مجله خبریراه و شهرسازی

نخستین واحدهای نهضت ملی مسکن در کرمانشاه تحویل متقاضیان شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه گفت: نخستین واحدهای طرح نهضت ملی مسکن استان در شهرهای قصرشیرین و گیلانغرب تحویل متقاضیان شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، شمس الله خدادادی  اظهار کرد: هم اینک ۳۳ واحد طرح نهضت ملی مسکن در قالب گروه ساخت در گیلانغرب و ۲۰ واحد دیگر در قصرشیرین در حال اجراست که از این تعداد ۱۰ واحد ساخته شده و متقاضیان در آن مستقر شده اند.

وی افزود: این در حالیست که زمان ساخت واحدهای مسکونی در این طرح ۲۴ ماه تعیین شده و این واحدها در کمتر از یک سال احداث و متقاضیان در آن در حال زندگی هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه در بیشتر شهرهای استان مساله تامین زمین متناسب با تعداد ثبت نام کنندگان اتفاق افتاده و در دست اقدام و پیگری است یادآور شد: در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر اجرای این طرح برعهده بنیاد مسکن است.

بیش از ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در کرمانشاه در دست اقدام است

خدادادی افزود: هم اکنون ۱۰ هزار و ۸۴۰ واحد در قالب گروه های ساخت و پروژه های بنیاد ساخت در کل استان در حال کار آماده سازی و ساخت و ساز است که از این تعداد چهار هزار و ۸۵۲ واحد آن توسط بنیاد مسکن در ۱۲ شهر در حال انجام و مابقی توسط گروه های ساخت در حال اجرا است.

وی یادآور شد: در قالب گروه های ساخت زمین هایی که تامین و آماده سازی شده است پس از قرعه کشی متقاضیان و قطعات آن به آنها واگذار می شود که در برخی شهرستان ها هر پلاک به مساحت ۲۰۰ متر مربع به ۲ نفر و در برخی شهرستان ها نیز به یک متقاضی واگذار می شود که هم اکنون در قصرشیرین به یک نفر و در سنقر هر پلاک به ۲ نفر و در شهر کرمانشاه نیز هر پلاک به مساحت ۴۰۰ متر مربع به ۶ نفر واگذار می شود.

خدادادی ادامه داد: بنیاد مسکن اگرچه عمده فعالیتش در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است ولی در شهر کرمانشاه نیز به کمک راه و شهرسازی آمده و در قالب پروژه سراج فعالیت دارد که شامل سه هزار و ۵۰۰ واحد شروع و وارد فاز عملیاتی شده است که به تناسب، تامین زمین آن گسترش خواهد یافت.

برای ۱۰ هزار خانه در استان کسری زمین وجود دارد

وی با بیان اینکه هم اکنون از مجموع متقاضیان، پنج هزار و ۹۸۸ واحد به صورت گروه ساخت است، افزود: در پروژه های گروه ساخت نیز زمین ها تفکیک و پس از قرعه کشی تحویل متقاضیان داده می شود که در همین راستا در بحث صدور پروانه، تهیه نقشه و پرداخت تسهیلات نیز به متقاضیان کمک های لازم ارایه و متقاضیان در بحث ساخت و ساز ورود پیدا می کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمانشاه طرح ساخت و سازهای گروه ساخت را بسیار موفق تر از طرح بنیاد ساخت عنوان کرد و گفت: در طرح نهضت ملی مسکن اگر بخواهیم موفق عمل کنیم باید مشارکت مردم را در ساخت و ساز بیشتر کنیم که یکی از راهکارهای آن اجرای طرح گروه ساخت و واگذاری ساخت و ساز به خود متقاضیان است.

وی با بیان اینکه مشارکت مستقیم مردم در ساخت و ساز می تواند بسیار تاثیرگذار باشد اظهار کرد: از دیگر مزایای این طرح تهیه مصالح، انتخاب پیمانکار و نقشه متناسب با سلیقه خود متقاضی است که موجب می شود ابتکار عمل نیز دست خود فرد باشد و بنیاد تنها نظارت را با همکاری نظام مهندسی انجام می دهد.

خدادادی افزود: هم اکنون در کل استان کرمانشاه مجموعا برای حدود ۱۰ هزار واحد از جمله در شهرهای اسلام آباد غرب، روانسر و سرپل ذهاب و بخشی از جوانرود با کمبود زمین مواجهیم که در جوانرود برای ۲ هزار واحد در سرپل ذهاب برای سه هزار متقاضی، اسلام آباد سه هزار واحد و روانسر نیز هزار و ۵۰۰ واحد است که روند تهیه زمین در راه و شهرسازی در حال طی شدن است.

۶ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن سال آینده تحویل داده خواهد شد

وی با بیان اینکه تامین زمین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر برعهده بنیاد مسکن و در بقیه مناطق برعهده راه و شهرسازی است بیان کرد: به طور کلی در کل استان ۲۵۰ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۱۲ شهر تامین شده است.

خدادادی، میانگین اجرای این طرح در استان را ۳۰ درصد اعلام کرد و گفت: بیشتر پیشرفت فیزیکی این طرح در روانسر با ۷۰ درصد است به طوری که ۸۰ واحد هم اکنون به مرحله نما رسیده است و کمترین پیشرفت نیز در هرسین است که زمین ها در مرحله آماده سازی است.

وی ادامه داد: تا پایان سال آینده پیش بینی می شود حدود ۶ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان کرمانشاه تحویل متقاضیان داده شود.

طرح نهضت ملی مسکن را دولت سیزدهم برای خانه دار کردن مردم ارائه کرد. قرار است در چارچوب آن سالانه یک میلیون واحد مسکونی ساخته و تحویل متقاضیان شود.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانستند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند.

همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانون گذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانستند ثبت‌نام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا