اخبار ساختمان آنلاینصنایع ساختمانیمجله خبری

صنعتی‌سازی راهکار برون رفت از مشکلات مسکن است

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان با یادآوری این موضوع که صنعتی سازی راهکار برون رفت از مشکلات بخش مسکن است در عین حال بر لزوم الگوبرداری از کشور ترکیه برای احیای بافتهای ناکارآمد شهری تاکید کرد و گفت: این انجمن نشست مشترکی با متصدیان حوزه ساخت و ساز در کشور ترکیه انجام و قرار شده است که در توانمند سازی بافتهای فرسوده شهر استانبول همکاری داشته باشد.

به گزارش ساختمان آنلاین، مهندس جعفر قرائتی ستوده ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: اخیرا چند نفر از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان به کشور ترکیه سفر کرده است که حاصل مذاکرات انجام شده با متصدیان ساخت دراین کشور، به زمینه حضور و مشارکت صنعتی سازان ایرانی برای همکاری در احیاء و توانمندسازی بافتهای فرسوده پایتخت این کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ترکیه قوانین محکم و کارآمدی برای احیای بافتهای فرسوده وجود دارد تاکید کرد: بعد از زلزله اخیر ترکیه، آنها فورا پژوهش های گسترده ای درباره ضریب استحکام ساختمانهای پایتخت این کشور انجام دادند و این تحقیقات نشان داد که در زلزله احتمالی بعدی در این کشور از سیصد هزار تا یک میلیون واحد مسکونی در معرض خطر زلزله قرار خواهند گرفت.

قرائتی اذعان داشت: پس ازاین امر، ترکها بدون هیچ گونه اهمال و وقت کشی برنامه ریزی جامع و گسترده ای برای نوسازی این بافتها با محور محله سازی آغاز کرده اند.همچنین قوانین مصوب از ضمانت اجرایی بالایی برخوردار است و به هیچ وجه مسوولان و سایر دست اندکاران نمی توانند از این قوانین تخطی کنند.

دبیر انجمن تولید کنندگان و فن آوران صنعتی ساختمان با ذکر مثالی توضیح داد: به عنوان مثال نرخ خدمات زیربنایی با تخفیفات بسیار زیاد تثبیت می شود… این در حالی است که در کشور ما به دلیل تورم، قوانین ناکارآمد و پاره ای از مسایل دیگر، قوانین مربوط به احیای بافتهای فرسوده تغییر می کنند و احیای این بافتهای بر اساس یک قانون جامع نیست.

وی ادامه داد: در همین حال دستگاه های خدمات رسان به بافتهای فرسوده ملزم هستند که خدمات رسانی خود را با پایین ترین قیمت انجام دهند تا ازاین طریق، احیای بافتها سریع و با قیمت کمتر عملیاتی شود.

قرائتی ستوده با تاکید بر لزوم الگوبرداری از کشور ترکیه در احیای بافتهای فرسوده تاکید کرد: باید از این شیوه ساخت الگوبرداری شود تا بتوانیم در سریع ترین زمان ممکن نسبت به نوسازی بافتهای فرسوده اقدام کنیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه انجمن صنعتی سازی بزرگترین پروژه بهسازی بافتهای فرسوده را در پایتخت انجام داده است گفت: متاسفانه در فرآِیند احیای بافتهای فرسوده، بسیاری از سازمانها به تعهدات خود عمل نکردند، به عنوان مثال علی رغم اینکه بانکها متعهد شده بودند که سود دوران مشارکت را 9 درصد حساب کنند اما در پایان پروژه به این تعهد خود عمل نکردند و با سرمایه گذاران درون بافتها همانند سایر سرمایه گذاران برخورد کردند که نتیجه این سیاستها بی رغبتی تولید کنندگان برای جضور در بافتهای فرسوده خواهد بود.

قرائتی ستوده همچنین با تاکید بر اینکه صنعتی سازی راهکار برون رفت از مشکلات بخش مسکن است افزود: برداشت های نادرست از صنعتی سازی سبب شده است که بکارگیری یک فن آوری در تولید مسکن معادل صنعتی سازی قلمداد شود ،در حالی که صنعتی سازی یک راهبرد که در تولید اتفاق می افتد نه در مصرف.

وی افزود: استنباط غلط مسوولان از صنعتی سازی سبب شده است که صنعتی سازی به مفهوم کلمه در صنعت ساختمان ما نهادینه نشود که ماحصل آن تداوم شیوه های سنتی و دستی در ساخت وسازهاست که سبب هدررفت سرمایه های ملی و تشدید مشکلات بخش مسکن خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا