایه خود را رشد داده تا بتوانند در زمان بازنشستگی از آن استفاده کنند. راه‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد ولی یکی از بهترین و امن‌ترین راه‌ها، سرمایه‌گذاری روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این صندوق‌ها شرایطی را فراهم کرده‌اند تا افراد با سرمایه‌ای کمتر از یک میلیون تومان امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف را داشته باشند. همچنین وجود یک تیم متخصص که تأییدیه‌های لازم را از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرده، باعث می‌شود تا روند سودآوری سرمایه‌گذاران با ریسک کمتری همراه باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری انواع متفاوتی دارند که بر حسب میزان ریسک و دارایی می‌توان آنها را دسته بندی کرد. در این بین صندوق سرمایه‌گذاری اهرمی، سهامی و جسورانه رسیک بالایی دارند و صندوق سرمایه‌گذاری مختلط و طلا ریسک متوسطی دارند. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و املاک و مستغلات هم کم ریسک به حساب می‌آیند. صندوق‌های پروژه‌ای، کالایی، خصوصی و … نیز باتوجه به شرایط هرکدام مورد بررسی قرار می‌گیرند.

پوشش ریسک در سرمایه‌گذاری بلند مدت

زمانی که شما تمایل دارید تا به صورت بلند مدت سرمایه‌گذاری کنید، باید بخشی از سرمایه خودتان را صرف پوشش ریسک سایر سرمایه بکنید. یعنی اگر سرمایه‌گذاری شما با زیان مواجه شد؛ بخشی که برای پوشش ریسک کنار گذاشته‌اید، می‌تواند بخشی از زیان یا کل آن را پوشش دهد. از آنجا که در بلند مدت قطعا بازار فراز و فرودهای متعددی را تجربه خواهد کرد؛ استفاده از این ابزار اجتناب ناپذیر است.

به منظور ایجاد یک پوشش ریسک مناسب، باید در حوزه‌هایی سرمایه‌گذاری کرد که ریسک پایینی داشته باشند (یا بدون ریسک باشند) تا در مواقع بحرانی بتوانند به ما کمک کنند. افراد به منظور ایجاد چنین پوششی، در صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. با اینکار در صورتی که سایر بخش‌ها با ضرر و زیان مواجه شوند؛ این حوزه سود می‌دهد و بخشی از زیان ایجاد شده را پوشش می‌دهد. به تازگی صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی با نام صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات به بازار سرمایه اضافه شده است که می‌تواند ضمن سودآوری برای سرمایه‌گذاران، پوشش ریسک مد نظر را برای آنها ایجاد کند. در این مقاله به بررسی مزیت‌ها و تفاوت‌های صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت و صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌پردازیم.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت وجوه خرد سرمایه‌گذاران را جمع آوری کرده و آن را توسط یک تیم خبره مدیریت می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت نزدیک به 90% از وجوه جمع آوری شده را صرف خرید اوراقی می‌کند که بازدهی آنها مشخص است (مانند اوراق دولتی) و نزدیک به 10% از وجوه جمع آوری شده را صرف خرید سهام از بازار سرمایه می‌کند. با اینکار سود صندوق تا حدود زیادی مشخص است و بسته به میزان بازدهی سهام خریداری شده، مقدار کمی این بازدهی تغییر می‌کند. در حال حاضر سود اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بین 3 تا 7 درصد از سود بانکی بیشتر است.

صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت یک مزیت مهم دارد و آنهم تقسیم سود به صورت ماهانه است. این صندوق هر ماه نقدا یا به صورت اوراق جایزه، بازدهی ایجاد شده را به سرمایه‌گذاران خود پرداخت می‌کند. این موضوع باعث جذابیت این سرمایه‌گذاری برای کسانی می‌شود که ماهانه به مقداری وجه نقد احتیاج داشته و تمایل به دریافت سود ماهانه دارند.

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات وجوه خرد سرمایه‌گذاران را جمع آوری کرده و آن را در حوزه املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری می‌کند. به این صورت که با وجوه جمع شده املاک و مستغلات مورد نظر را خریداری کرده و مدیریت آن را برعهده می‌گیرد. سپس این املاک و مستغلات را به متقاضیان اجاره داده و اجاره بهای دریافتی را به صورت ماهانه یا فصلی بین سرمایه‌گذاران تقسیم می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این اجازه را دارد تا بر روی این موارد سرمایه‌گذاری کند:

  1. دارایی‌های ملکی که در ایران بوده و دارای گواهی پایان کار و سند رسمی هستند؛ به شرط آنکه مفروز شده باشد و قابلیت انتقال به غیر را هم داشته باشد.
  2. واحدهای سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات و صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان.
  3. صکوک رهنی و سایر اوراق بهادار مرتبط با املاک و مستغلات که در بازار سرمایه یا زیر نظر آن منتشر شده است.
  4. سهام شرکت‌های ساختمانی پذیرفته شده در بازار سرمایه.
  5. اوراق درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی، سپرده بانکی، واحد سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت.

مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت

هر کدام از صندوق‌ها مزیت‌های مختص به خود را دارد و کمک می‌کند تا تصمیمات مالی بهتری را اخذ کند. اما با این مقایسه ما به دنبال آن هستیم تا مشخص کنیم کدام مدل از سرمایه‌گذاری برای بلند مدت می‌تواند کمک بیشتری را به سرمایه‌گذاران بکند. در جدول زیر به صورت خلاصه مقایسه‌ای میان صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات با صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت صورت گرفته است:

  صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت
میزان ریسک سرمایه‌گذاری خیلی کم تقریبا صفر
میانگین سود سرمایه‌گذاری بالاتر از تورم کمتر از تورم
زمان پرداخت سود ماهانه یا فصلی ماهانه
حداقل میزان سرمایه گذاری کمتر از یک میلیون تومان کمتر از یک میلیون تومان
ارزش اصل سرمایه بعد از 30 سال (زمان بازنشستگی) بیش از رشد تورم رشد می‌کند (چون دارایی فیزیکی است) تقریبا بی ارزش می‌شود (چون پول نقد است)
نقدشوندگی بسیار بالا بسیار بالا

با توجه به جدول فوق مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاری بلند مدت روی صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات می‌تواند سود بیشتری را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشد. همچنین این ابزار مانند صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت پوشش ریسکی برای سایر سرمایه‌گذاری‌ها ایجاد می‌کند. شاید مهم‌ترین عامل برای این سرمایه‌گذاری این باشد که سرمایه‌ای که در صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات وارد شده است بر خلاف صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بعد از گذشت زمان، نه تنها ارزش خود را از دست نمی‌دهد بلکه بیشتر از میزان تورم رشد خواهد کرد.

این موارد علاوه بر ایران در سایر کشورها هم اتفاق افتاده است. برای نمونه در کشور چین میزان سرمایه‌گذاری در این حوزه بیش از میزان سرمایه‌گذاری در حوزه درآمد ثابت است.

مزیت سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات
مزیت سرمایه گذاری در صندوق املاک و مستغلات

در کشور ایالات متحده آمریکا نیز، در بازه‌های زمانی که تورم نرمال یا زیاد باشد؛ بازدهی این صندوق‌ها از شاخص s&p500 که یکی از شاخص‌های مهمه در سرمایه‌گذاری است بیشتر است.

 

صندوق درآمد ثابت یا صندوق املاک و مستغلات
صندوق درآمد ثابت یا صندوق املاک و مستغلات
به این مطلب امتیاز دهید

حسین بریهی

کارشناس تأمین مالی املاک و مستغلات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا