معماری، دکوراسیون داخلی و نورپردازی

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

با دقت به محل نصب ابزار نورپردازی و سایر نکات لحاظ شده در المان‌های طراحی، می توان یک طرح نورپردازی مناسب ایجاد کرد. استفاده از نور طبیعی روز، تاثیر به سزایی در نورپردازی سرویس بهداشتی دارد، اما نورپردازی با استفاده از نورهای مصنوعی بسیار آسان تر می‌باشد. در یک طرح نورپردازی موفق برای سرویس بهداشتی، از چندین منبع نور استفاده می‌شود که شامل هر دو نوع: نورپردازی از بالای سر و نورپردازی نوع تسک است؛ و نکته کلیدی، استفاده مناسب از نورپردازی تسک در قسمت روشویی و آینه می‌باشد.
برای دستیابی به یک طرح نورپردازی مناسب و موفق، وسایل و ابزار نورپردازی باید دارای نور کافی باشند، دارای اندازه و سبک مناسب برای چیدمان و طراحی سرویس بهداشتی باشند و در ارتفاع مناسب و فاصله مناسب از یکدیگر نصب شوند. نصب ابزار نورپردازی در مکان مناسب، احتمال ایجاد سایه بر روی صورت به خصوص در هنگام انجام آرایش یا اصلاح و نظافت را به حداقل می‌رساند.

ابزار نورپردازی را کجا نصب کنیم؟

فضای موجود و استفاده نشده یا المان‌های طراحی، می‌توانند مشخص کنند که ابزار نورپردازی در بالای سر قرار گیرد یا در دو طرف آینه. اگر تصمیم گیری بین این دو نوع برای شما دشوار است، می‌توانید از هر دو در کنار یکدیگر استفاده کنید!

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

 

در دو سمت آینه روشویی:

اصلی ترین مکان برای نصب دیوارکوب در سرویس بهداشتی، دو طرف آینه است که باعث ایجاد نور ایده‌آل در محدوده روشویی می‌شود.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

 

قانون کلی استاندارد‌های نورپردازی در آمریکا این است که ابزار نورپردازی سرویس بهداشتی باید در فاصله 65 تا 70 اینچی از سطح زمین، حدوداً در جایی هم سطح با چشم‌ها نصب شوند. این استاندارد شرایطی را فراهم می‌سازد تا نور بدون ایجاد سایه، تمام صورت شما را به طور کامل روشن کند. در حالت ایده‌آل، ابزار نورپردازی باید در فاصله 28 تا 30 اینچی از یکدیگر قرار بگیرند، اما پیاده سازی این حالت به اندازه اتاق و المان‌های طراحی بستگی دارد.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

در بالای آینه سرویس بهداشتی:

اگرچه نصب ابزار نورپردازی سرویس بهداشتی در دو طرف آینه نیز از بهترین حالت‌ها برای پخش نور بر روی صورت در نظر گرفته می‌شود، اما نصب آنها در بالای آینه همچنان گزینه محبوب‌تری است؛ البته قابل ذکر است که گاهی اوقات این حالت با توجه به اندازه یا موقعیت آینه نصب شده در سرویس بهداشتی، غیر قابل اجرا می‌باشد.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

ارتفاع ایده‌آل برای نصب ابزار نورپردازی در بالای آینه 78 اینچ است. برای پخش بهتر نور در محدوده روشویی به دنبال ابزاری باشید که لامپ‌هایی با ولتاژ بالاتر را در خود جای دهند.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

نصب ابزار نورپردازی در دیوار‌های کناری:

در نورپردازی سرویس بهداشتی با عرض کم، می توان ابزار نورپردازی را روی دیوار‌های کناری و نزدیک به دیوار پشتی نصب کرد. برای داشتن بیشترین روشنایی ممکن در سرویش بهداشتی می‌توانید از حداکثر فضا برای قرار‌دادن آینه استفاده کنید؛ هرچه آینه بزرگتر، نور بیشتر! در این حالت نیز باید ابزار نورپردازی در ارتفاع 65 تا 70 اینچی از سطح زمین، تقریباً هم سطح با چشم، نصب شود.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

المان‌های طراحی

المان‌های استفاده شده در محیط سرویس بهداشتی:

داشتن یک سبک ثابت در طراحی، فرصتی برای معرفی کاراکتر، یا جلوه بیشتر زیبایی و ظرافتی که در طراحی سرویس بهداشتی به کار برده شده است، ایجاد می‌کند. مطمئن باشید که با انتخاب سبک های متفاوت، طراحی زیبایی نخواهید داشت! برای دستیابی به یک طراحی یکپارچه و منسجم، در نظر بگیرید که ابزار نورپردازی سرویس بهداشتی در کنار سایر المان های استفاده شده در طراحی سرویس بهداشتی، چگونه به نظر می رسند و سپس اقدام به خرید آنها کنید.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

یک دستورالعمل طولانی جهت انتخاب المان‌ها در سرویس بهداشتی موجود است، اما صاحب‌خانه‌ها و طراحان، از مواد فلزی نیز در طراحی‌های خود بهره می‌گیرند تا محیطی شکیل‌تر ایجاد کنند.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

انتخاب شید(کلاهک) مناسب برای دیوار‌کوب‌ها:

شید(کلاهک) دیوارکوب از جمله ابزار‌های مهم در ایجاد نورپردازی مناسب به شمار می‌رود، زیرا شفافیت و رنگ آنها تا حد زیادی بر میزان پخش نور، تاثیر می گذارد. شید هایی که دارای پارچه سفید هستند، نوری درخشان و تمیز ایجاد می کنند.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

 

دیوارکوب‌های تک شاخه یا چند شاخه؟

در حالی که می توان چندین دیوارکوب را پشت سر هم در یک ردیف نصب کرد، راه حل دیگری که وجود دارد این است که یک دیوارکوب با چندین شید(کلاهک) انتخاب کنید. طرح‌های دیوار‌کوب‌ها اغلب در اندازه‌های مختلف در دسترس هستند، و امکان انتخاب مناسب را با توجه به اندازه عرض آینه نصب شده در سرویس بهداشتی شما، فراهم می سازد.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

 

سایر نکاتی که برای نورپردازی مناسب سرویس بهداشتی باید در نظر گرفته شود

مقاومت در برابر آب:

اگر قرار است از ابزار نورپردازی در کنار وان یا دوش آب که خطر تماس با قطره‌های آب را دارد، استفاده شود؛ به دنبال مدل هایی با شناسه “ضد آب” باشید.
در شکل بالا سه دیوارکوب می بینیم که دارای شناسه “ضد آب ” هستند، که به صورت افقی تنظیم می‌شوند اما به طور عمودی بر روی ردیف های کاشی موزاییک نصب می‌شوند.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

لامپ‌ها:

لامپ‌های رشته‌ای شفاف بسیار محبوب هستند، اما احتمال ایجاد سایه توسط آنها بسیار زیاد است. به جای این نوع لامپ‌ها، لامپ‌های مات انتخاب بهتری هستند؛ به خصوص در مواردی که لامپ بدون حفاظ می‌باشد.
در سرویس بهداشتی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، دیوارکوب‌های دو لایه، که توسط رابرت ابی طراحی شده و هر کدام از آنها چهار لامپ 60 واتی را در خود جای داده است و نور فراوانی را ایجاد می‌کند، استفاده شده است.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

هنگام خرید ابزار نورپردازی سرویس بهداشتی، اطمینان حاصل کنید که هر ابزار از وات مناسب و مدنظر شما پشتیبانی می‌کند؛ تا خروجی نور کافی را تضمین کند. به طور کلی، به دنبال ابزاری باشید که برای نگه داشتن لامپ‌های 75 تا 100 واتی بر روی یک دیوارکوب تک شاخه، طراحی شده باشند. وات معادل آن تقریباً 18 تا 22 وات برای لامپ‌های فلورسنت و 9 تا 13 وات برای لامپ‌های LED است.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

قابلیت کاهش نور با کلید‌های هوشمند Dimmer:

قابلیت کاهش نور لامپ‌ها در سایر اتاق ها ویژگی مطلوبی به شمار می‌رود و می‌توان از آن در سرویس بهداشتی نیز استفاده کرد. مطمئن باشید نصب کلید‌های هوشمند ارزش تلاش و هزینه کردن را دارد! با اینکار روشنایی زیادی که در روز نیاز است می تواند در شب به نوری نرم تبدیل شود. اگر نور مناسب و آرامش بخش در سرویس بهداشتی برای شما مهم است، از این کلید‌های هوشمند غافل نشوید.

 

نورپردازی سرویس بهداشتی

نکات مربوط به نورپردازی سرویس بهداشتی:

• برای سرویس‌های بهداشتی بزرگ از دیوار‌کوب‌های دو شاخه استفاده کنید!

برای جلوگیری از ایجاد نقاط تاریک در یک سرویس ‌بهداشتی بزرگ، نصب یک دیوار‌کوب دو شاخه در مرکز و دیوارکوب‌های تک‌شاخه در دیواره‌‌های بیرونی آینه‌ها توصیه می‌شود.

• از نورپردازی نامتقارن خودداری کنید!

قرار دادن ابزار نورپردازی، فقط در یک طرف آینه، نور ناهمواری ایجاد کرده و اصلاح و نظافت را با مشکل مواجه می کند.

• از ابزار نورپردازی توکار در بالای روشویی استفاده نکنید!

استفاده از ابزار نورپردازی توکار در بالای روشویی باعث ایجاد سایه بر روی صورت می‌شود. اگر استفاده از این نوع چراغ های توکار مورد نظر شما است یا از قبل نصب شده اند، برای کنترل بیشتر بر روی طرح نورپردازی سرویس بهداشتی ، آنها را با کلیدهای جدا از کلید باقی چراغ‌ها نصب کنید، تا کنترل بیشتری بر روی میزان نور داشته باشید.

• در صورت لزوم، از نور اضافی استفاده کنید.

اگر سرویس بهداشتی کوچک باشد، دیوارکوب‌ها ممکن است کل اتاق را روشن کنند. در حمام‌های بزرگتر، برای ایجاد نورپردازی جنرال و داشتن نور کافی، باید از منابع اضافی مانند: چراغ‌های توکار و ابزار نورپردازی سقفی استفاده کرد.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

ایجاد نور زیاد در حمام کار بسیار دشواری است، بنابراین اگر فضای شما اجازه می‌دهد، از خرید ابزار نورپردازی بزرگتر برای سرویس بهداشتی خود دریغ نکنید!
نور مناسب در سرویس بهداشتی نه تنها می‌تواند از لحاظ ظاهری تغییر ایجاد کند، بلکه تغییری چشمگیر در چگونگی پشتیبانی از کارهای روزمره ما ایجاد می‌کند. نورپردازی سرویس بهداشتی باید به صورت نور خیلی نرم باشد تا باعث آرامش شود و در عین حال برای اصلاح و … نیز باید نورکافی وجود داشته باشد.

 

چگونه برای سرویس بهداشتی، نورپردازی درست انتخاب کنیم؟

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا