راه و شهرسازیمجله خبری

سه سوال از «واگذاری زمین به خانوارهای دارای سه فرزند »

به گزارش ساختمان آنلاین: وزارت راه و شهرسازی در راستای اجرای حمایت‌های مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعلام کرده است: با توجه به تکلیف این قانون درخصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوارها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، بدین شرح مقرر شده تا متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آنها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، بتوانند با مراجعه به قسمت ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام نهضت ملی مسکن در سامانه طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی مسکن به آدرس saman. mrud. ir با انتخاب گزینه «متقاضیان دارای سه فرزند به بالا (قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت)» در بخش نوع سرپرستی، نسبت به ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام اقدام کنند. بدیهی است پس از ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام از متقاضیان، در صورت واجدشرایط بودن متقاضی، سایر اقدامات حسب ضوابط و مقررات مربوطه انجام می‌شود.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، متقاضیان باید ملاحظاتی را مورد‌توجه قرار بدهند که این ملاحظات شامل این موارد است:

تذکر ۱: آن دسته از خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آنها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد مشمول استفاده از امتیازات قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در حوزه مسکن می‌شوند که علاوه‌بر داشتن شرایط لازم، نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند بالای ۵/ ۲ نباشد.

تذکر ۲: متقاضیانی که قبلا در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، امکان استفاده همزمان از امتیاز طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمایتی نهضت ملی و قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ندارند. متقاضیانی که طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت واجد شرایط هستند و قبلا در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند، جهت بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مندی از قانون مذکور می‌توانند درخواست خود را ویرایش کنند:

اما در ارتباط با این طرح سه سوال مهم وجود دارد. اولین سوال مربوط به این است که چه کسانی می‌توانند از این طرح بهره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌مند شوند؟ علاوه‌بر شروط تعیین‌شده درخصوص برخورداری متقاضیان از سه فرزند و بیشتر و رعایت زمان تولد فرزند سوم، افرادی می‌توانند وارد این طرح شوند که فرزند سوم آنها از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰به بعد متولد شده باشد.

سوال دیگر مربوط به شهرهایی است که این طرح در آن اجرا خواهد شد. وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده تنها متقاضیانی می‌توانند وارد این طرح شوند که نرخ باروری در آنها کمتر از ۵/ ۲ باشد، بنابراین همه متقاضیان برخوردار از سه فرزند نمی‌توانند به این طرح ورود کنند و باید این شرط را نیز مدنظر داشته باشند.

سومین سوال مربوط به این موضوع است که آیا به همه متقاضیان واجد شرایط زمین واگذار می‌شود؟ پاسخ این سوال خیر است و آن‌طور که اعلام‌شده در تهران به‌جای زمین، واحد مسکونی به متقاضیان واگذار می‌شود. این در حالی است که هنوز هیچ‌گونه اطلاعاتی درباره اسامی شهرهایی که در آنها این طرح اجرا خواهد شد منتشر نشده است و مشخص نیست در کدام شهرها دولت زمین یا مسکن واگذار خواهد کرد.

اما این طرح یک تفاوت عمده با طرح نهضت ملی مسکن دارد، مبنی‌بر اینکه در این طرح شرط سبزبودن فرم ج یا نداشتن سابقه مالکیت حذف شده است. بر این اساس، متقاضیانی که فرم ج آنها از قبل قرمز شده است (از تسهیلات دولتی در حوزه مسکن نظیر دریافت مسکن مهر و یا زمین دولتی استفاده کرده‌اند) امکان ثبت‌نام و استفاده از امتیازات این قانون را دارند.

طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دولت مکلف است یک قطعه زمین به متراژ حداکثر

۲۰۰ متر یا یک واحد مسکونی به خانواده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دارای سه فرزند و بیشتر واگذار کند. بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی، در استان تهران به‌جای تخصیص زمین، یک واحد مسکونی به مشمولان واگذار می‌شود. دیروز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که تاکنون هزار نفر به‌منظور استفاده از مسکن و زمین مطابق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا