بورس و بازارراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

وام‌ مسکن دام بانک‌ها برای شکار دارایی مردم است

به گزارش ساختمان آنلاین:  اشکال 6گانه وام‌هایی که بانک‌های دولتی و خصوصی در ایران عرضه می‌کنند، یکی از اصلی‌ترین راهکارهایی است که متقاضیان خرید مسکن در اختیار دارند، با این حال بررسی قیمت مسکن در تهران و ارقامی که بانک‌ها برای این تسهیلات ارائه داده‌اند از توان اندک سیستم بانکی برای کاهش فشار تامین مسکن جامعه ایرانی حکایت می‌کند.

بررسی‌های ساختمان‌آنلاین از تسهیلات شبکه بانکی نشان می‌دهد بانک‌های خصوصی از ۲۰۰ تا ۷۵۰میلیون تومان وام خرید مسکن با شرایط گوناگون ارائه می‌دهند؛ برخی از این تسهیلات، به طور مستقیم با عنوان وام خرید مسکن عرضه می‌شود و برخی دیگر از با عناوین غیرمستقیم مانند وام تعمیرات در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، همچنین علاوه بر محدودیت رقمی 200 تا 750میلیون، وام با سقف نامحدود هم وجود دارد. شرایط دریافت این وام‌ها متفاوت است، اما همه آنها به جز یک مورد در بالا بودن نرخ بهره با یکدیگر اشتراک دارند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در مردادماه سال جاری، متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۳میلیون‌و‌۱۰۰‌هزار تومان است در نتیجه اگر کسی بخواهد در این کلان‌شهر یک آپارتمان 50 مترمربعی بخرد، باید بیش از یک‌میلیاردو100میلیون تومان برای آن بپردازد؛ در چنین شرایطی اگر وام 750میلیون تومانی را که بازپرداخت آن ماهانه 18میلیون تومان است و پرداخت آن برای طبقه متوسط جامعه ممکن نیست در نظر نگیریم، میانگین رقم وام‌هایی که بانک‌های خصوصی و دولتی می‌دهند 126میلیون تومان است، یعنی وام خرید یک آپارتمان 50مترمربعی از کل رقم یک‌میلیاردو100 میلیون تنها 126میلیون را دربرمی‌گیرد، این رقم حدود یک دهم کل رقم‌ موردنیاز برای خرید آپارتمان یادشده است؛ در نتیجه سرمایه شخصی، سهم چشمگیری در خانه‌دار شدن ایرانی‌ها دارد.

همچنین آخرین آمار نفوس و مسکن که در سال ۹۵ انجام گرفت، نشان می‌دهد ایران ۱۸میلیون‌و۱۰۰‌هزار خانوار دارد که از این تعداد حدود ۶میلیون‌و۶۰۰هزار خانوار، معادل ۳۰.۷ درصد مستاجر هستند؛ همان کسانی که سرمایه شخصی آنها به اضافه وام بانکی کفاف خرید یک مسکن به آنها نمی‌دهد و از قضا این افراد یک سوم کل جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند.

مشکل تامین مسکن در ایران به ناکافی بودن رقم تسهیلات بانکی ختم نمی‌شود، بلکه نرخ سود این تسهیلات نیز جای تامل دارد؛ از شش مدل وام مسکن که بانک‌های کشور به مردم می‌دهند درصد بازپرداخت شود در دو مورد 8 و 13درصد و در 4 مورد دیگر 18درصد است، گویا این تسهیلات ابزاری برای افزایش درآمد بانک‌ها شده و به زبان ساده‌تر بانک‌ها وام مسکن را به مردم می‌فروشند نه اینکه وام می‌دهند تا خرید مسکن آسان‌تر شود.

آنچه شرح داده شد، در شرایطی اتفاق می‌افتد بنا بر آنچه در قانون اساسی کشور آمده دولت ایران مانند همه دولت‌های جهان موظف به تامین مسکن برای مردم است.

مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه املاک کشور در گفت‌وگو با ساختمان‌آنلاین ضمن تائید ارقام شرح داده شده، گفت: تسهیلاتی که بانک‌ها برای خرید مسکن به مردم می‌دهند باید 80درصد ارزش ساختمان را دربربگیرد و در همین حال نرخ بهره بانکی آن نیز 4 تا حداکثر8درصد باشد.

او در پاسخ به اینکه توان سیستم بانکی کشور پاسخگوی تامین این رقم نیست، گفت: چاره کار استفاده از تجربه کشورهایی است که در امر تامین مسکن برای مردمشان موفق بوده‌اند، وام‌های کنونی بیش‌تر دام‌هایی هستند برای شکار دارایی ملت چون وام‌گیرنده با نرخ بهره 18درصد باید در طول چندین سال چند برابر رقمی را که وام گرفته پرداخت کند، این بیشتر شبیه یک گرفتاری است تا گره‌گشایی.

خسروی تصریح کرد: وام به این دلیل به مردم داده می‌شود که برای خرید مسکن به آنها کمک شود نه اینکه تبدیل به منبع درآمدی برای بانک شود پس سیستم بانکی دارد به خودش کمک می‌کند نه به مردم؛ در شرایط امروز رقم معقول برای وام مسکن 600میلیون تومان با نرخ سود حداکثر 8درصد است. این رقم با توجه به بهای کنونی مسکن، منطقی است و نرخ بهره یادشده به التهاب بازار نیز نمی‌انجامد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا