صنایع ساختمانیمجله خبری

جای خالی تابلوهای مشخصات فنی ساختمان در کرمان

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، وضع موجود شهر کرمان در شرایطی است که براساس قانون شهرداری باید جلو ساخت و ساز ساختمان های فاقد این تابلو را بگیرد.

با توجه به افزایش جمعیت و مشکلات کمبود زمین، ساخت ساختمان‌ها منطبق با استاندارد و مقررات از اهمیت بسیاری برخوردار است و ساختمان‌ها باید توسط مهندسان به گونه ای طراحی و اجرا شوند تا از ایمنی کافی نیز بهره‌مند باشند و مشکلاتی مانند متروپل آبادان حادث نشود.

یکی از مهمترین مواردی که در ساخت ساختمان‌ها باید به آن پرداخت، مشخصات پروژه ساختمانی است؛ این مشخصات پروژه به عنوان یک شناسنامه برای ساختمان است که معمولا در هنگام ساخت و قبل از تکمیل شدن سازه در کنار زمین نصب می‌شود و از آنجا که اهمیت های مختلفی بویژه در تشدید نظارت ها و کاهش تخلفات دارد، نصب آنها اجباری شده است.

این تابلو زرد رنگ طبق بند ۲ مبحث دوم مقررات ملی ساختمان قبل از شروع عملیات اجرایی هر پروژه در کنار معبر عمومی به صورتی که از فاصله مناسب برای عموم قابل دیدن باشد قرار می‌گیرد و تا پایان کار هم در همان محل باقی می‌ماند.

نام مالک، عنوان پروژه، شماره پروانه ساختمانی، متراژ زیربنا، تعداد طبقات، نام مهندسان ناظر، تاریخ شروع و اتمام پروژه از عمومی‌ترین اطلاعاتی است که بر روی این تابلوها نوشته می‌شود؛ البته در بعضی از تابلوها اطلاعات تخصصی‌تر مثل کیفیت ساخت اولیه، نوع سازه و سیستم بار جانبی هم وجود دارد.

ساخت بنای فاقد پروانه و اضافه بنا در منطقه مسکونی و تجاری، احداث پارکینگ خلاف، تجاوز به معابر شهر و رعایت نکردن اصول فنی، تخلف مهندس ناظر، احداث ساختمان مغایر با کاربری، تخلف تراکم ساختمانی، نداشتن استحکام و احداث بنا خلاف ضابطه به صورت پیشروی طولی از مهمترین تخلفات در حوزه ساخت‌وساز هاست که وجود تابلو مشخصات فنی می‌تواند در وهله نخست زمینه را برای نظارت‌های شهرداری و سایرین حتی شهروندان عادی مهیا و از این گونه تخلفات جلوگیری کند.

با وجود تاکید قانون بر ضروری بودن تابلو مشخصات فنی در کنار ساختمان‌ها در حال ساخت، پروژه‌های زیادی را در شهر کرمان می‌بینیم که این تابلو را ندارند یا اگر هم دارند در جایی مناسب قرار نگرفته اند و بعد از مدتی هم به طور کلی از کنار ساختمان برداشته می‌شوند.

پاسخ مسئولان شهری در این زمینه البته قانع کننده نیست زیرا از طرفی می گویند برخورد لازم صورت می گیرد، از طرفی می گویند فرهنگ استفاده از آن هنوز جا نیفتاده و همچنان البته وجود تخلفات مربوط به نصب نشدن تابلوها را در برخی نقاط شهر تایید می کنند.

مسئولان شهری اعتقاد دارند نبودن تابلو مشخصات فنی در کنار ساختمان‌های در حال ساخت بخشی به فرهنگ استفاده از این تابلوها برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به شانه خالی کردن مجریان پروژه‌ها از نظارت‌هاست.

یک قانون

برای نظارت و بازرسی به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در امر ساخت‌ و ساز طبق قانون، شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه از شروع یا ادامه کار ساختمان‌هایی که تابلوی مشخصات را نصب نکرده‌اند باید جلوگیری کنند.

سیدمحسن زهرودی مدیر طراحی پروژه‌های عمرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه قانون کلی بین شهرداری و نظام مهندسی وجود دارد که در آن پروژه‌های ساختمانی مکلف به درج مشخصات فنی اجرایی هستند، افزود: درج مشخصات فنی اجرایی یک قانون است و باید از سوی تمام مجریان ساختمان‌های درحال ساخت لحاظ شود.

فرهنگ استفاده از تابلو مشخصات فنی پروژه

وی ادامه داد: شهرداری در بحث اجرائیات به موضوع درج مشخصات فنی اجرایی ساختمان‌های در حال ساخت اهمیت می‌دهد اما متاسفانه فرهنگ استفاده از این تابلوها هنوز زیاد در بین مجریان ساخت و ساز جا نیافتاده است.

مدیر طراحی پروژه‌های عمرانی شهرداری کرمان ادامه داد: خوشبختانه استفاده از تابلوهای مشخصات فنی طی ۲ سال اخیر نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و هم‌اینک در اکثر پروژه‌ها عموما یک تابلو نصب می‌‍کنند.

ضرورت استفاده از تابلوهای مشخصات فنی

زهرودی تصریح کرد: در مجموعه شهرداری اهتمام کامل وجود دارد که تابلو مشخصات فنی ساختمان درج و نصب شده باشد زیرا در این تابلو محلی به عنوان متراژ پروژه و شماره مجوز در نظرگرفته شده که این مهم کمک بزرگی به سیستم نظارتی بویژه در بحث ساخت و ساز خواهد بود.

وی تاکیدکرد: هدف از الزامی بودن این امر(نصب تابلوهای مشخصات فنی در کنار ساختمان‌های در حال ساخت) اطلاع‌ رسانی از نحوه اجرا، کاربری و مشخصات سازه و تسهیل برای نظارت و بازرسی برای جلوگیری از هرگونه تخلف در امر ساخت و ساز است.

تصریح کرد: خوشبختانه روند استفاده از تابلو مشخصات فنی ملک بهتر شده اما تخلفاتی نیز وجود دارد و بعضی پروژه‌ها در حالی در شهر کرمان آغاز می‌شوند که این تابلو را ندارند.

نظارت شهرداری

طبق بند ۲-۱۱-۲ مبحث دوم مقرارات ملی ساختمان، نظام مهندسی اصول اولیه(ابعاد و مشخصاتی که باید بر روی تابلو قید شود) را یک بار به صورت کلی تعیین کرده است ولی در زمان اجرا پروژه‌های ساختمانی نظارت بر قرار گرفتن یا نگرفتن تابلوهای زرد رنگ مشخصات فنی در کنار ساختمان‌ها بر عهده شهرداری‌هاست.

مدیر طراحی پروژه‌های عمرانی شهرداری کرمان خاطرنشان‌کرد: در بعضی مواقع مجریان پروژه‌ها تابلوهای مشخصات فنی ساختمان‌های در حال ساخت را به دلایل شخصی جابه‌جا یا حذف می‌کنند که این اتفاق بیشتر به این دلیل است که مجریان پروژه نتوانسته اند به زمانبندی اجرا پروژه‌هایشان عمل کنند.

وی اظهارداشت: پروژه‌هایی که در زمان آغاز فعالیت، تابلو مشخصات فنی ملک را ندارند توسط حوزه بازدیدی و نظارت شهرداری که واحد اجرائیات باشد اخطارهای لازم را دریافت می‌کنند و عموما هم در نهایت مجریان ساختمان مکلف به نصب این تابلوها خواهند شد.

زهرودی ادامه داد: نظام مهندسی نظارتی بر تابلوهای مشخصات فنی در ساختمان‌ها ندارد و نظارت اجرایی در بحث شرایط عمومی ساختمان‌های در حال ساخت مثل وجود تابلوهای مشخصات از سوی شهرداری پیگیری می‌شود.

جلوگیری از روند ادامه ساخت پروژه‌های بدون تابلو مشخصات فنی

زهرودی در عین حال تاکید کرد: اگر ساختمان در حال ساختی تابلو مشخصات فنی ساختمان را نداشته باشد از روند ادامه ساخت آن توسط شهرداری جلوگیری می‌شود.

این مسئول شهرداری کرمان گفت: شهروندان هم در صورت مشاهده پروژه‌های درحال ساختی که تابلو مشخصات فنی را ندارند می‌توانند با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند و در این راستا به این پروژه‌ها اخطارهای لازم را خواهیم داد؛ مجریان نیز موظف هستند بعد از دریافت اخطار این تابلوها را در سریعترین زمان ممکن نصب کنند.

نصب تابلو مشخصات فنی ملک در معرض دید عموم

وی تصریح کرد: تابلوهای مشخصات فنی باید در محلی با قابلیت رویت کامل نصب شده و شهروندان امکان دیدن آنها را داشته باشند؛ از این رو عموما در ورودی‌های پروژه‌های ساختمانی در حال ساخت، نصب می‌شوند.

مدیر طراحی پروژه‌های عمرانی شهرداری کرمان بیان کرد: اصول کلی برای این تابلوهای مشخصات فنی در نظر گرفته شده اما یک چارچوب و آیین‌نامه که شهرداری طبق آن پیگیری کند نیست و یک روال کلی در این زمینه مطرح است.

مختصات فنی تابلو مشخصات ساختمان

وی اظهارداشت: مختصات، رنگ، عرض، ابعاد و ارتفاع این تابلوها طبق نمونه تایید شده از سوی شهرداری و نظام مهندسی خواهد بود اما باید درنظر گرفت که تابلوهای اخطار همیشه زرد رنگ هستند.

زهرودی بااشاره به اینکه ابعاد تابلو شناسایی مشخصات فنی ملک در حدود یک مترمربع در نظر گرفته شده، تاکید کرد: مندرجات روی تابلو باید خوانا و قابل رویت در شب باشد و توصیه می‌شود زمینه تابلو زردرنگ کهربایی شب‌تاب با خاصیت فلوئورسانس، فسفرسانس یا اپوکسی و خطوط جداکننده و متن نوشتاری از رنگ سیاه استفاده شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا