دیدگاهمجله خبری

صنعت ساختمان، کارآفرین و سودآور

سید حسین هاشمی * کلید واژه اصلی کارآفرینی استفاده از فرصت هاست که بزرگان این عرصه نیز به وفور بر آن تاکید کرده اند. در حال حاضر که کشورمان به لحاظ برخی سیاست های اعمال شده داخلی و خارجی دچار تورم در بخش های مختلف شده است، مردم به جهت حفظ سرمایه های خود و جلوگیری از کاهش ارزش آن به طرق مختلف در پی یافتن فرصت های سرمایه گذاری پربازده و با ریسک حداقل هستند. یکی از این فرصت های ناب عرصه صنعت ساختمان است.

آمارها نشان می دهد که کشورمان با کمبود حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی مسکن مواجه است که اگر برنامه ریزی ۱۰ ساله برای حل این مسئله انجام شود باید سالیانه ۴۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور تولید شود.

علاوه بر این سالیانه بین ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار زوج در کشور ازدواج می کنند که نیازمند مسکن هستند و مجموع این دو آمار نشان می دهد که حداقل در طول یک سال باید در کشور یک میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود.

از سوی دیگر بورس در بازدهی ماهانه به سرمایه‌گذاران پس از حداقل دو سال برتری – نسبت به مسکن – سرانجام در مرداد جایگاه اول را به مسکن واگذار کرد.

مشاهده نرخ بازدهی بازارهای ثاثیرگذار اقتصاد ایران همچون بازار سهام، ارز و مسکن نشان می‌دهد در مرداد ماه، بازدهی ماهانه بازار مسکن از بازدهی دو بازار موازی و مهم دیگر پیشی گرفته است و تورم ماهانه مسکن در حالی به عدد ۵/ ۱۰ درصد رسیده است که بازدهی بورس بعد از ماه‌های متوالی در مردادماه منفی شد و به میزان ۷/ ۸ درصد افت کرد. در این ماه همچنین بازدهی بازار ارز رشد ۵/ ۳ درصدی را تجربه کرد و با فاصله قابل توجهی از میزان نرخ رشد قیمت مسکن قرار گرفت.

سبقت مسکن در کورس ۲۹ ماهه بورس وثبت بالاترین بازدهی ماهانه در این بازار در مقایسه با سایر بازارها یک پیام مهم را مخابره می‌کند. پیام این سبقت آن است که در حال حاضر حجم قابل توجهی از نقدینگی‌های موجود در جامعه از مرحله استعداد ورود به بازار ملک عبور کرده است و عملا بخشی از این نقدینگی‌ها که پیش از این عمده آنها در سایر بازارها از جمله بازار سهام و ارز سرمایه‌گذاری شده بود، وارد بازار مسکن شده است.

با توجه به نیاز اساسی و فوری کشور به مسکن با دارا بودن بیش از ۶ میلیون خانوار مستاجر و افزایش قیمت تقریبا بی سابقه موجود در این بازار و پیشی گرفتن این بخش از سایر فرصت های سرمایه گذاری، همچنیان به قطعیت می توان گفت عرصه ساختمان یکی از پرسود ترین فرصت های سرمایه گذاری با سود تقریبا تضمینی است که در بد ترین حالت حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد و در برخی مقاطع نیز مشاهده شده است از ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصد سود در برداشته است.

سرمایه گذاری در بخش صنعت ساختمان علاوه بر سود ده بودن و حل یکی از مشکلات اساسی مردم و کشور، به صورت مستقیم و غیر مستقیم در اشتغالزایی و کارآفرینی نیز تاثیر بسزایی داشته است بطوریکه طی سالهای اخیر صنعت ساختمان به تنهایی ۲ میلیون شغل در کشور ایجاد کرده است که این مهم بر نقش اساسی این صنعت در رونق اشتغال، تولید و کارآفرینی صحه می گذارد.

در پایان باید تاکید کرد صنعت ساختمان همچنان بازاری مطمئن و قابل اتقا جهت سرمایه گذاری بوده که آثار مثبتی نیز بر بخش های مختلف کشور علی الخصوص به صورت مستقیم تولید و اشتغال  می گذارد که همگان حتی با سرمایه های اندک و تجمیع آنها می توانند در این عرصه به جای سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا به سرمایه گذاری بپردازند و علاوه بر کسب سود حلال زمینه ساز حل بخشی از مشکلات کشور شده و از سوی دیگر به ایجاد اشتغال برای فرزندان این مرز و بوم کمک مستقیم نمایند.

*کارشناس ارشد کسب و کار

*مدیر مسئول پایگاه سازه خبر

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا