بورس و بازارمجله خبری

رشد اجاره‌بهای مسکن همچنان ادامه دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:  با وجود رکود در خریدوفروش خانه، بازار اجاره‌بها، روند افزایشی خود را متناسب با تورم حفظ کرده است، بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، نرخ رشد اجاره‌بها در شهر تهران در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان سال ۱۳۹۹ رشد ۵۱.۶ درصدی را ثبت کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد این رقم بالاترین نرخ رشد اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران از فروردین سال ۱۳۹۳ است. طبق گزارش مرکز آمار ایران در کل مناطق شهری میزان افزایش اجاره‌بها در آبان امسال نسبت به آبان سال گذشته ۵۴.۹ درصد است.

تورم اجاره بها در آبان بی‌سابقه است

بررسی آمارهای تورم اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۳ و دقیقاً از زمانی که آمارهای بانک مرکزی به‌صورت نقطه‌ای منتشر شده، رقم تورم آبان ۱۴۰۰ بی‌سابقه‌ترین نرخ تورم اجاره‌بهاست، به‌طوری‌که آمارها حکایت از آن دارد از اردیبهشت سال ۱۳۹۳ تا اسفندماه سال ۱۳۹۶ بالاترین نرخ‌های تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن مربوط به اردیبهشت سال ۱۳۹۳ با ۲۲ درصد است. در این مقطع تورم اجاره‌بها حول‌وحوش ۱۰.۵ تا ۱۲.۵ درصد در نوسان بوده است.

از فروردین سال ۱۳۹۷ تا اسفندماه سال ۱۳۹۸ بالاترین نرخ تورم مربوط به مهرماه ۱۳۹۸ با ۳۲ درصد است. بین آبان سال ۱۳۹۸ تا اسفندماه سال ۱۳۹۹ نرخ تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در نوسان است. از اسفند سال ۱۳۹۹ تورم نقطه‌ای اجاره‌بهای مسکن در شهر تهران به ۳۱.۴ درصد و در مناطق شهری کشور به ۳۵.۲ درصد رسیده و پس از تصرف کانال ۴۰ درصدی و ۵۰ درصدی در ماه‌های فروردین تا مهر، حالا عزم کانال ۶۰ درصدی را نیز کرده است.

بی اعتنایی بازار به مصوبه افزایش ۲۵ درصدی اجاره مسکن

این افزایش ۵۰ درصدی اجاره‌بها در حالی اعمال‌شده است که به گفته حسام عقبایی نایب‌رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک افزایش بیش از ۲۵ درصدی اجاره‌بها برخلاف قانون و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا است، ‌وی معتقد است: «مستأجران شهر تهران نسبت به سال ۹۸ حداکثر ۲۵ درصد افزایش اجاره‌بها دارند، این رقم در کلان‌شهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک حداکثر ۱۵ درصد است».

این قیمت‌گذاری دستوری نیز مانند سایر دستورالعمل‌های مشابه سرانجام خوبی نداشته است حتی به گفته برخی از کارشناسان به دلیل تفاوت در امکانات و کیفیت متفاوت واحدهای مسکونی تعیین ۲۵ درصد افزایش قیمت به التهاب بازار دامن زده است.

مهاجرت به مناطق ارزان‌تر شدت گرفته است

به گفته فعالان حوزه مسکن، رفتار مستأجران متناسب با افزایش اجاره‌بها تغییر کرده است و در گام اول تقاضا برای واحدهای کوچک‌تر افزایش‌ یافته و برخی از مستأجران نیز به دنبال تغییر محل سکونت خود به مناطق ارزان‌تر پایتخت هستند، الگوی جابه جایی مستأجران به این شکل است که برخی از اجاره‌نشین‌ها در شرق تهران به شهرهایی مثل پردیس، رودهن، بومهن و دماوند مهاجرت کردند و در غرب تهران نیز مستأجران از محله‌هایی مثل پونک، جنت‌آباد، آریاشهر، شهران و شهرزیبا به مقاصدی همچون منطقه ۲۱، وردآورد، گرمدره و کرج نقل مکان می‌کنند.

افزایش قیمت اجاره‌بها تحت تاثیر تورم

علی گودرزی کارشناس حوزه مسکن با اشاره به افزایش قیمت مسکن می‌گوید: «قیمت مسکن نیز مانند سایر کالاها تحت تأثیر تورم روند افزایشی داشته است و با وجود رکود در بازار خریدوفروش به دلیل افزایش قیمت مسکن، قیمت اجاره‌بها روند افزایشی داشته است».

وی ادامه می‌دهد«علاوه بر تورم کاهش ساخت مسکن در سال‌های اخیر و عدم اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی به تشدید تورم در اجاره‌بها منجر شده است».

وی بیان می‌کند: «متأسفانه ساخت مسکن در دولت دوازدهم به دلیل ایجاد محدودیت‌هایی از سوی برخی از دستگاه‌های ذی‌ربط مانند، شهرداری‌های هر استان، کاهش شدیدی داشت و واحد مسکونی متناسب با تقاضا ساخته نشده است».

گودرزی ادامه می‌دهد: «اجرایی شدن سیاست دولت سیزدهم در خصوص ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی، می‌تواند به کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها منجر شود اما باید پذیرفت که قیمت اجاره مسکن علاوه بر افزایش عرضه، از تورم کشور نیز تأثیر خواهد پذیرفت و باید اقدامی در خصوص کاهش نرخ تورم انجام داد».

آنا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا