امور حقوقي، فني قراردادها و بیمهبلاگ

راهنمای جامع امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی

هر آن‌چه که باید درباره امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی بدانید!

 

اختصاصی ساختمان آنلاین: اگر می‌خواهید در امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی شرکت کنید، احتمالا تابه‌حال در مورد این امتحانات اطلاعاتی به دست آورده‌اید. در این مطلب به طور کامل در مورد امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی توضیح می‌دهیم و صفر تا صد ماجرا را برای شما روشن می‌کنیم. اگر تمایل دارید در آینده در این امتحانات شرکت کنید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. امتحانات کارشناس رسمی به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول امتحانات کارشناسان رسمی نظام‌مهندسی است و مربوط به قوه مجریه است. دسته دوم آزمون کارشناسان قوه قضاییه است که وظیفه نظارت بر آن بر عهده‌ی قوه قضاییه است. سومین دسته از این امتحانات نیز آزمون کارشناسان رسمی دادگستری است. این آزمون نیز با نظارت کانون کارشناسان دادگستری انجام می‌شود. در ادامه به توضیح بیشتر در مورد امتحانات نظام‌مهندسی و دادگستری می‌پردازیم.

امتحان نظام‌مهندسی

 

ابتدا به آزمون نظام‌مهندسی می‌پردازیم. آزمونی که به‌صورت سالانه در دو نوبت برگزار می‌شود. زمان برگزاری این دو آزمون در ماه‌های شهریور و اسفند است. این آزمون در رشته‌های عمران، معماری، برق، مکانیک، نقشه‌برداری، شهرسازی و ترافیک برگزار می‌شود. البته تایید صلاحیت در رشته‌های عمران و معماری کمی سخت‌تر از رشته‌های دیگر است. برای پذیرش در این رشته‌ها باید در سه آزمون کنید. رشته عمران شامل آزمون‌های نظارت، اجرا و محاسبات است و رشته معماری نیز شامل آزمون‌های نظارت، اجرا و طراحی است. اما همه‌چیز به همین‌جا ختم نمی‌شود. در هر دو رشته تا زمانی که موفق به کسب صلاحیت در آزمون نظارت نشوید، موفقیت در آزمون اجرا بی‌فایده است و نتیجه آن فاقد اعتبار خواهد بود.

راهنمای جامع امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی

زمان برگزاری امتحان کارشناس دادگستری و نظام‌مهندسی

برگزاری این آزمون‌ها طبق روال هرساله انجام می‌شود. این امتحانات معمولاً در دو روز و در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برگزار می‌شود. آزمون‌های نظارت و اجرا در رشته نظام‌مهندسی به ترتیب در نوبت صبح و بعدازظهر روز اول آزمون‌ها و امتحانات محاسبات و طراحی در نوبت صبح روز دوم آزمون‌ها انجام می‌شود.

قوانین امتحان نظام‌مهندسی

  • آزمون‌ها دارای نمره منفی نیز هستند و باید مراقب باشید که نمره منفی کسب نکنید. زمان امتحان نظارت و اجرا ۱۵۰ دقیقه و زمان امتحان محاسبات ۲۱۰ دقیقه است.
  • آزمون‌ها جزوه و کتاب‌باز هستند و امکان استفاده از ماشین‌حساب نیز برای شرکت‌کنندگان فراهم است. البته امکان استفاده از دیگر وسایل الکترونیکی مجاز نیست و تقلب محسوب می‌شود.
  • طبق قوانین این آزمون تا مدت ۴ سال پس از قبولی در امتحانات این امکان برای متقاضیان فراهم است تا با تکمیل مدارک خود (کارت پایان خدمت، سابقه بیمه‌ای برای پروانه اجرا و …) نسبت به اخذ پروانه اشتغال اقدام کنند.


آزمون کارشناس رسمی دادگستری

چنانچه تمایل دارید به جمع کارشناسان رسمی دادگستری بپیوندید و پروانه کارشناس رسمی کارشناس رسمی دادگستری را دریافت کنید باید در آزمون هماهنگ کارشناس رسمی دادگستری شرکت کنید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم وظیفه نظارت و اجرا در این امتحانات بر عهده‌ی کانون کارشناسان رسمی دادگستری است. اما برای اینکه به کارشناس رسمی تبدیل شوید باید علاوه بر امتحان کتبی مراحل دیگری را نیز بگذرانید. در واقع اولین مرحله امتحان کتبی است و پس از آن باید مراحل مصاحبه شفاهی و گزینش نیز گذرانده شود. پس از قبولی در این امتحانات و گذراندن دوره‌های عملی و کارآموزی شما رسماً یک کارشناس رسمی دادگستری محسوب می‌شوید و می‌توانید پروانه کار رسمی خود را دریافت کنید. امیدواریم اگر در امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی شرکت می‌کنید، موفق به قبولی در این آزمون‌ها شوید.

راهنمای جامع امتحانات دادگستری و نظام‌مهندسی

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله زیر نیز برای شما جذاب باشد:

شرایط ارجاع کار نظارت و اجرا نظام مهندسی

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا