راه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

طرح مجلس مجری ندارد

به گزارش ساختمان آنلاین: مجلس یازدهم برای حل مشکل مسکن دهک‌های پایین کشور آستین بالا زده و می‌خواهد این کار را در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن انجام دهد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوم مهر سال جاری با ارجاع این طرح به کمیسیون عمران موافقت کردند و روز دوشنبه، پس از گذشت نزدیک به دو ماه از موافقت نمایندگان، محمد صدیف بدری یکی از اعضای کمیسیون، جزئیات بیشتری از این طرح ارائه داد.

بنا بر گفته بدری، براساس این طرح باید سالانه 500هزار واحد مسکونی به ‌صورت زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله برای دهک‌های پایین ساخته شود و ازآنجا که 60درصد قیمت تمام‌شده مسکن مربوط به زمین آن است، این طرح می‌تواند با عرضه مسکن بیشتر و پاسخ دادن به مازاد کنونی تقاضا شرایط کاهش قیمت را فراهم آورد.

همچنین براساس این طرح دولت مکلف است در چهار سال آینده، سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی ساخته و به متقاضیان تحویل دهد و سه ماه بعد از تصویب این قانون، طرح جامع مسکن را به‌روزرسانی کند و به تصویب شورای عالی مسکن برساند.

برای تامین منابع مالی ساخت مسکن در طرح یادشده، صندوق ملی مسکن تشکیل می‌شود و منابع این صندوق هم قرار است از وصولی‌های دولت از محل قوانین مالیاتی وارد بر مسکن و زمین به دست آید. علاوه بر وصولی‌های مالیاتی دولت، برگشت منابع مسکن مهر که اکنون به‌عنوان صندوق یکم وجود دارد از دیگر منابع در نظر گرفته شده برای صندوق مسکن است و این منابع تا 10 سال آینده در اختیار این صندوق خواهد بود.

کمیسیون عمران مجلس همچنین در این طرح وزارت صنعت، معدن و تجارت را مکلف به تامین سیمان و میلگرد موردنیاز سازندگان با سود منطقی کرده است، اما هیچ توضیحی در مورد اعلام آمادگی دولت و وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت در مورد اینکه آیا آنها آمادگی اجرای این طرح را دارند یا نه نداده است، هر چند به برگزاری جلساتی با نهادهای یادشده اشاره کرده است.

مجتبی بیگدلی، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران نیز در گفت‌وگو با ساختمان‌آنلاین، ناهماهنگی احتمالی قوای مجریه و مقننه را در اجرای طرح یادآور شد و گفت: مجلس یازدهم می‌خواهد طرحی شبیه به آنچه در طرح‌های مسکن مهر و ملی اجرا شده به پیش ببرد، اما مساله این است که در این دو طرح دولت در جایگاه مجری قرار داشت و خود مبتکر و پیشتاز اجرای آنها بود، در حالی که طرح جهش تولید و تامین مسکن را مجلس ارائه کرده در حالی که هیچ قدرت اجرایی ندارد و باید برای عملی کردن آن دولت را با خود همراه کند.

وی افزود: در همین حال دولت دوزادهم همواره بر این موضوع تاکید کرده که با وجود 5 تا 10 میلیون مسکن خالی در کشور، چه نیازی به ساخت مسکن است؟ همچنین این دولت در ماه‌های پایانی کار قرار دارد و با چالش‌های اقتصادی برآمده از تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا درگیر است، در نتیجه به نظر نمی‌رسد انگیزه لازم برای پیشبرد طرحی به این سنگینی را داشته باشد.

بیگی تصریح کرد: این طرح خام است؛ البته اساس آن درست است اما تنها نقشه راه کشیده شده و نقش کسانی که باید این راه را طی کنند دیده نشده است؛ در نتیجه هر گاه مجریان طرح همچون طراحان آن از عزم راسخ بر اجرا خبر دهند، می‌توان به عملیاتی شدن آن امیدوار بود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا