بورس و بازارمجله خبری

رفتار عجیب صاحبخانه‌ها در بازار ملک تهران

به گزارش ساختمان آنلاین: با تغییر شرایط اقتصادی و افزایش نرخ تورم بسیاری از مردم قدرت خرید خانه را از دست دادند و هر روز بر تعداد اجاره‌نشین‌ها به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران افزوده می‌شود. بررسی بازار رهن و اجاره نشان می‌دهد که در حال حاضر برای رهن یک آپارتمان ۵۰ متری با سن بنای ۱۵ سال حداقل باید ۱۰۰ میلیون ودیعه و یک میلیون اجاره ماهیانه در مرکز و جنوب تهران در نظر گرفت.

هنوز از سال‌هایی که با بودجه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توانستیم صاحبخانه شویم، زمان زیادی نگذشته است. در سال های ۹۵ و ۹۶ با ۲۵۰ میلیون تومان بودجه در مناطق جنوب غرب و شرق تهران می‌شد آپارتمان۸۰ متری خریداری کرد. اما با گذشت پنج سال اکنون باید با همین بودجه یک آپارتمان با متراژ کمتر را رهن و اجاره کرد و صاحبخانه شدن برای خیلی از خانواده‌ها به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

اگر چه هنوز هم در مناطق حاشیه‌ای تهران و یا در شهرهای پرند، کهریزک یا در شهر جدید هشتگرد می‌توان با بودجه ای کمتر از یک میلیارد تومان، خانه خرید.

موضوع مهم دیگر اینکه اغلب مالکان توجه چندانی به سقف مجاز افزایش ۲۵ درصدی قیمت رهن و اجاره برای مستاجران خود، ندارند و در رفتاری عجیب هر چقدر بخواهند برای رهن آپارتمان خود قیمت‌گذاری می‌کنند بدون آنکه دلیل منطقی برای نوع قیمت گذاری آنها وجود داشته باشد. در حقیقت این روزها شما در یک منطقه با قیمت های متفاوتی مواجه می شود که دلیل تفاوت آنها، معلوم و مشخص نیست. برخی املاکی‌ها معتقدند که سقف افزایش ۲۵ درصدی قیمت در بازار رهن و اجاره را دولت تعیین کرده است. وقتی همه اجناس چندین برابر گران شده نباید انتظار داشته باشیم که مالکان به این سقف تعیین شده برای مستاجرانی که در خانه آنها سکونت داشته اند، پایبند باشند.

نگاهی به فایل‌های آگهی شده در سایت دیوار برای آپارتمان‌های با متراژ۴۰ تا ۶۵ متر نشان می‌دهد حداقل بودجه برای رهن یک آپارتمان ۴۳ متر در منطقه جنوب غرب تهران با سن بنای ۲۳ سال باید ۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی سه میلیون تومان یا ۱۵۰ میلیون تومان رهن کامل در نظرگرفت.

حداقل مبلغ ودیعه ۱۰۰میلیون تومان

ارزان‌ترین رهن مربوط به منطقه شهرری و اتابک در جنوب شرق تهران است. یک آپارتمان ۵۷ متری در شهرری را می‌توان با ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اجاره کرد.

رهن ۴۵ متر آپارتمان در اتابک نیز ۱۰۰ میلیون تومان است که باید ماهی ۲۰۰ هزار تومان هم اجاره در نظر گرفت.

منطقه آذری تهران که در جنوب غرب پایتخت واقع شده قیمت رهن کامل یک آپارتمان ۵۰ متری ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۱۰۰ هزار تومان می‌خواهد. در منطقه کارون هم ۵۳ متر آپارتمان را می‌توان با ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی سه میلیون تومان اجاره کرد.

در منطقه جیحون آپارتمان ۵۵ متری با سن بنای ۲۵ سال، ۶۵ میلیون تومان ودیعه و ماهی یک میلیون و ۷۰۰ قیمت گذاشته شده است. همچنین در منطقه فلاح نیز برای یک آپارتمان ۵۹ متری با سن بنای هشت سال باید ۱۶۵ میلیون تومان با ماهی ۵۰۰ هزار تومان در نظرگرفت.

برای رهن و اجاره آپارتمان ۶۰ متری در نازی آباد نیز با سن بنای ۱۹ سال باید ۱۰۰ میلیون ودیعه و ماهی ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

در منطقه پلیس تهران هم ۶۰ متر آپارتمان ۱۲ ساله را با ۲۳۰ میلیون تومن ودیعه و یک میلیون تومان می‌توان رهن و اجاره کرد.

آپارتمان ۵۰ متری با سن بنای ۱۰ سال در منطقه پیروزی تهران نیز ۱۵۰ میلیون ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان اجاره ماهانه می‌خواهد. همین طور در منطقه افسریه در جنوب شرق تهران برای رهن یک آپارتمان ۶۵ متری باید ۲۸۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی ۴۰۰ هزار تومان هزینه کرد.

ودیعه‌های ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیونی

البته در فایل‌های آگهی شده قیمت‌ها در سراسر تهران متفاوت است. به طوری که قیمت رهن و اجاره یک آپارتمان ۶۵ متری ۱۵ ساله را در منطقه سعادت آباد ۵۰۰ میلیون ودیعه و ماهی چهار میلیون تومان اجاره است.

آپارتمان ٦٠ متری نوساز در اختیاریه ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی و ماهی ۹ میلیون اجاره می‌خواهد.

همچنین آپارتمان ۴۲ متری در منطقه الهیه، خیابان فرشته را با ودیعه ۳۰۰ میلیونی و اجاره ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ تومان می‌توان رهن کرد.

این در حالیست که اغلب ودیعه‌های تعیین شده از سوی املاکی‌ها و مالکان در تهران حداقل دوبرابر مبلغ وام ودیعه مسکن ۷۰ میلیون تومانی است که از سوی دولت تعیین شده است.

همشهری آنلاین

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا