اجتماعیاقتصادیراه و شهرسازیمجله خبری

نرخ جدید عوارض آزادراهی تا دو هفته آینده اعلام می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  «خیراله خادمی» در نشست خبری در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت تعیین رقم نرخ عوارض آزادراهی گفت: بعد از مخالفت با میانگین افزایش ۲۸ درصدی قیمت عوارض آزادراهی، فهرست جدید به ستاد تنظیم بازار ارجاع و در دو هفته گذشته نرخ پیشنهادی به سازمان حمایت ارسال و به زودی در جلسه نهایی ستاد تنظیم بازار تعیین قیمت خواهد شد.

وی توضیح داد: نرخ عوارض آزادراهی با ایمنی ارتباط دارد. اکنون شبکه جاده‌ای پرترددترین ترین شبکه حمل ونقلی کشور است و  ایجاد ایمنی و تداوم ایمنی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و اگر تناسبی با میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی و بازگشت آن نباشد و منابع مالی کاهش یابد، هم آینده سرمایه‌گذاری در بخش آزادراهی نابود می‌شود و هم در نگهداری آزادراهها با چالش مواجه می‌شویم. اکنون ۳۶ طرح آزادراهی روی زمین مانده است و به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم اما از آنجایی که دو سال است با وجود افرایش تورم و هزینه‌های نگهداری، افرایش عوارض صورت نگرفته است، کسی وارد حوزه سرمایه گذاری ساخت راه نمی‌شود.

وی توضیح داد: ما ۲۸ درصد افزایش عوارض را در نظر گرفته بودیم که مورد اعتراض قرار گرفت این نرخ تجدید نظر و ابلاغ می‌شود اما در نظر داشته باشید که تردد در آزادراههای ایران ارزان ترین ترددها است که می‌تواند مانعی برای توسعه آزادراهی باشد.

 وی گفت: چندین سال است بانک‌ها وارد سرمایه گذاری آزادراهی نمی‌شوند و توسعه شبکه آزادراهی برای تکمیل شبکه حمل و نقل لازم است.

خادمی درباره وضعیت فعلی شبکه ریلی و آزادراهی کشور گفت: درحال حاضر ۲۰۵ طرح دربرنامه کاری داریم که در قالب ۳۳۹ پروژه درحال انجام است. حدود ۷۳ هزار میلیارد ارزش قبلی و ارزش به روز قراردادها نزدیک ۲۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش آزادراه و ریل است.

 وی گفت: طول ریل موجود ۱۴ هزار کیلومتر و ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید و نزدیک به ۶ هزارکیلومتر مسیر در حال مطاله داریم.

خادمی گفت: در بخش آزادراهی نیز هزارو ۳۸ کیلومتر پروژه در حال اجرا داریم و ۱۸۸۲ کیلومتر  پروژه در حال مطالعه داریم.  در بخش راه اصلی و بزرگراه نیز ۶ هزار کیلومتر  پروژه در حال اجرا وجود دارد.

معاون وزیر راه گفت: در یکسال گذشته در بخش ریلی و جاده‌ای و آزادراهی فعالیت خوبی انجام شد و با وجود اینکه منابع اعتباری با حساسیت توریع می شود نردیک به ۱۴۲ کیلومتر کار توسعه‌ای در یکسال اخیر انجام شد و ۱۵۸ کیلومتر ریل گذاری بارگذاری شد.

وی خبر داد که فاز اول راه‌آهن زاهدان – چابهار به طول ۱۵۴ کیلومتر به زودی با دستور رییس جمهوری به بهره برداری می‌رسد.

خادمی اضافه کرد: در بخش ریلی در یکسال آینده، ۵ پروژه ریلی که  درحال حاضر بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد با تامین اعتبار تکمیل خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا