اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پیشنهاد تاسیس سازمان اجاره‌داری از سوی شهرداری تهران به دولت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از تهیه لایحه تاسیس سازمان اجاره‌داری برای ساماندهی بازار مسکن از سوی شهرداری تهران به دولت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، سیدمهدی هدایت  در نشست خبری امروز دوشنبه ضمن تشریح اقدامات سازمان نوسازی شهرداری تهران ظرف یکسال گذشته، به بیان توضیحاتی در خصوص لایحه اجاره داری پرداخت و در پاسخ به ساختمان آنلاین گفت: لایحه‌ای از سوی ما تنظیم شد که در جلسه مشترکی با وزیر کشور پیشنهادات ما ارائه شد در حقیقت با توجه به ابزارهایی که در حوزه مسکن و امکاناتی که در این حوزه در اختیار داریم شهرداری می‌تواند در موضوع اجاره‌داری به دولت کمک کند. پیشنهادات خود را ارائه کردیم اما هنوز موضوع در دولت نهایی نشده است. پیشنهادات ما برای شهر تهران است و آنچه در این حوزه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است برای کل کشور است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به تدوین بسته تشویقی تکمیلی جدید در حوزه بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهر تهران، اضافه کرد: در سالیان گذشته در محدوده ناپایدار بسته تشویقی نداشتیم اما سال گذشته مصوبه‌ای داشتیم که با حضور رئیس جمهور در منطقه ۱۷ و ۱۸ تهران تدوین این بسته‌ها مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد بسته‌ای تدوین شود که دربرگیرنده ۱۴ هزار هکتار محدوده ناپایدار هم بشود و مسکن‌های قابل استطاعت در این محدوده تولید و به تبع آن ایمنی شهر تهران افزایش پیدا می‌کند.

هدایت اضافه کرد: محدوده‌هایی در منطقه 4 همچون شمیران‌نو و خاک سفید جزو بافت ناپایدار هستند و مابقی این بافت‌ها در جنوب تهران است، قطعا به موازات ساخت مسکن در این محدوده، تامین سرانه‌های خدماتی نیز انجام می‌شود که به تبع آن تعریض معابر نیز انجام خواهد شد که ارتقاء کیفیت زندگی را به همراه خواهد داشت. در محدوده‌هایی که کار نوسازی در آنها سالیان سال متوقف بود همچون کن، گلاب‌دره در منطقه یک، سیمین‌دره در منطقه یک و نفرآباد در منطقه ۲۰ به علت نبود طرح‌های شهری و عدم به رسمیت شناختن سکونت در این محدوده‌ها، شاهد ایجاد شرایط نامساعدی بودیم که در سال گذشته برای همه آنها طرح‌های موضوعی تصویب و ابلاغ شد و زیرساز نوسازی در این مناطق فراهم شد و علاوه بر آن پروژه‌های خدماتی را نیز برای این محدوده‌ها تعریف کردیم.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: همه این طرح‌ها با مشارکت شهروندان تهیه شده تا قابلیت اجرا داشته باشند و منجر به نوسازی در این مناطق شود. در سال گذشته بیشترین مصوبات با هدف بازآفرینی و نوسازی در محدوده‌هایی که به عنوان چالش‌های شهری قلمداد می‌شدند مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح پروژه‌های مهم سازمان نوسازی شهر تهران به تکمیل باغ‌راه حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: عملیات عمرانی این پروژه در سال جاری تکمیل و به این ترتیب فاصله شمال به جنوب شهر تهران کم می‌شود و یکی از بزرگترین پروژه‌های بازآفرینی شهر تهران است که در قالب آن کمبود سرانه‌ها در محدوده مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: بازافرینی نفرآباد در سال جدید به اتمام می‌رسد و پروژه‌های الگوی مسکن نیز در این محدوده اجرا و پروژه فاضلاب این محدوده ظرف دو هفته آینده آغاز خواهد شد. تمام طراحی‌ها در نفرآباد با معماری ایرانی – اسلامی و ملاحظات همجواری با حرم حضرت عبدالعظیم حسنی انجام شده است. علاوه بر این عملیات ساخت زائرسرای مناسبی با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در این محدوده در حال اجراست.

هدایت در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع محلات الگو در شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید توسعه جدید شهر تهران با توجه به محلات الگو پیش برود به شکلی که در راستای اجرای این طرح به موضوعاتی همچون انرژی‌های نو، فضای سبز و ایجاد مرکز محله به عنوان تامین کننده خدمات اولیه شهروندان توجه ویژه صورت گیرد. در این راستا محلات موفقی که از گذشته وجود داشته گسترش داده خواهد شد. در منطقه ۱۹ در مقیاس ۲۰۰۰ واحد در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار و همچنین در چند محله منطقه ۲۱ این محلات الگو ایجاد خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا