معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

ارائه یک الگوی جدید برای فضاهای اداری در دوران پسا کرونا

محیط کاری یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش بهره‌وری شغلی است. محیط‌هایی که نیازهای کارکنان را بهتر برآورده می‌کنند و رضایت آن‌ها فراهم می‌آورند، باعث می‌شوند که بهره‌وری و کارایی یک مجموعه افزایش پیدا کند. در ماه‌های اخیر و با شیوع بیماری کرونا، دیگر محیط‌های کاری گذشته به اندازه کافی کارایی ندارند و باید الگوی جدیدی برای محیط‌های کاری طراحی کرد. شرکت رونالد لو و شرکا یک الگوی جدید برای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا طراحی کرده است که در این مقاله با بهره‌گیری از مقاله کریستله هاروک در مورد این الگوی جدید، توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

ارائه یک الگوی جدید برای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

معرفی شرکت رونالد لو و شرکا

شرکت رونالد لو و شرکا که با نام اختصاری RLP شناخته می‌شود یک شرکت معماری است که با چشم‌اندازی برای طراحی یک زندگی بهتر و بازتعریف مفهوم پایداری و تحمل‌پذیری طراحی شده است. این شرکت بیش از 550 مشاور معتمد در سرتاسر کشورهای هنگ کنگ، پکن، شانگهای، شنژن و گوانگ‌ژو دارد. RLP نوعی تغییر دهنده صنعت به حساب می‌آید. کانون توجه این شرکت روی حوزه‌های بسیاری قرار می‌گیرد. حوزه‌هایی مانند حمل و نقل، خرده فروشی، ناهارخوری و سرگرمی، مدنی و اجتماعی، فرهنگ، تولید هوشمند، آموزش، بهداشت و درمان، خدمات طراحی داخلی و مسکونی مجلل. RLP با بیش از هزار شریک بین‌المللی همکاری دارد که در انجام پروژه‌های برنده جایزه در سرتاسر دنیا نقش داشته است.

 

فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

طراحی Mindplace به‌عنوان فضای جدید اداری

شرکت رونالد لو و شرکا در همکاری با BEHAVE یک طرح اولیه آماده برای اداره‌های آینده ایجاد کرده‌اند که نیازهای جدید را که فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا با آن مواجه می‌شوند، برآورده می‌سازد. با تصور اداره‌های آینده و پذیرفتن یک شیوه کاری جدید، همکاری مذکور منجر به ارائه “Mindplace” شد که در واقع یک مفهوم اداری است که با تمرکز روی تحمل‌پذیری و برآورده‌سازی نیازهای کلی کارکنان، کارایی و تاثیرگذاری کار را بهبود می‌دهد. توجه به نیازهای کارکنان و فراهم آوردن نیازهای آنان در هر محیط کار یکی از عواملی است که تاثیر زیادی روی افزایش بهره‌وری و راندمان در هر کاری دارد.
بی‌توجهی به تغییر نیازهای کارکنان و نداشتن توانایی در تطابق یافتن با رفتارهای شغلی جدید، موجب می‌شود که طراحی‌های سنتی اداری موفقیت زیادی در بهره‌وری کاری کسب نکنند. برای ایجاد یک محیط مناسب‌تر، شرکت رونالد لو و شرکا در BEHAVE یک اداره مفهومی ترسیم کرده‌اند که با لحاظ کردن روندهای کاری جدید و نوظهور، یک چاپ آبی اداری مدرن را نتیجه می‌دهد. در حقیقت، بریانت لو، رئیس RLP عقیده دارد که Mindplaceها شامل تکنولوژی‌های بدون نیاز به لمس، بالکن‌های باز، فضاهای اداری قابل انتقال، توالت‌های شخصی، فضاهای سبز داخلی و خارجی و افزایش فضاهای کاری پویا و هم‌افزا هستند که نیازهای کارکنان را مورد توجه قرار می‌دهند.
این پروژه در واقع بیش از یک فضای کاری است. پروژه مذکور یک فضای کلی است که در آن، کار، بازی و اجتماعی شدن با هم و با آسودگی، راحتی و ایمنی اتفاق می‌افتد. فضاهای بازطراحی شده، منفعت‌های بلند مدت در حوزه‌های اقتصادی و سلامت به ارمغان می‌آورد. در ادامه، 7 راهبرد برای پیاده‌سازی یک Mindplace ارائه می‌شود.
Mindplaceها شامل چه اجزایی می‌شوند؟

1- مسیرهای بدون نیاز به لمس

 

با طراحی مسیرهای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا که نیازی به لمس ندارند، کارکنان می‌توانند بدون لمس هیچ شی‌ای مانند دستگیره یا دکمه از ورودی اصلی اداره تا محل استقرارشان در اداره تردد کنند. این کوریدور یا راهروی بهداشتی با دقت و طبق معیارهای ایمنی سلامت مانند تست دمای دقیق و ضدعفونی‌سازی UV طراحی شده است. زمانی که باکتری‌ها، ویروس‌ها و پروتوزوئاها در معرض طول موج ضد میکروب پرتوی UV قرار می‌گیرند، از تولید مثل و آلوده‌سازی ناتوان می شوند. استفاده از سنسورهای LED یا اپلیکیشن‌های تلفن همراه، تکنولوژی بدون نیاز به تماس این امکان را به کارکنان می‌دهد که مستقیما از آسانسور به سمت میزشان هدایت شوند.
از سنسورهای LED می‌توان برای تشخیص نور و انتشار آن استفاده کرد؛ به‌عنوان مثال، می‌توان از مدار LED دوطرفه برای کنترل از راه دور نور پس‌زمینه و روشن کردن نور پس‌زمینه پیش از فشردن دکمه توسط کاربر استفاده کرد. هم‌چنین می‌توان از LEDها برای ارتباط دوسویه بین دستگاه‌های الکترونیکی مختلف استفاده کرد.

2- بالکن‌های باز

ارتباط با هوای بیرون و عدم سکون هوا در فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا ، می‌توان خطر شیوع ویروس را کاهش دهد؛ بنابراین به این منظور، طراحی بالکن های باز در دفاتر پیشنهاد جذابی است. طراحی بالکن‌های باز، موجب دسترسی بیش‌تر به هوای تازه و ذرات سبز و گیاهی می‌شود که می‌تواند محیط داخلی و خارجی سیال‌تری به وجود بیاورد که می‌تواند به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی کاری کارکنان در محیط کار را بهبود بخشد. در فصول پاییز و زمستان، این بالکن‌های باز می‌توانند باعث کاهش استفاده از سیستم تهویه گردند و موجب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها گردند. در عین حال، این بالکن‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی بر آب و هوای شهری داشته باشند.
در تصویر ابتدایی مقاله، نمایی از بالکن‌های باز به نمایش گذاشته شده است.

3- فضاهای اداری قابل انتقال

فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

با شیوع کرونا، رفتارهای اجتماعی خاصی مانند استفاده از ماسک، رعایت کردن فواصل فیزیکی، عدم ارتباط فیزیکی با افراد جامعه و … به رفتارهای ما اضافه شده است. باید بتوان این پروتکل‌های بهداشتی را در محیط کار نیز رعایت نمود. مثلا نیاز به فضای شخصی و فاصله‌گذاری فیزیکی باید در طراحی دفاتر آینده وجود داشته باشد. هم‌چنین لازم است که در محیط‌های اداری آینده، پیکربندی‌های درون اداره، انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر باشند. علی رغم افزایش تقاضاها برای فضاهای همکاری مرتبط، فضاهای اداری سنتی هنوز به دفترهای شخصی و فضاهای اتاقکی دائمی بها می‌دهند. در Mindplaceها، ارتباط بین همکاران در اداره در جهت آسان‌سازی اشتراک دانش و خلاقیت، به طور قابل توجهی تسهیل می‌شود.
علاوه بر این، جهت تامین نیازهای جدید مانند برگزاری کلاس‌های آنلاین، پیکربندی کلی فضای اداره باید دوباره مورد تصور و ترسیم قرار بگیرد. پارتیشن‌ها یا جداسازهای شفاف که از کف تا سقف اداره کشیده می‌شوند، موانع فیزیکی ایمنی ایجاد می‌کنند و می‌توانند با تغییر ارتفاع سقف یا جهت تعدیل نور یا فضاهای پارتیشن، بالا و پایین شوند. با در نظر گرفتن سناریوهای برنامه‌ریزی شده می‌توان تحولات مکانی فوری در محیط دفتر ایجاد کرد که بتوان در آن‌جا، جلسات حضوری برگزار کرد یا فضاهای کار مشترک، تعاملات مجازی یا مناطق تمرکز تنها یا ساکت ایجاد کرد.

4- امکانات بهداشت فردی

ارائه یک الگوی جدید برای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

قطعا رعایت بهداشت فردی یکی از موثرترین راه‌ها برای جلوگیری از انتقال ویروس‌ها است. پس باید در طراحی دفاتر این نکته را مورد توجه قرار داد و فضاهای مناسبی برای رسیدگی به بهداشت فردی تعبیه کرد. در Mindplaceها، اتاقک‌های حمام مستقل و شخصی جایگزین حمام‌های مرسوم و سینک‌های مشترک می‌شوند. پس از هر بار استفاده از این حمام‌های اتاقکی، فناوری UV یه‌صورت خودکار، سطوح را ضدعفونی می‌کند و میکروب‌ها می‌کشد که موجی کاهش تبعیض‌های فرهنگی و جنسیتی در محیط کار می‌گردد. در کل فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا ، با دسترسی به امکانات و فناوری‌هایی که نیاز به استفاده از دست و لمس هیچ‌گونه شی ندارند، حریم شخصی و بهداشت فردی کارکنان را تضمین می‌کند.

5- تنوع زیستی افزایش یافته در محیط‌ داخلی و خارجی

افزایش سرسبزی در محیط کار آب و هوای داخلی و خارجی را بهبود می‌دهد و روی سلامت فیزیکی و تندرستی کارکنان و اربابان رجوع اثر مثبت دارد و محیط کاری جداب‌تری ایجاد می‌کند. Mindplaceها تنوعی از انواع مختلف گونه‌های گیاهان را در چند فضای سبز شامل می شود. این فضاهای سبز اعم هستند از بالکن‌ها، باغچه‌های آسمانی، باغچه‌های پنجره‌ای، دیوارهای سبز و گلخانه‌های داخلی.

6- دالان‌های پوشیده

 

ارائه یک الگوی جدید برای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

طراحی دالان‌ها یا دهلیزهای پوشیده شده، مناطق ارتباطی خوبی برای معاشرت افراد ایجاد می‌کند. طرحی فضای باز شامل یک دهلیز باز و وسیع با سقف بلند می‌شود که افراد می‌توانند در آن مکان جمع شوند، منتظر بمانند، استراحت کنند یا تبادل نظر نمایند. هم‌چنین می‌توان از آلاچیق‌ها به‌عنوان فضاهای رویدادها برای کنفرانس‌ها، انجمن‌ها یا سایر رویدادهای زنده استفاده کرد. می‌توان با قرار دادن گلدان‌ها و افزایش پوشش گیاهی در این دالان‌ها، محیط مطبوع دلپذیرتری ایجاد کرد.

7- امکانات سلامت روحی و جسمی و تفریحی

ارائه یک الگوی جدید برای فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا

 

قطعا در یک محیط کاری که کارکنان دارای شرایط روحی و جسمی خوبی نباشند و یا فقط کار کنند و موقعیت‌های تفریحی نداشته باشند، رضایت کارکنان پایین می‌آید و به طبع آن بهره‌وری کاهش پیدا می‌کند. فضاهای ادارای در دوران پسا کرونا علاوه بر برطرف کردن نیازهای اقتصادی شرکت‌ها، نیازهای روحی وجسمی کارکنان را پشتیبانی می‌کنند. Mindplaceها به کارکنان این امکان را می‌دهد که زمان خود را منعطف‌تر سپری کنند و بدین وسبله تولید را افزایش دهند و از امکانات بسیاری در محل کار استفاده کنند. این امکانات می‌تواند باشگاه‌های سلامتی، استودیوهای یوگا، مسیرهای دویدن پشت بام، استخرهای شنا و حتی باغ‌های عمومی را که باعث افزایش آرامش، ارتباطات و همکاری‌ها می‌شود، شامل شود.

سخن آخر

شیوع ویروس کرونا بسیاری از مناسبات را در سرتاسر دنیا دستخوش تغییراتی کرد. این موضوع که باید در هر مکان برای جلوگیری از شیوع ویروس، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، محدودیت‌هایی برای ما ایجاد می‌کند. قطعا پس از محیط خانه، بیش‌ترین ارتباطات را در محیط کار خواهیم داشت. با توجه به این‌که محیط‌های کاری قبل از شیوع کرونا، برای دوران کرونا جوابگو نیست، نیاز یه طراحی یک فضای کاری جدید داریم. در این مقاله یک شیوه طراحی نو برای دفاتر اداری مطابق با شرایط شیوع ویروس ارائه شده است که می‌توان به در کاهش شیوع ویروس کرونا در ادارات تاثیرگذار باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا