بورس و بازارمجله خبری

افزایش سقف تسهیلات؛ شاه‌کلید بازگشت هیجان به بازار اوراق مسکن

مهدی کاووسی کارشناس حوزه مسکن در این مورد به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: در این که سیاست‌های بانک مسکن برای اعطای وام اشتباهات بسیاری دارد و بانک مرکزی نیز در تخصیص منابع به تسهیلات مسکن کم‌کاری می‌کند هیچ شکی نیست اما از دلایل عمده کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن می‌توان به مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار معاملات اشاره کرد، چراکه سیاست‌های بانک مسکن و بانک مرکزی در این حوزه تغییری نداشته و نمی‌توان نوسانات قیمتی را بر دوش آن‌ها انداخت. از سوی دیگر، افت و خیزهای بازارهای اقتصادی به خصوص بازار معاملات سهام، عامل روانی و یکی از علل اصلی نوسانات اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن است.

وی ادامه داد: یکی از اقداماتی که می‌تواند تقاضا برای خرید اوراق را بار دیگر افزایش دهد، افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن است، چراکه به واسطه آن، هم اقبال عمومی برای خرید اوراق بالا می‌رود و هم در اثر افزایش تقاضا، بار دیگر قیمت آن بالا خواهد رفت.

کاووسی تصریح کرد: افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، کاهش حجم انتشار اوراق، کاهش قیمت مسکن و افزایش تقاضا برای دریافت تسهیلات از جمله مواردی هستند که می‌توانند وضعیت اوراق را در بازار سرمایه بهبود بخشند.

این کارشناس حوزه مسکن، چشم‌انداز این اوراق را در گرو سیاست‌های بانک‌مسکن و بانک مرکزی می‌داند و معتقد است: تا زمانی که بانک‌ها اقدامی در خصوص افزایش سقف تسهیلات و عملی کردن تخصیص 20 درصد از منابع به وام مسکن نکنند، وضعیت قیمتی اوراق به همین شکل خواهد بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا