معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

10 اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون و نحوه برطرف کردن این اشتباهات

با راه‌حل‌های ارائه شده در این مقاله و با کمک یک طراح خوب، اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون خود را بشناسید و به موفقیت تبدیل کنید!
اگر ذهنتان درگیر این موضوع شده که کجای دکوراسیون منزل شما دچار ضعف است، به این فکر کنید که ممکن است تنها یک یا چند قدم تا پیشرفت و بهبود طراحی دکوراسیون منزل خود فاصله داشته باشید!
در اینجا نکاتی برای تشخیص درست راجع به اینکه آیا این اتاق آرامش‌بخش هست یا خیر! رنگی که برای طراحی دکوراسیون انتخاب می‌کنید درست هست یا خیر! یا حتی کوسن‌هایی که نمی‌دانید استفاده از آن‌ها کار درستی است یا خیر، آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند تصمیماتی بدون شک و تردید بگیرید و طراحی دکوراسیون منزل خود را به یک طراحی چشمگیر تبدیل کنید. علاوه بر این برای درک صحیح نکات ذکر شده، نمونه‌هایی از اتاق‌ها را به شما نشان می‌دهیم. به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از یک طراح داخلی کار بلد، می‌تواند به شما در یافتن مشکلات دکوراسیون منزلتان و همچنین راه حل‌های خلاقانه برای آن‌ها، کمک کند.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

1. دیوارهای تیره اتاق شما، نیاز به حس سرزندگی دارند؟!

یکی از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون استفاده از رنگهای تیره است. رنگ‌های لاجوردی (نیلی تیره)، خاکستری تیره (برنز) و مشکی دیگر مانند گذشته محبوبیت خاصی ندارند. با این حال اگر ظرافت و درخشش آن‌ها شما را تحت تاثیر قرارداده است، باز هم باید بدانیدکه استفاده از این رنگ‌ها در طراحی دکوراسیون، باعث کوچک و گرفته به نظر رسیدن اتاق شما می‌شود. در ادامه نحوه از بین بردن حس گیر افتادن در یک سیاه چال را با لحاظ کردن چند نکته در طراحی دکوراسیون یک اتاق، به شما می‌گوییم.

 

10 اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون و نحوه برطرف کردن این اشتباهات

برای رهایی از حس گیر افتادن در یک سیاه‌چال چه کاری باید بکنیم؟

زمانی که در طراحی دکوراسیون خود به وفور از رنگ‌های تیره استفاده کرده‌اید، برای به نمایش در آوردن تفاوت رنگ‌ها، حتماً از نورپردازی مناسب و کافی استفاده کنید. استفاده از چند منبع نور در این اتاق‌ها، به شما امکان کنترل میزان نور و همچنین کنترل جهت نور را می‌دهد. دیگر نکته این است که مانند عکس بالا از نور‌هایی به سمت بالا در کنار نور‌های به سمت پایین استفاده کنید و هرگز اجازه ندهید سقف تاریک شود.
همچنین به خاطر داشته باشید که اتاقی با مبلمان زیاد و شلوغ که به طور اغراق آمیز دکوراسیون شده است، باعث می‌شود حس کنید در یک زندان اسیر شده‌اید، بنابراین مبلمان بدون کاربرد و غیر ضروری را از اتاق خود حذف کنید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

جمله‌ای از داستایوسکی هست که می‌گوید: “هرچه شب تاریک‌تر باشد، ستاره‌ها نیز روشن‌تر می‌شوند.” حرکت جسورانه شما بهانه خوبی برای لذت بردن از تضادهای رنگی غنی و نمایشی است. دیوار‌های تیره را با رنگ‌های جواهر مانند، چوب طبیعی، فلزات بازتابنده، گل و گیاه و آثار هنری برجسته ترکیب کنید. یک نمونه از این کار را در تصویر بالا که یک اتاق نشیمن در هوستون را نمایش می‌دهد و طراحی آن توسط Chandos Interiors انجام شده است، می‌بینید.
با محدود نکردن پالت رنگی خود در طراحی دکوراسیون، وقتی دیوار‌های تیره را با سایه‌هایی مانند: آبی کم رنگ، خاکستری-نقره ای، گل‌های مایل به قرمز، خردلی، صورتی تیره و زرد مایل به نارنجی ترکیب کنید، دیوارهای تیره زنده می شوند. این اتفاق هیچوقت برای رنگ سفید نمی‌افتد!

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

رویکرد دیگر این است که طراحی مونوکروم و تک رنگ را انتخاب کنید، مانند این اتاق خواب اسکاندیناوی که دارای طراحی مونوکروم و بدون مبالغه می‌باشد. بافت المان‌ها و لایه لایه بودن طراحی، کلید اصلی ایجاد این منظره است. برای مثال به مخمل‌های تیره تر، پارچه‌های لنین و و پارچه‌های ابریشمی نگاه کنید!

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

2. قفسه‌هایی که در حال ترکیدن هستند!

از دیگر اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون ، قرار دادن اکسسوری و زیور‌آلات در قفسه‌های بدون پوشش است! از این کار خودداری کنید. زیرا انجام این کار اغلب منجر به آشفتگی و بی نظمی در محیط می‌شود و همین هم باعث آشفتگی ذهن شما می‌شود. برای ایجاد تمرکز، این نوع قفسه‌ها نیاز به یک مرتب سازی جدی دارند.

برای جلوگیری از آشفتگی در قفسه‌ها چه کاری باید انجام دهیم؟

توجه به نکات تغییر سبک زندگی بیان شده توسط کارشناس خبره ساماندهی”ماری کوندو” که می‌گوید: «به وسایل خود احترام بگذارید و به آن‌ها اجازه رفتن بدهید» را توصیه می‌کنیم تا از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون دور باشید. یک شعار دیگر در این خصوص ممکن است « زیباست، جذاب است یا دور ریختنی» باشد. بنابراین قفسه‌های خود را خالی کنید و دسته‌ بندی‌های “بله” و یا “خیر” ایجاد کنید. این نکته قابل ذکر است که لازم نیست وسایل خود را دور بریزید، اما روش دسته بندی که گفته شد؛ روشی بسیار خوب و کارآمد برای پیاده کردن نکات گفته شده توسط”کوندو” است. قفسه‌هایی که در تصویر بالا نشان داده شده است و توسط CAVdesign طراحی شده است، به طرز هوشمندانه‌ای از فضا استفاده می‌کنند به طوری که به هر شی بهای خاصی نیز تعلق گرفته است.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

هنگامی که نامزدهای برگزیده برای قرار گرفتن در قفسه خود را انتخاب کردید به زیبایی و با مفهوم خاص آن‌ها را در کنار هم قرار دهید و اجازه دهید بدرخشند. پس از این کار ممکن است بخواهید پشت قفسه‌ها را رنگ آمیزی کنید تا بر شکل‌ها و رنگ‌های دوست داشتنی اجزای مجموعه انتخابی خود، تأکید کنید؛ برای مثال اشیا سفید در برابر دیواری تیره خودنمایی می‌کنند. اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید به این نکته توجه کنید که از به کار بردن زمینه‌های بسیار طرح دار یا دارای بافت خودداری کنید؛ زیرا ممکن است برای چشم مخاطب گیج کننده باشد.
نکته دیگر این است که به جای اینکه تمام کتاب‌ها را پشت سر هم و به صورت ایستاده بچینید، بعضی‌ها را برای شکل دادن به قفسه‌های کوچک انتخاب کنید؛ سعی کنید عناوین جذاب و جلد‌هایی را انتخاب کنید که با طراحی دکوراسیون شما هماهنگ هستند.

 

10 اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون و نحوه برطرف کردن این اشتباهات

 

3. مبل شما رنگ‌ و رو رفته و جالب توجه اما کاملا غیر قابل استفاده است؟!

فراموش نکنید که تنها مبل‌های با رنگ روشن در خطر آسیب دیدن توسط یک سگ، گربه، چند کودک خردسال، دست کثیف، مربای تمشک و موهای حیوان خانگی نیستند!

برای رفع این اشتباه رایج در طراحی دکوراسیون، چه کاری می‌توان انجام داد؟

پارچه مبل را به طور صحیح و حرفه‌ای تمیز کنید. توجه داشته باشید که هیچ ضد‌‌عفونی کننده‌ای بدون ضرر نیست و تأثیر آن به نوع پارچه بستگی دارد. فرمول‌های مدرن به الیاف نفوذ می‌کنند و باعث از بین رفتن بیشتر مایعات و باقی مانده‌ها بر روی آن می‌شوند. اسپری‌های aerosol یک راه حل کوتاه مدت هستند، آن‌ها فقط سطح مبل را می‌پوشانند و پس از یک بار شسته شدن مبل، اثر خود را از دست می‌دهند.

توجه داشته باشید که می‌توانید از پارچه‌های رو‌ مبلی و یا کوسن‌های بزرگ به جهت پوشاندن بدترین آلودگی‌ها و عیوب مبلمان خود استفاده کنید! راه حل دیگر این است که کاور‌هایی برای مبلمان خود انتخاب کنید که در هنگام کثیف شدن بتواند در ماشین لباسشویی شسته شود.
اگر دوست دارید که از مبل‌های خود بدون هیچ پوششی استفاده کنید و از آن‌ها لذت ببرید، به یاد داشته باشید که همواره پارچه مبل را با یک قلموی تمیز و بدون هیچ‌گونه لک پاک کنید. در صورت ریختن هر چیزی بر روی آن، با دقت لکه‌گیری کنید و هرگز دستمال را روی آن نمالید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

4. میز کنسول شما مانند میزهای ارزان و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد؟!

کنسول‌هایی مانند آنچه در تصویر بالا نشان داده شده است، یک راه بسیار عالی و دوست داشتنی برای نشان دادن گنجینه‌ها و خلق کردن یک شخصیت، به شمار می‌روند. این کنسول‌ها پرتره‌هایی بسیار ظریف از شخصیت شما هستند، بنابراین اگر مهارت کافی را در این زمینه کسب نکرده‌اید، ادامه مطلب را بخوانید تا اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون را انجام ندهید.

برای جلوگیری از ارزان به نظر رسیدن میز کنسول خود چه کنیم؟

با یک وسیله بزرگ و ثابت شروع کنید و دکوراسیون خود را بر طبق آن بچینید. توجه داشته باشید که عدم تقارن در طراحی دکوراسیون میز شما از ایجاد ظاهری خشک و رسمی جلوگیری می‌کند. شکل‌ها و بافت‌ها را هماهنگ کنید و برای طراحی خود با یک موضوع، رنگ یا حالت ارتباط برقرار کنید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

در این میز کنسول ظریف که در تصویر بالا نشان داده شده است، زاویه‌ها با منحنی‌ها تضاد دارند، بافت‌های براق و مات کنار هم قرار گرفته‌اند و یک پالت سیاه و سفید، طراحی صحنه را در دست دارد. در تصویر بالا چیدمان نامتقارن است، اما به لطف یک طراحی دقیق، نگاه کردن به این دکور هنوز هم می‌تواند احساس تعادل ایجاد کند. از همه بهتر این است که این طراحی توجه بازدید‌کننده‌اش را برای نگاهی دقیق‌ وعمیق‌تر به خود جلب می‌کند.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

5. اتاق نشیمن شما احساس دوستانه‌ای در مخاطب ایجاد نمی‌کند؟!

در واقع هدف ما این است که مهمانانمان تحت تأثیر فضای کلی خانه ما قرار بگیرند و در بیشتر اوقات یک سبک راحت و دوستانه را ترجیح می‌دهیم ولی در نهایت چیزی که طراحی می‌کنیم یک سبک خشک و رسمی است که باعث ایجاد احساس ناراحتی در مهمانان می‌شود.

برای ایجاد محیطی دوستانه چه کاری باید انجام داد؟!

ممکن است اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون ما خیلی ساده و تنها در نحوه قرارگیری مبلمانمان باشد. صندلی‌ها باید به گونه‌ای چیده شوند که تعامل اجتماعی را ترغیب کنند؛ مانند اتاقی که در تصویر نشان داده شده است و توسط ACM Interiors طراحی شده است. هنگامی که می‌خواهید راجع به موقعیت قرار گرفتن مبل و صندلی خود تصمیم بگیرید، باید نحوه ارتباط گیری و تعامل کسانی که از آن‌ها استفاده می‌کنند را در نظر بگیرید. صندلی‌ها را به اندازه کافی نزدیک همدیگر بگذارید تا امکان مکالمه بین مهمان‌ها فراهم شود و به علاوه آن‌ها را به دیوار نچسبانید؛ زیرا باعث جلوگیری از تعامل بین مهمان‌ها می‌شود.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

هیچ چیز مانند شوخ‌طبعی باعث نمی‌شود که مهمانان احساس راحتی کنند، بنابراین برخی از المان‌های طراحی عجیب و غریب را به فضای زندگی خود اضافه کنید. شاید دوست نداشته باشید زرافه‌ای غول پیکر توپ بولینگ نمایشی را بدزدد و بر روی سر خود قرار دهد، اما این المان در طراحی شما، مطمئناً باعث می‌شود که یخ مهمان‌ها آب شود!

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

6. دست شما به اثر هنری که به دیوار آویخته‌اید، نمی‌رسد؟!

این که آیا هنر برای شما به معنای بوم نقاشی است یا عکس‌های چاپ شده، یک کالای بی ارزش یا یک میراث ارزشمند یا اثر انگشت یک کودک است، به نحوه نمایش آن بستگی دارد. آیا شما بهترین نتیجه را از به نمایش درآوردن آثار هنری خود می‌گیرید؟

چه کاری باید انجام دهیم که آثار هنری آویخته شده در منزلمان با ارزش به نظر برسند؟!

اگر آثار هنری یک المان اصلی و شناخته شده در خانه شما است، کمک گرفتن از یک کارشناس خبره برای آویختن حرفه‌ای این آثار، سرمایه‌گذاری بسیار خوبی به شمار می‌رود. یک اشتباه رایج در رابطه با نصب آثار هنری این است که این آثار هنری را در ارتفاع خیلی زیاد نصب  کنید. برای نصب آن‌ها باید مقیاس انسانی را در نظر بگیرید و آثار هنری را در جایی که مردم می‌ایستند هم سطح با چشم آویزان کنید و در مکان‌هایی که از موقعیت نشسته دیده می‌شوند، پایین‌تر نصب کنید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

 

7. آشپزخانه سفید شما قابل استفاده است، اما از محیط گرمی برخوردار نیست؟!

آشپزخانه‌ها بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه هستند و اغلب به سایر مناطق زندگی مرتبط می‌شوند. در حالی که آشپزخانه‌هایی با دکوراسیون کاملاً سفید رایج هستند، با این‌حال این نوع آشپزخانه‌ها می‌توانند باعث ایجاد سردی بالینی شوند.

چه کاری انجام دهیم تا آشپزخانه‌ای با محیط گرم داشته باشیم؟!

ظروف آشپزخانه به چیزی فراتر از استفاده و به کالایی نمایشی تبدیل شده است. لوازم خانگی دارای رنگین‌کمانی از رنگ‌ها و سبک‌ها است و ظروف آشپزی نیز برای دیده شدن و نمایش طراحی شده‌اند. همه این زیبایی‌ها را در کمدها پنهان نکنید؛ برای مثال: قابلمه‌هایی با ظاهر زیبا را از قلاب‌های دیواری آویزان کنید، دسته‌ای از ظروف زیبا را به نمایش بگذارید یا یک ظرف پر از میوه و سبزیجات را در پیشخوان قرار دهید؛ درست همانطور که در آشپزخانه‌ای که در تصویر نشان داده شده است و توسط طراح داخلی “جسیکا لی” طراحی شده است، می‌بینید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

طراح دکوراسیون آشپزخانه “آن الارد” معتقد است که یک آشپزخانه با دکوراسیون سفید مانند یک بوم کاملاً خالی و از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون است. آن الارد می‌گوید: «رنگ‌های پرحرارت و با شکوه را به کمک لوازمی مانند کتاب، گل یا اکسسوری‌های کوچک که همه آن‌ها به راحتی قابل تغییر هستند، به آشپزخانه خود بیاورید؛ یا حتی با یک عکس پس زمینه رنگارنگ، جلوه رنگ‌های به کار برده شده در دکوراسیون آشپزخانه خود را با شکوه تر جلوه دهید.»
آثار هنری برجسته، لوازم چوبی، گیاهان گلدانی و باغچه‌های کوچک، به رفع مشکل خالی و سرد بودن آشپزخانه‌هایی با دکوراسیون سفید کمک می‌کند و باعث می‌شود که یک آشپزخانه زیبا داشته باشید؛ که بیشتر از قبل حس در خانه بودن را به شما می‌دهد.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

8. “نقاط کانونی” دکوراسیون منزل شما در همه جا وجود دارد؟!

اگر وارد یک اتاق می‌شوید و هیچ چیز و یا برعکس همه چیز در آن اتاق توجه شما را به خود جلب می‌کند، پس آن اتاق هیچ نقطه کانونی ندارد. این اصطلاح که در بین طراحان بسیار پرکاربرد است؛ به معنی اولین محلی است که چشم شما قبل از دیدن کل فضا برای استراحت به آن نقطه خیره شود. اتاقی بدون هیچ‌ یک از این نقاط کانونی، تبدیل به جایی فاقد از زندگی، تعادل و هماهنگی می‌شود و از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون می باشد.

برای داشتن نقاط کانونی در منزل چه کارهایی باید کرد؟!

یک نقطه کانونی می‌تواند یک ویژگی معماری، یک منظره، یک قطعه هنری، یک شومینه (مانند مثال تصویری که نشان داده شده است) یک قطعه مبل اصلی، یک آینه یا یک فرش خیره کننده باشد. بهتر است کار دکوراسیون منزل را با توجه به نقطه کانونی شروع کنیم و سپس باقی دکوراسیون اطراف آن را طراحی کنیم. اگر ترجیح می‌دهید با آنچه از قبل دارید دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید؛ تصمیم بگیرید که ویژگی کانونی کجاست و سپس مبلمان موجود را با توجه به آن و به طوری بچینید که توجه‌ها به سمت آن معطوف شود.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

وقتی به این تصویر نگاه می‌کنید ابتدا چه چیزی می‌بینید؟ آیا چشمان شما مستقیماً به سمت اثر هنری روی دیوار می‌رود؟ منحنی موجود در شاخ‌های حیوانات با گیاه صاف و تیز و همچنین چراغ مدرن هماهنگ می‌شود، مبل به سادگی چیده شده است و چوب صندلی‌ها و میز، منعکس کننده بافت‌های طبیعی داخل اثر هنری می‌باشد. این یک نمونه عالی برای نشان دادن، چگونگی اجرای صحیح یک نقطه کانونی موفق در دکوراسیون است.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

9. شما نمی‌توانید عادت استفاده از کوسن را در خود کنترل کنید؟!

همه ما یکی را می‌شناسیم که به استفاده از کوسن معتاد است و نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد. شاید شما هم همینطور باشید؟! اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، ادامه مطلب را بخوانید.

برای رفع این خطا در طراحی، چه باید کرد؟!

کوسن‌هایی که روی مبل‌ها، صندلی‌ها و تخت‌ها جمع می‌شوند، همیشه چیز زیادی به دکوراسیون یک اتاق اضافه نمی‌کنند. اگر بدون قرار دادن کوسن روی زمین نمی‌توانید روی مبل بنشینید یا روی تخت دراز بکشید، در واقع استفاده از آن‌ها بی‌خاصیت می‌شود. همانطور که در اتاق نشیمنی که در تصویر نشان داده شده و توسط The New Design Project طراحی شده است می‌بینید، سعی کنید تعداد کوسن‌ها را به دو تا در دو انتهای مبل، یکی (یا هیچی) روی صندلی راحتی و سه تا روی تخت، محدود کنید.

 

اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون

 

10. سال‌هاست که دکوراسیون منزل خود را تغییر نداده‌اید؟!

آیا یک دکوراسیون در منزل شما رخنه کرده است؟ یکی از اشتباهات رایج در طراحی دکوراسیون همین یکنواختی است و طبیعی است که شما از یکنواختی و قدیمی بودنش خسته شوید. همه ما سبک‌های طراحی دکوراسیون مورد علاقه خود را داریم، اما خیلی راحت می‌توانیم در روزمرگی و تکراری بودن دکوراسیون منزل خود گیر بیافتیم!

برای تغییر دکوراسیون منزل چه می‌توان کرد؟!

اوضاع را تغییر دهید! با ترکیب کردن آنچه در حال حاضر دارید و یا افزودن برخی از لوازم جانبی ارزان قیمت، اشتیاق خود را دوباره زنده کرده و انرژی و علاقه جدید را به خانه خود تزریق کنید. ملحفه و بالش‌ها را عوض کنید و گیاهان آپارتمانی، صندلی‌ها، چراغ‌ها و فرش‌ها را به اطراف منتقل کنید. مبلمان را برای ایجاد یک دیدگاه تازه جابه‌جا کنید و تغییر مکان دهید؛ این کار بسیار ارزان و سرگرم کننده است. اتاق خوابی که در تصویر بالا می‌بینید، نشان می‌دهد که چگونه چند لوازم جانبی که به خوبی انتخاب شده است، می‌تواند فضایی زیبا و جذاب را در منزل شما ایجاد کند.

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا