راه و شهرسازیمجله خبری

شتاب بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد قزوین در دولت سیزدهم

به گزارش ساختمان آنلاین:   دولت سیزدهم با عزم جدی خود برای احیا و بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تلاش می کند پرونده چندین ساله این بافت ها و معضلات و آسیب‌های اجتماعی آنها را ببندد که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی و هم افزایی دستگاه های متولی و تشکیل کارگروه ستاد بازآفرینی استان ها و شهرستان ها به صورت ماهانه و منظم است.

همچنین باید کارگروه‌های زیرمجموعه این ستاد که متشکل از دستگاه های اجرایی مختلف است تشکیل شود که نقش موثری در جریان سازی برای احیای بافت های فرسوده و ناکارآمد و تزریق اعتبار و تسهیلات به متولیان و دستگاه های مجری و خود مردم دارد.

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بازآفرینی شهری در سفر اخیر خود به استان قزوین در اولین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان اعلام کرد که باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد فرسوده و ناکارآمد در سطح کشور بازسازی و احیا شود که در هشت ساله گذشته این رقم در سال ۱۵ هزار واحد بوده است.

این موضوع، نشان دهنده عزم جدی دولت برای پایان دادن به معضلات و تبعات منفی بافت های فرسوده و ناکارآمد در استان ها و شهرهای مختلف است.

استان قزوین با یک درصد مساحت کل کشور و نزدیک ۱.۹۶ درصد جمعیت ایران طبق سرشماری سال ۹۵، در مجموع یک هزار و ۲۵۰ هکتار بافت ناکارآمد شهری دارد که در این بافت ها بالغ بر ۴.۶ دهم درصد جمعیت استان سکونت دارند و حدود ۵۰۰ هکتار از این بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر قزوین واقع شده است.

یعنی شهر قزوین به عنوان مرکز استان حدود نیمی از بافت های ناکارآمد و فرسوده را در خود جای داده که بخش گسترده ای از آنها با بافت های تاریخی منطبق هستند که هم یک فرصت و هم یک محدودیت است.

باید حساسیت برای بازآفرینی شهری در میان مردم و شهرستانها ایجاد شود

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در این باره گفت: از ۲۸ شهر هنوز ۱۵ شهر استان به رغم اقدامات انجام شده و اطلاع رسانی کامل صورت گرفته، مطالعات بازآفرینی خود را انجام نداده اند که جا دارد این حساسیت در میان مردم ایجاد شود تا وارد جریان نوسازی و بازآفرینی شوند.

مجید فرجی پور گفت: در شهر قزوین طبق محدوده ناکارآمد مصوب سال ۸۹ در حدود ۵۰۰ هکتار اراضی ناکارآمد شهری وجود دارد که دقیقا منطبق با محدوده تاریخی شهر است.

این مسوول اضافه کرد: این موضوع هم می تواند یک ظرفیت و هم یک محدودیت باشد که متاسفانه بعضا حریم ها و شرایط و ضوابطی که میراث فرهنگی دارد باعث شده که استقبال از بازسازی واحدها در بافت های تاریخی و ناکارآمد کاسته شود که جزو دغدغه های ما است وامیدواریم شرایطی ایجاد شود که این مشکلات مرتفع گردد.

وی گفت: سال های گذشته تسهیلات خوبی در بحث بافت های فرسوده ارایه شد ولی استقبال اندکی از این موضوع صورت گرفت که دلیل آن به شرایط و ضوابط میراثی چون ظرفیت تراکم، سطح اشتغال و محدودیت های موجود باز می گشت و باید برای اصلاح و بازنگری آنها به منظور ایجاد پویایی در این حوزه اقدام شود.

فرجی پور با اشاره به بافت های ناکارآمد میانی شهر قزوین به مساحت ۴۸۴ هکتار، افزود: این میزان ۷.۵ درصد از مساحت کل قزوین را در بر می گیرد که نشان دهنده اهمیت موضوع بازآفرینی در مرکز استان قزوین است.

فرجی پور در خصوص سکونتگاه های غیررسمی شناسایی شده در قزوین، افزود: باغ نشاط، لالوها و کوی بهار و یک بخشی هم از منطقه هادی آباد در دل شهر قزوین از جمله سکونتگاه های غیررسمی قزوین است که با توجه به جمعیت بالای ساکن در آنها از معضلات اصلی قزوین می باشد و باید هرچه سریعتر برای ساماندهی و بازآفرینی آنها اقدام شود.

وی گفت: محلات و محدوده های ناکارآمد شهر قزوین نیز محله سردار، بلاغی، امامزاده حسین، راه آهن، دیمج، باغ نشاط، کوی بهار، لالوها و هادی آباد بوده که بازآفرینی آنها طی سالهای گذشته در دستور کار قرار گرفته اما موفقیت چندانی نداشته است.

این مسوول اضافه کرد:با توجه به اینکه در این سالها اقدامات جزیره ای و پراکنده در خصوص این محلات و محدوده ها صورت گرفته درخواست داریم شهرداری قزوین یا شرکت بازآفرینی شهری در قالب یک مشاور، مطالعاتی را برای کل این محدوده ها انجام دهند تا مشکلات شهر قزوین به صورت کلی و نه محله محور حل شود.

سرعت عمل خود را در بازآفرینی محلات شهر قزوین افزایش می دهیم

شهردار قزوین نیز گفت: با توجه به منابع اعتباری ذخیره شده برای این کار، سرعت عمل خود را در بازآفرینی بافت های ناکارآمد و فرسوده شهر قزوین افزایش خواهیم داد.

مهدی صباغ اضافه کرد: اگر بتوانیم از منابع مالی پیش بینی شده مانند اراضی موجود استفاده کنیم خیلی سریعتر می توانیم به نتیجه برسیم.

شهردار قزوین افزود: اگر شرکت بازآفرینی شهری داشته های خود را پای کار بیاورد ما در بازآفرینی مناطق و بافت های ناکارآمد شهر قزوین مشکلی نداریم و با سرعت عمل بالا برای اجرای طرح ها اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: در محله هادی آباد با ۵۷ هکتار مساحت ۳۴ هزار نفر زندگی می کنند که وضعیف اسف باری دارد و با یک زلزله پنج ریشتری تلفات خیلی زیادی به بار خواهد آمد و باید شتاب بازآفرینی را در این محله افزایش دهیم.

شهردار قزوین افزود: در حال حاضر بازآفرینی این محله را شهرداری به تنهایی پیش می برد ولی همه باید کمک کنند که در این راستا می توانیم از تسهیلات طرح مسکن ملی و منابع اعتباری ذخیره شده شهرداری استفاده کنیم چون در این محلات مسایل امنیتی و آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد.

باید عقب ماندگی های گذشته در بازآفرینی شهری قزوین را جبران کرد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین در این باره گفت: عزم تیم مدیریتی استان قزوین برای بازآفرینی شهری جدی است و به محلات هادی آباد، سردار و امامزاده حسین با نگاه ویژه تر ورود خواهد کرد.

مهدی رجحانی گفت: در این راستا باید دوشرکت بازآفرینی امامزاده حسین(ع) و هادی آباد در استان تشکیل شود و باید تفویض کاملی در حوزه بازآفرینی شهری از سوی ستاد ملی به استان صورت گیرد تا بتوان فعالیت های مربوط را به سرعت انجام داد و عقب ماندگی های گذشته را جبران کرد.

وی اضافه کرد: البته نگاه ما این نیست که در اجرای این طرح ها متکی و وابسته به دستگاه های دیگر باشیم بلکه با یک الگوی اقتصادی و ارزش افزا برای اجرای طرح های بازآفرینی اقدام خواهیم کرد.

رجحانی افزود:ما از ستاد ملی بازآفرینی شهری درخواست داریم سرمایه های استانی حاصل از تملک و فروش اراضی در استان صرف خود استان شود چون یک استان قدیمی و فرهنگی هستیم و تخصیص کامل سرمایه ها به خود موجب تسریع در اجرای طرح های بازآفرینی خواهد شد.

وی گفت: کهن شهر قزوین بافت فرسوده زیادی دارد و اگر به آن توجه نکنیم بر حوزه های دیگر از جمله گردشگری تاثیر می گذارد.

طرح جهش ساخت مسکن و بازآفرینی شهری در دستور کار مدیریت ارشد استان قزوین

استاندار قزوین افزود: عزم دولت سیزدهم برای پرداختن به مسکن اقشار کم درآمد جدی است که چندسال گذشته از پیگیری خارج شده بود و همین موضوع موجب افزایش آسیب های اجتماعی در برخی محلات فرسوده و ناکارآمد شد و کاهش آنها در شرایط فعلی به یکی از دغدغه ها تبدیل شده و باید در دستور کار قرار گیرد.

محمد مهدی اعلایی افزود: طرح جهش مسکن را در استان با بازآفرینی واحدهای مسکونی روستایی و شهری به صورت هماهنگ دنبال می کنیم تا به سیاستگذاری ها و اهداف تعیین شده هرچه سریعتر دست یابیم.

اعلایی اضافه کرد: برای استان قزوین در سال جاری بازآفرینی چهار هزار واحد فرسوده تعیین شده است که با همکاری دستگاه ها و مدیران متولی انجام خواهد شد.

استاندار قزوین گفت:  موتورهای حرکت توسعه مسکن و بهبود زیستی را در استان روشن کرده‌ایم و باید دستگاه‌های متولی بالادستی به ما در این زمینه کمک کنند.

اعلایی افزود: کمک دولت در این زمینه لزوما تخصیص بودجه نیست و بزرگترین دارایی دولت اراضی آن است که اگر در مسیر توسعه به درستی به کار گرفته شود قطعا موثر خواهد بود.

وی گفت: در استان اراده جدی برای رفع موانع موجود بر سر راه رفاه مردم در مسایل زیستی و سکونتی به وجود آمده است که مشابه این موانع و آسیب ها را در محدوده مهرگان داشتیم که با تصویب شهر جدید مهرگان نظام جدید مدیریتی شکل خواهد گرفت که موجب حل بخشی از مشکلات آن می شود.

برآیند:

استان کهن و فرهنگی قزوین با همه قدمت و پیشینه تاریخی خود سالها است که از معضل بافت های ناکارآمد و فرسوده رنج می برد که در کنار سکونتگاه های غیررسمی و تاریخی موجب افزایش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی، مخدوش شدن سیما و منظر شهری و ایجاد گره های کور ترافیکی شده است.

دولت سیزدهم با عزم جدی خود قصد دارد سالانه ۱۵۰ هزار واحد فرسوده را در سطح کشور بازآفرینی و بازسازی کند و با ایجاد پویایی و نشاط در این حوزه، پرونده مشکلات و چالش های این بافت ها را برای همیشه ببندد که تحقق این هدف نیازمند هماهنگی و هم افزایی دستگاه های متولی و ورود و مشارکت جدی مردم به عنوان صاحبان املاک در عرصه بازآفرینی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا