مجله خبریراه و شهرسازی

۱۵۰ نقطه برای ساخت نهضت ملی مسکن پایش شد

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از پایش بیش از ۱۵۰ نقطه مکانی از نظر سلامت ساختگاهی برای احداث واحدهای نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، “محمدمهدی حیدری” در نشست خبری افزود: این مناطق از جمله در بحث فرونشست و سایر مخاطرات زمین‌شناسی مورد پایش قرار گرفته و برپایه این اطلاعات، زمین‌ها برای تحقق ساخت مسکن الحاق شده است.

وی بیان‌داشت: تدقیق حرائم گسل‌ها، دیگر موضوعی است که از سوی این مرکز در بحث نهضت ملی مسکن و همچنین قانون مدیریت بحران در دستور کار است.

حیدری به ارزیابی سیستم و فناوری‌های نوین از سوی این مرکز اشاره کرد که در موضوع نهضت ملی مسکن در مقوله های سرعت ساخت، مدیریت قیمت تمام شده و کیفیت ساخت در دستور کار خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: تا ۱۵ اسفندماه بیش از ۲۵ تاییدیه فنی برای سیستم‌های ساختمانی که صاحب فناوری بودند صادر شد؛ همه این فناوری‌ها و ایده‌ها داخلی بودند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین از صدور بیش از ۸۰۰ گواهی‌نامه فنی جدید و به‌روزرسانی گواهی‌نامه‌های فنی قدیمی به‌منظور کنترل کیفی مصالح ساختمانی خبر داد.

حیدری با اشاره به موضوع مهم ناترازی انرژی در کشور، اظهار داشت: سهم ساختمان در مصرف انرژی کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیان می‌شود که از مرحله تولید مصالح ساختمانی تا بهره برداری از ساختمان را شامل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سامانه پایش مصرف انرژی در ساختمان‌ها با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه در دستور کار است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه به وجود ۳۰۰ هزار کیلومتر راه در کشور اشاره کرد و گفت: این راه‌ها با اعتبار سالیانه ۲۵۰ همت نگهداری می‌شود.

وی تاکید کرد: استفاده از فناوری‌های نوین برای نگهداری و دوام روسازی‌ها در سال ۱۴۰۳ در این مرکز دنبال خواهد شد، همچنین توسعه گواهی‌نامه‌های فنی محصولات در پروژه‌های عمرانی کشور را در نهضت ملی مسکن و سایر حوزه‌ها دنبال می‌کنیم.

مطالعه حریم گسل در ۳۳ شهر

این مقام مسوول با اشاره به در دست مطالعه بودن حریم گسل‌ها در بیش از ۳۳ شهر کشور، به ارزیابی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه، حساس و مهم اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۴۰۰ ساختمان در تهران در مقوله ایمن سازی و حریق (با کمک آتش‌نشانی) ارزیابی شد و مطالعه سه‌هزار و ۳۰۰ ساختمان دیگر برای سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شده است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان‌داشت: در موضوع حریم گسل، چنانچه نقطه‌ای روی گسل باشد، در صورتی که ساختمانی مهم نباشد با الزاماتی قابلیت ساخت و ساز در آن وجود دارد.

وی اظهار داشت: مطابق مطالعه‌ای در سال ۱۴۰۰ در شهر تهران که از دو منظر مطالعات سازه‌ای و حریق انجام شد، ۲۲ تیم فنی در ۲۲ منطقه پایتخت، با محوریت این مرکز و سازمان مدیریت بحران تهران به انجام مطالعات سازه‌ای پرداختند.

حیدری ادامه داد: مطابق این مطالعه، ۴۰ درصد از یک‌هزار و ۴۰۰ واحد ساختمان یاد شده از لحاظ سازه‌ای در سلامت بودند و تاب‌آوری داشتند، ۲۵ درصد از آنها نیازمند کار فنی مقاوم‌سازی هستند، اما ۱۵ درصد از این ساختمان‌ها باید تخریب شوند.

وی گفت: مطابق آمارهای موجود، ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه در تهران روی گسل ساخته شده است.

حیدری، توسعه آزمایشگاه روسازی و ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی برای کنترل محصولات ریلی را سایر برنامه‌های این مرکز برشمرد.

وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت فنی و مهندسی شرکت ملی نفت و شرکت پالایش جی، گفت: مطابق این تفاهم‌نامه، از گوگرد در تولید بتن، آسفالت و پوشش‌ها استفاده خواهد شد تا شاهد کاهش هزینه‌های خردگی در کشور باشیم.

این مقام مسوول همچنین گفت: آمار دقیقی از صنعتی سازی ساختمان‌ها در کشور در دست نیست، اما بر اساس مبحث ۱۱ مقررات ملی ساختمان، شاخص‌هایی را استخراج کرده‌ایم که به زودی در سامانه‌ای بارگذاری می شود که بر اساس آن می‌توان مشخص کرد در کدام پروژه چه میزان صنعتی‌سازی انجام شده است.

وی درخصوص ۲۷ نقطه که برای ساخت شهرهای جدید ساحلی برنامه ریزی شده، اظهار داشت: طرح مدیریت سواحل از سال‌ها قبل توسط سازمان بنادر اجرایی شده و بر اساس همین مطالعات، مناطق یاد شده جانمایی شده است.

کدام مناطق تهران در معرض خطر فرونشست قرار دارد؟

در این نشست، رئیس بخش زلزله‌شناسی، مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: مطابق گزارش سازمان نقشه برداری، در مناطق جنوبی و جنوب غربی شهر تهران تا سمت شهریار، سالیانه بین ۱۵ تا ۲۲ سانتی‌متر فرونشست زمین وجود دارد.

«علی بیت‌اللهی» افزود: متولی تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی فرونشست در کشور، سازمان نقشه‌برداری است.

وی گفت: مطابق گزارش این سازمان، در مناطق جنوبی و جنوب غربی شهر تهران تا سمت شهریار، سالیانه بین ۱۵ تا ۲۲ سانتی‌متر فرونشست زمین وجود دارد.

بیت اللهی ادامه‌داد: یک لکه مهم فرونشستی در دشت ورامین (از سمت شهر ورامین به سمت پیشوا) نیز وجود دارد که حدود ۱۷ سانتی‌متر در سال است.

وی تصریح کرد:‌ مناطق ۱۷، ۱۸ و ۱۹ تهران به طور مستقیم در پهنه‌های فرونشستی واقع شده‌اند و علاوه بر آنها، محدوده جنوبی منطقه ۱۰ تهران و لکه‌هایی از منطقه ۲۲ با این پدیده مواجهند.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: با احتساب بخش‌هایی از اسلامشهر، جمعیتی افزون بر ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در معرض خطر فرونشست در پایتخت قرار دارند.

وی اضافه‌کرد: محدوده‌های شهری که در حاشیه این پدیده قرار دارند، سالیانه پنج تا ۶ سانتی‌متر فرونشست دارد، اما با توجه به تاسیسات صنعتی، مخازن و غیره مهمی که در جنوب تهران است، خطر فرونشست در این مناطق بیشتر است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا