مجله خبریراه و شهرسازیفن آوری های ساختمانی

آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های عمرانی در ترکمنستان

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه با اشاره به توانمندی شرکت‌های ایرانی، گفت: ایران مسیر ارزانی برای حمل بار ترانزیتی در کریدور شمال-جنوب است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم به عشق‌آباد، مهدی صفری در مراسم افتتاحیه همایش اقتصادی تجاری و بازرگانان نمایشگاه ایران پروژه با یادآوری اینکه تا سال 95 بالغ بر 5 میلیارد دلار با سهم تقریبا برابر دو کشور بود، اظهار کرد: اگر این رویه ادامه دار بود امروز حجم مبادلات ایران و ترکمنستان به 10 میلیارد دلار افزایش یافته بود. اما به خاطر برخی مسائل این روند متوقف شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با تنها کشوری که هیچ مشکل و اختلاف مرزی ندارد ترکمنستان است. این کشور شریک استراتژیک سیاسی و اقتصادی ایران است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم، یکی از اولویت های آیت‌الله رییسی ارتقای روابط با همسایگان بود. در همین راستا اولین سفر رییس جمهوری به ترکمنستان انجام شد و باعث شد امروز حجم مبادلات دو کشور به حدود 500 میلیون دلار افزایش یافته است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه گفت: ایران، کشور 10 سال قبل نیست. ترکمنستان هم همینطور. امروز ایران بر لبه فناوری حرکت می کند و به عنوان مثال پروژه‌هایی را در آمریکای لاتین اجرا کرده‌ایم که راندمان کاری آن کشور را کنترل ایستگاهها، مسیرها، فشار و… 25 درصد افزایش داده است.

صفری با بیان اینکه فاز اول این پروژه 100 میلیون دلار و فاز آخر آن 1.1 میلیارد دلار است، اضافه کرد: ایران امروز می تواند به راحتی در بخش پتروشیمی و پالایشگاه لایسنس بدهد و از A تا Z را احیا کند.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در تولید داروهای سرطانی ید طولایی دارد، یادآور شد: این مسئله در تولید داروهای سرطان خون ویژه است. در این زمینه در آمریکای لاتین توانستیم شرکت آمریکایی را کنار زده و برنده مناقصه شویم.

وی بیان کرد: از رشید مردوف خواهش می‌کنم برای جبران عقب ماندگی ها به شرکتهای ایرانی در بخش های ساختمان، جاده، پل سازی، انرژی، مخابرات و… پروژه بدهد و در قبال آن گاز تهاتر شود. در اینصورت به حجم 10 میلیارد دلاری مبادلات بین دو کشور می رسیم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ایرانی در اجرای پروژه‌ها از کشورهای دیگر برتر هستند؛ یکی از کشورهای پیشرفته در کشور دیگری سد ساخته و مشکل دارد که ایران در حال احیای آن است.

وی همچنین ایران را مسیری ارزان در کریدور شمال‌-جنوب برای حمل بار ترانزیتی جهت استفاده ترکمنستان از آن اعلام کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا