مجله خبری

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن طبق آمار بازار

کاهش ۳۰ درصدی قیمت مسکن طبق آمار بازار

سام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران با بیان اینکه قیمت مسکن از سال ۹۷ تا اواسط سال ۹۸ بیش از ۱۲۰ درصد افزایش داشته است، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در مرکز آمار ایران قیمت مسکن به دلیل نوسانات ایجاد شده در بازار‌های موازی بیش از ۱۲۰ درصد افزایش و حدود ۷۰ درصد کاهش معاملات مسکن داشته است.

او ادامه داد: از اواسط شهریور امسال بر اساس ثبات ایجاد شده در اقتصاد کشور قیمت مسکن در شهر‌های بزرگ و مناطق شمالی کلانشهر‌ها بیش از ۴۰ درصد کاهش قیمت و در واحد‌های کوچک متراژ حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته است.

عقبایی اظهار کرد: به طور مثال در ابتدای امسال قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق شمالی تهران ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت هر مترمربع با توجه به کاهش ۴۰ درصدی به زیر ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران یادآور شد: در مناطق جنوبی تهران در ماه‌های ابتدایی سال قیمت یک واحد مسکونی با متراژ متوسط ۷۰۰ میلیون تومان بود، اما هم اکنون قیمت متراژ این واحد‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است.
او با اشاره به اینکه کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن ناشی از آمار‌های کف بازار است، گفت: ریزش قیمت در بازار مسکن واقعی است، ولی متأسفانه برخی از سوداگران قصد دارند این آمار‌ها را غیرواقعی نشان دهند.

عقبایی با بیان اینکه نرخ تورم عمومی کشور ۳۰ تا ۴۰ درصد است، گفت: قیمت مسکن که در ماه‌های ابتدایی سال سه برابر نرخ تورم عمومی کشور افزایش یافته بود در صورتی که با کاهش همین ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مسکن باز هم بسیاری از دهک‌های ضعیف جامعه قدرت خرید مسکن را ندارد در نتیجه کاهش قیمت مسکن بر اساس آمار‌های ارائه شده واقعی است.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران یادآور شد: برخی از افراد قصد دارند آب به آسیاب سوداگران مسکن بریزند و با تأیید نکردن کاهش قیمت مسکن سعی دارند مانع رونق بازار مسکن شوند.
او توضیح داد: متأسفانه برخی از انبوه سازان با وجود آن که قیمت مسکن کاهش یافته است، اما همواره این آمار‌ها را نادرست می‌دانند در صورتی که در ماه‌های ابتدایی سال بسیاری از مشاوران املاک در طول ۳ تا ۴ ماه یک معامله مسکن انجام نمی‌دادند، اما هم اکنون با توجه به ثبات ایجاد شده در شرایط اقتصادی میزان معاملات نسبت به ماه‌های گذشته بهتر شده است.

عقبایی بیان کرد: برخی از انبوه سازان و سازندگان مسکن تمایل به دریافت سود‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی را دارند به همین دلیل با قبول نکردن کاهش قیمت مسکن به گرانی این بازار دامن می‌زنند در صورتی که اگر سود‌های ۳۰ تا ۴۰ درصدی را دریافت کنند می‌توانیم شاهد بهبود بازار تولید مسکن هم باشیم.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران تأکید کرد: متأسفانه در سال گذشته سوداگران شرایط بازار مسکن را به گونه‌ای رقم زده بودند که میزان مستأجران در طول یک سال بیش از ۹۰ درصد افزایش یافت در حالی که اگر سازندگان مانع ورود سوداگران به بازار مسکن شوند می‌توانیم وضعیت بازار مسکن را متعادل‌تر کنیم.
او اظهار کرد: با ایجاد جو روانی جهت کاهش قیمت مسکن می‌توانیم امیدوار به رونق و تولید مسکن در کشور باشیم، ولی متأسفانه برخی از افراد غیرمتخصص با ارائه نظرات غیرکارشناسی سعی دارند جو روانی منفی در بازار مسکن ایجاد کنند.

عقبایی با اشاره به اینکه در کشور ۱۰ تا ۱۵ درصد از ساخت و ساز به صورت صنعتی است، گفت: بسیاری از سازندگان مسکن حدود ۹۰ درصد از تولیدات عمرانی خود را به صورت سنتی می‌سازند که این خود نقش موثری در کاهش عرضه و تقاضای مسکن دارد.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران افزود: باید سازندگان به جای ارائه نظرات کارشناسی در این حوزه به فکر صنعتی سازی مسکن و افزایش کیفیت ساخت و ساز باشند.
او با اشاره به اینکه اظهارات غیرواقعی، یکی از مهمترین موانع کاهش قیمت مسکن به شمار می‌رود، گفت: باید دولت و مسئولان مانع ورود افراد غیرکارشناس و فاقد صلاحیت به بازار مسکن شوند.
عقبایی تصریح کرد: بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس بار‌ها کاهش قیمت مسکن را تأیید کرده‌اند، اما برخی از افراد با دامن زدن به نظرات غیرکارشناسی سعی دارند پای سوداگران را به این بازار باز کنند.
نایب رئیس اول اتحادیه املاک استان تهران بیان کرد: هم اکنون بازار مسکن روند کاهشی به خود گرفته و در صورتی که برخی از انبوه سازان سعی کنند سود کمتری از معاملات خود دریافت کنند می‌توانیم شاهد بهبود و رونق بازار مسکن باشیم.

او اظهار کرد: برخی از سازندگان از سال گذشته واحد‌های مسکونی خود را نگه داشته‌اند تا بازار مسکن را به سمت گرانی هدایت کنند در صورتی که اگر در سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۰ میلیون تومان بود هم اکنون قیمت متوسط هر مترمربع به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده بنابراین این افراد تنها قصد دارند جو روانی نامناسبی در این بازار ایجاد کنند.
عقبایی بیان کرد: نباید اجازه دهیم سوداگران به بازار مسکن ورود کنند، زیرا که تبعات آن تنها باعث کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن می‌شود.

او در پایان بیان کرد: نباید اجازه دهیم آب به آسیاب سوداگران مسکن ریخته شود چرا که ثبات و ریزش قیمتی که در شرایط کنونی بازار مسکن ایجاد شده تنها به دلیل خروج سوداگران از بازار مسکن است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا