مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

اراده‌ای برای جبران رهاشدگی بازار مسکن در هرمزگان

تهیه مسکن یکی از دغدغه‌های مردم کشور به ویژه بندرعباس است که دولت تلاش دارد به رهاشدگی ۱۲ ساله بازار مسکن پایان داده و با نظارت موثر و مستمر بر آن و اجرای قانون، زخم‌های وارد آمده بر پیکره جامعه را التیام بخشد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، اقدامات دولت در افزایش و داشتن نظارت و بازرسی مستمر از مشاوران املاک موجب کاهش قابل توجه قیمت مسکن در استان‌های مختلف نظیر سه و هشت دهم درصد در تهران، شهرهای جدید پردیس و پرند به ترتیب ۲۰ و ۲۵ درصد و در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس شده است.

در مدتی که آغاز فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد تلاش کرده این بخش را ساماندهی کند و از مشکلات ایجاد شده ناشی از بی‌توجهی به این بخش مردم بکاهد که یکی از اقدامات انجام شده در این زمینه پملب ۲ هزار و ۹۸۶ واحد متخلف و بدون مجوز صنفی مشاور املاک در کشور بود.

از سویی هم سامانه اجاره بها را ایجاد و راه‌اندازی کرده تا همه قراردادهای اجاره در آن ثبت شود که این سامانه در راستای شفاف سازی و ساماندهی اجاره بها طراحی شده است و با توجه به اطلاعات وارد شده ملک را کارشناسی و میزان اجاره بها و کمیسیون مستاجر و موجر را تعیین می‌کند.

مشهد مقدس یکی از شهرهایی بوده که این سامانه در آن راه‌اندازی شده است و بنا بود تا پایان شهریور ماه در بندرعباس هم راه‌اندازی شود تا وضعیت بازار مسکن سامان یافته و جلوی دلالی‌ها در این بخش گرفته شود که در آن شهر برعکس بندرعباس، اتاق اصناف هم پای کار آمده بود.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات با دستورکار بررسی میدانی بازار مسکن و بازرسی از مشاوران املاک وارد بندرعباس شد و علاوه‌بر تخلف‌های آشکار برخی مشاوران املاک از قیمت‌های بالای کمیسیون مصوب خرید و فروش ملک در این شهر بسیار متعجب شد و گفت: در شهر تهران نرخ‌ کمیسیون ۲۵ صدم قیمت معامله است اما در بندرعباس یک درصد بوده که این بسیار گران‌تر از پایتخت است.

علیرضا مُهِلی راه‌اندازی سامانه اجاره بها را موجب ایجاد شفافیت دانسته و گفت: مشهد در راه‌اندازی این سامانه پیشقدم شد و این سامانه در آن شهر درحال فعالیت است که توانسته اثرهای خوبی برای مردم ساکن در این شهر و مستاجران داشته باشد.

مُهِلی افزود: این سامانه به طور دقیق به مردم اعلام می‌کند ملک در فلان طبقه بدون آسانسور یا آسانسوردار یا انباری فلان منطقه چه قیمتی دارد و هیچ‌کس اجازه ندارد خارج از فرمول سامانه ملی اجاره بها، ملکی را اجاره بدهد.

وی از عباس کمالی مدیرکل مسکن و شهرسازی خواست در فرصت یک‌ماهه این سامانه را در بندرعباس راه‌اندازی کند و در بحث تعین تکلیف سامانه اجاره بها، گفت: سامانه اجاره بها در بندرعباس اجرایی می‌شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و صدور کد رهگیری اجاره، رایگان شده و نباید ریالی بابت دریافت آن بپردازند.

اکنون یک ماه از وعده مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان به نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات برای راه‌اندازی سامانه اجاره بها در بندرعباس می‌گذرد و خبری از راه‌اندازی آن نیست و مشخص هم نیست مردم بندرعباس تا چه زمانی باید وضعیت موجود در بازار مسکن این شهر را تحمل کنند.

برخی مخاطبان ایرنا در قسمت نظرهای خبر «بندرعباسی‌ها آماده اجرای سامانه اجاره بها باشند» در این خصوص نکاتی مطرح کرده‌اند، فردی نوشته است: برای اجاره مسکن کاری نمی‌کنند و می‌گویند سالی ۲۰ درصد افزایش، بعضی‌ها از ابتدا کرایه را غیر منطقی اعلام می‌کنند که این درست نیست و چنانچه سامانه اجاره بها در این شهر ایجاد شود و صاحبخانه ملک را گران بدهد، دولت باید از نظر مالیات و ساخت وساز همراهی کند.

فرد دیگری گفته است: مبنای محاسبه رهن و اجاره برآورد شود تا هر کسی به دلخواه خود قیمت تعیین نکند و بهای مشخصی وجود داشته باشد.

همچنین فرد دیگری هم نوشته است، شما هیچ کاری نمی‌کنید فقط مردم را سرکار گذاشته‌اید و مشاوران املاک خون مستاجرها را توی شیشه کردند، چه زمانی می‌خواهید کاری کنید.

یا فردی دیگر چنین نوشته است: مالک قیمت ملک را نمی دهد بلکه بنگاه مشاور املاک قیمت‌ها را مشخص می‌کند و بنگاهی‌ها با ۹۰ درصد مالکان رابطه نزدیک دارند و قیمت‌ها را تعیین می‌کنند و مرجعی هم برای قیمت گذاری وجود ندارد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی موضوع راه‌اندازی سامانه اجاره بها را از اداره‌کل راه و شهرسازی هرمزگان پیگیری کرد که معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان در خصوص علت تاخیر ایجاد شده در راه‌اندازی سامانه اجاره‌بها به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه بندی مسکن به عنوان پیش نیاز فعال‌سازی سامانه اجاره بها توسط شرکت مشاور در بندرعباس آغاز شده و این مشاور درحال بررسی نرخ‌ها و قیمت مسکن در مناطق مختلف این شهر است.

سعید حاجبی افزود: قصد نداریم کار ابتر بماند و یا سامانه به نحوی فعال شود که مردم نتوانند از آن استفاده کنند، به همین دلیل نمی‌توانیم زمان دقیقی برای راه‌اندازی سامانه اجاره بها در شهر بندرعباس بدهیم.

وی ادامه داد: پس از اتمام مرحله منطقه‌بندی مسکن در بندرعباس، قیمت‌ها براساس نرخ واقعی هر منطقه بر روی سامانه اجاره بها قرار می‌گیرد که امیدواریم به زودی شاهد تحقق راه‌اندازی این سامانه باشیم.

معاون ساختمان و مسکن راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به اینکه اصناف در سایر استان‌ها پای کار ساماندهی وضعیت مسکن برای کاستن از مشکل‌های مردم هستند، افزود:‌ وضعیت در شهر بندرعباس به گونه‌ای دیگر است و مقاومت‌ها، اعتراض‌هایی دیده می‌شود که جای تعجب دارد و امیدواریم بتوانیم اصناف را برای بهبود وضعیت مسکن مردم پای کار بیاوریم.

حاجبی خاطرنشان کرد: بنابراین کار در بندرعباس بسیار دشوارتر و سخت‌تر از سایر استان‌ها بوده و از طرفی هم کاری که باید در ۱۰ سال گذشته در بخش مسکن هرمزگان انجام می‌شد را اکنون باید در ظرف یک سال و یک ماه انجام داد.

وی یادآور شد: بایستی امیدوار بود بتوان اصناف را مانند شهرهای دیگر همچون مشهد مقدس پای کار ساماندهی مسکن آورد، اصناف در آن شهر که با دلسوزی که نسبت به زندگی مردم داشتند به کمک مسوولان آمدند تا شرایط اجاره بها و بازار مسکن برای شهروندان بهبود پیدا کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا