صنایع ساختمانیمجله خبری

معرفی ریشه مشکلات در صنعت pvc

 به گزارش ساختمان آنلاین: چند روز قبل گزارشی منتشر شد که در آن به مشکل تامین مواد اولیه تولید کنندگان پرداختیم. برای تولید پروفیل upvc از نوعی پودر پی وی سی با گرید s ۶۵ استفاده می‌شود که متاسفانه به دست دلال می‌رسید نه به دست تولید کننده.

تمامی کارخانجات تولید کننده پروفیل یو پی وی سی با ظرفیت پایین به تولید می‌پردازند چرا که مواد اولیه به میزان لازم به آن‌ها نمی‌رسد. خطوط تولید این پروفیل‌ها چشم انتظار مواد اولیه است که در داخل کشور تولید شده و بخش زیادی از آن صادر می شود، اما به دست تولید کننده داخلی نمی‌رسد و ظرفیت تولید را در برخی از این کارگاه‌ها به کم‌تر از ۴۰ درصد هم رسانده است.

ریشه این اختلالات در سامانه‌ای به نام بهین یاب بود که تنها شبکه تخصیص مواد اولیه، از جمله پودر pvc محسوب می‌شود و به جز این سامانه هیچ راهی برای دستیابی به مواد اولیه وجود ندارد. کنار هم قرار دادن بخش‌های مختلف این مشکل می‌تواند نشان دهد که مشکل ریشه در این سامانه دارد. سامانه‌ای با اهداف درست و با عملکردی غلط.

پخش این گزارش واکنش‌های زیادی را از مردم به همراه داشت. اغلب مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان ریشه چنین مشکلات و دلالی‌هایی را در دست مسئولان می‌دانستند؛ قدرتی که توانسته مواد اولیه‌ای که برای تولید در نظر گرفته شده را به دست آورد و با قیمت دلالی به دست تولید کننده واقعی برساند.

در نظرات شما عنوان شده بود این موضوع به راحتی توسط این رسانه پوشش داده شده است و دلال‌ها به راحتی پیدا شدند پس این امکان برای مسئولان و دستگاه‌های نظارتی هم وجود دارد. انگار در این دستگاه‌ها تخلفات این چنینی چندان اهمیتی ندارد.

موضوع تولید هم از موضوعات مورد توجه مخاطبان باشگاه خبرنگاران بود؛ اغلب بینندگان این گزارش بر این موضوع باور داشتند که نه تنها امروز دولت کمکی به گسترش تولید و بهبود فضای کسب و کار نمی‌کند؛ بلکه برخی اقدامات عجیب باعث شده تا مشکلات داخلی سنگی بزرگ جلوی پای تولید کشور باشد.

بعد از پخش گزارش و با ارائه اطلاعات توسط برخی مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان با موضوع دیگری مواجه شدیم. کارخانه‌هایی با نام کامپاندر وجود دارند که ترکیب‌هایی با نسبت معین و برای مصارف مشخص تولید می‌کنند به عبارتی فعالیت آن‌ها تولید ترکیبی مناسب از تعدادی ماده اولیه است و یکی دیگر از مصرف کنندگان اصلی pvc محسوب می‌شوند.

موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانید اکثر تولید کنندگان پروفیل، خودشان ترکیب مورد نیازشان را تولید کرده و از ترکیبات تهیه شده توسط کامپاندر‌ها استفاده نمی‌کنند. از طرفی این محصولات اجازه صادرات داشته و از کشور خارج هم می‌شوند. ماده‌ای که می‌توانست خونی در رگ‌های تولید باشد به سادگی از مرز‌های کشور خارج می‌شود.

آخرین پیگیری‌های ما نشان می‌دهد که مشکل تخصیص سهمیه در سامانه بهین یاب هنوز برطرف نشده و این کارخانه‌ها هنوز با ظرفیت‌های پایین در حال تولید هستند. دلالی‌ها کماکان پابرجاست و امروز معاملات با قیمت‌هایی بیشتر از گذشته انجام می شود.

روند تخصیص سهمیه‌ها در سامانه بهین یاب هنوز اصلاح نشده است

حسین طوسی دبیر انجمن تولید کنندگان پروفیل upvc در واکنش به گزارش پخش درباره این موضوع گفت: قیمت مواد اولیه کماکان هر هفته در حال افزایش است و روند تخصیص سهمیه‌ها در این سامانه هنوز اصلاح نشده است.

طوسی ادامه داد: علی رغم روند کاهشی قیمت ارز، هفته گذشته پودر PVC با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان در تابلو بورس عرضه شد. متاسفانه مسئولان دولتی به جای حل مشکل آن را به گردن صنف و دلال می‌اندازند. باید ریشه مشکل بررسی و برطرف شود.

او گفت: گروه‌های زیادی وجود دارند که مصرف کننده پودر PVC هستند و به راحتی و به میزان نیازشان از سامانه بهین یاب سهمیه دریافت می‌کنند. تولید کنندگان پروفیل upvc تنها مصرف کنندگان پودر pvc نیستند. موارد بسیاری در این حوزه هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

ردگیری تخلفات در حوزه پی وی سی کار سختی نیست!

طوسی بیان کرد: موادی که از انبار پتروشیمی خارج می‌شود خریدار و مصرف کننده آن کاملا مشخص است، پس ردگیری تخلفات در این حوزه کار سختی نخواهد بود. پی وی سی با تریلی جابجا می‌شود پس چک کردن بارنامه می‌تواند محموله‌های خلاف را مشخص کند. در بسیاری از موارد حتی حواله‌ها خرید و فروش می‌شود پس به راحتی قابل شناسایی و ردگیری خواهد بود. بارنامه‌ها مبدا و مقصد مشخص دارند پس اگر در مسیر نباشند به راحتی شناسایی می‌شوند.

دبیر انجمن تولید کنندگان پروفیل upvc بیان کرد: بسیاری از پتروشیمی‌ها تحویل‌های بار را به روز اعلام می‌کنند. با این حجم از دستگاه‌های بازرسی و نظارتی که اشراف زیادی دارند نظارت بر چنین تخلفاتی کار سختی نیست.

او گفت: محموله‌های دریافتی می‌تواند به راحتی و در فواصل ۶ ماهه یا یک ساله مورد بررسی قرار بگیرد. در این بازه باید ماده اولیه یا مصرف و به محصول تبدیل شده باشد یا در انبار باقی مانده باشد و در غیر از این حالات فرد متخلف است.

طوسی تصریح کرد: چندین سامانه طراحی شده تا از بروز چنین اختلالاتی جلوگیری کند؛ اگر این سامانه‌ها توان شناسایی اختلالات فرایند توزیع را ندارد پس چرا طراحی شده اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا