راه و شهرسازی

احتمال تمدید مهلت دریافت وام اجاره از بانک‌ها

به گزارش ساختمان آنلاین : دومین مرحله از مهلت دولت برای ثبت نام وام ودیعه مسکن شب گذشته به پایان رسید و اکنون وضعیت ثبت نام بسیاری از مستاجران در مرحله (انتظار استعلام) قرار دارد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی بعد از مصوبه تمدید، ١٩٥ هزار ثبت نام جدید در سامانه مسکن ملی ثبت شده است که مدت زمان پالایش اطلاعات را افزایش خواهد داد.

پالایش اطلاعات و تایید نهایی به تدریج انجام خواهد شد، بنابراین مستاجرانی که هنوز پیامک تایید نهایی را دریافت نکردند نباید نگران حذف خود از روند پالایش و معرفی به بانک باشند.

وزارت راه اعلام کرد که در مجموع ٦٦٠ هزار نفر به عنوان متقاضیان واجد شرایط مدارکشان بررسی و برای دریافت وام به بانک معرفی شده‌اند و این رقم ممکن است به ٧٠٠ هزار نفر افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی روز پنج شنبه (اول آبان) ، گفت: سیستم بانکی تا پایان دی‌ماه به افراد معرفی شده که مدارک خود را نزد بانک تکمیل کردند این وام را اعطا خواهد کرد، اما بسیاری از مستاجران نگران هستند که از این زمان، جا بمانند و نتوانند مدارک خود را تکمیل و وام بانکی را دریافت کنند.

«محمود محمودزاده» افزود: ممکن است با مصوبه ستاد ملی کرونا این مهلت نزد بانک‌ها تمدید شود، بنابراین همه مستاجران واجد شرایط که در سامانه مسکن ملی ثبت نام داشتند و به بانک معرفی شدند مهلت دریافت وام را خواهند داشت.

وی گفت: برآورد دولت این است که به ٧٠٠ هزار نفر وام ودیعه مسکن تعلق خواهد گرفت. اعتبار در نظر گرفته شده نیز ٢٠ هزار میلیارد است.

طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، مستأجران بدون مسکن دارای اجاره نامه رسمی با کد رهگیری می‌توانستند با مراجعه به سامانه جامع اقدام ملی مسکن، برای دریافت وام کمک ودیعه مسکن ثبت نام کنند.

رقم این وام در تهران ۵۰ میلیون تومان، ۸ کلانشهر بالای یک میلیون نفر،  ۳۰ میلیون تومان و شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد است که در دو مدل با سررسید یک ساله و ۳ ساله به بانک عامل بازپرداخت می‌شود.

در مدل بازپرداخت یک ساله، مستأجران در مدت یک سال، فقط سود تسهیلات معادل یک دوازدهم را پرداخت می‌کنند که مبلغ اقساط ماهانه آن در تهران ۵۴۰ هزار، کلانشهرها ۳۲۰ هزار و سایر شهرها ۱۶۰ هزار تومان است؛ اصل وام در پایان یک سال به بانک بازگردانده می‌شود.

در مدل بازپرداخت ۳۶ ماهه نیز اصل و سود وام با نرخ سود ۱۳ درصد مستهلک شده و رقم اقساط ماهانه آن برای وام ۵۰ میلیونی، یک میلیون و ۶۶۰ هزار، وام ۳۰ میلیونی ۹۹۶ هزار و ۴۲۹ و وام ۱۵ میلیونی ۴۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است.

پاسخ به دو نگرانی متقاضیان وام ودیعه مسکن

وزارت راه و شهرسازی نیز دو روز پیش اعلام کرد متقاضیانی که داوطلب دریافت وام ودیعه مسکن شده و ثبت‌نام را انجام داده‌اند و هنوز پیامکی دریافت نکرده‌اند باید به سامانه طرح اقدام ملی مراجعه کرده و در بخش مشاهده درخواست با ثبت کدملی، وضعیت خود را استعلام کنند.

چنانچه امکان ورود برای آنها فراهم نشد، با انتخاب فراموشی رمز عبور و دریافت کد برای متقاضیان، این امکان فراهم خواهد شد.

وزارت راه در پاسخ به نگرانی آن دسته از متقاضیان که شماره تلفن همراه آنها به نام فرد دیگری است نیز اعلام کرد: الزامی برای ثبت شماره همراه به نام سرپرست خانوار نیست و شماره همراه تنها برای اطلاع رسانی به متقاضیان مطالبه می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا