بورس و بازارمجله خبری

احتمال بازگشت نگاه سرمایه‌گذارانه به بازار مسکن

فرید قدیری کارشناس حوزه مسکن در این رابطه به «ساختمان آنلاین» می‌گوید: نکته‌ای که باید در این روزهای بازار مورد توجه قرار گیرد تا متقاضیان خرید و فروش در دام سفته‌بازان نیفتند، این است که مالکان مسکن در دوران شب عید به دنبال تبدیل ملک خود به ملک احسن هستند و افراد و خانوارهایی که مالکیت آپارتمانی را در اختیار دارند، به دنبال تعویض خانه خود، افزایش متراژ آن و یا ارتقای محل زندگی خود هستند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که افراد قدرت خرید داشته باشند و سیل تورم مسکن خرابی‌های زیادی به بار نیاورده باشد. این در حالی است که امروز تبعات این اتفاق دامن‌گیر بازار مسکن شده و بنابراین، زمینه یا قدرت خریدی برای تبدیل به احسن کردن واحد مسکونی وجود ندارد.

وی با اشاره به متفاوت بودن بازار شب عید مسکن در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: نشانه‌های این موضوع کاملا مشهود هستند. به عنوان مثال، در ماه‌های دی و بهمن تقاضای مصرفی در بازار افزایش پیدا می‌کرد و رشد حجم معاملات در این ماه‌ها مشخص بود و تحقیقات میدانی که از بنگاه‌های املاک انجام می‌شد، حاکی از رشد حجم معاملات بود. برخلاف آنچه گفته شد، تقاضا در همین یک ماه اخیر، تقاضایی غیرمصرفی و سرمایه‌گذاری بوده است.

قدیری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به جو روانی ایجاد شده در مورد احتمال افزایش قیمت مسکن طی 3 هفته پایانی سال، می‌توان اتفاق خاصی را متصور بود، تصریح کرد: عاملی که از سال 97 تا به امروز بازار مسکن را هدایت می‌کند، هیچ ارتباطی به عوامل درونی، خریدار مصرفی و سازنده ندارد و بازار از بیرون شارژ می‌شود؛ به‌ صراحت می‌توان گفت شارژکننده این بازار، بازارهایی مانند بازار ارز، سکه و سهام هستند. ریشه این تحریک تقاضای غیرمصرفی که از این 3 بازار متوجه بازار مسکن می‌شود، ریسک غیراقتصادی است. همان‌طور که در آبان و آذر و حتی در دی ماه، خوشبینی‌ها سیاسی و اقتصادی به وجود آمده بود و مردم عطشی برای سرمایه‌گذاری نداشتند، در بهمن خلاف این روند را شاهد بودیم و انتظار افراد تغییر کرد. مجددا در اسفندماه و با بالا گرفتن اخبار پیرامون حصول توافقی مجدد میان ایران و آمریکا، بار دیگر حسی مثبت بازار را فرا گرفت. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، حتما قیمت مسکن باید کاهش پیدا کند، چراکه حباب دارد. می‌توان پیش‌بینی کرد که رکود حاکم بر بازار تا یک سال دیگر ادامه پیدا خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا