دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

فرآیندهای طرح نهضت ملی مسکن بیمار است

دکتر خشایار باقرپور ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   درباره این موضوع که ساخت ده درصد از واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن به وزارت تعاون واگذار شده است اظهارداشت: بنده هم شنیده ایم که اخیرا تفاهم نامه ای بین وزارت تعاون و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت چهارصد واحد مسکونی در قالب تعاونی سازی منعقد شده است .البته وزارت راه و شهرسازی با ارگانهای مختلفی برای ساخت نهضت ملی مسکن تفاهم نامه امضاء کرده است.

وی در ادامه افزود: ساخت مسکن در گرو ارکان مختلفی شامل زمین ،منابع مالی،زنجیره تامین و به علاوه فرآیندهایی است که در طرح نهضت ملی مسکن ،ما آنها را بیمار می دانیم.چرا که .هزینه تولید دستوری تولید مسکن با اعداد و ارقامی که مد نظر طراحان این طرح است، اجازه نمی دهد طرح نهضت ملی مسکن به ثمر برسد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران تاکید کرد: البته وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده است که در شرایط امروز جامعه ما نمی توانیم با تعیین یک عدد ثابت و دستوری ،سازنده را مکلف کنیم که در طرح نهضت ملی‌مسکن مشارکت داشته باشد و در ضمن انتظار هم داشته باشیم سازه ای با کیفیت و مقاوم در خور شان یک شهروند ایرانی تولید کند.

وی با اشاره به لزوم بروزرسانی اعداد و ارقام مربوط به هزینه های ساخت نهضت ملی‌مسکن اذعان داشت: هر چند که با توجه به مصاحبه اخیر وزیر محترم راه وشهرسازی و درخواست ایشان مبنی بر لزوم افزایش سقف تسهیلات ساخت طرح نهضت ملی مسکن به هفتصد میلیون تومان ،حاکی از یک واقع گرایی در این حوزه است .

وی با طرح این پرسش که چه معنا دارد ما می خواهیم طرح نهضت ملی‌مسکن را اجرایی کنیم اما از آن طرف صدور مجوز ساخت یک سال و نیم زمانبر باشد خاطر نشان ساخت: با توجه به اینکه تورم نهاده های تولید مسکن در کشور ما بالای شصت درصد است ،بنابراین هر یک سالی که اجرای پروژه به تعویق بیفتد ،هزینه تمام شده ساخت 60 درصد افزایش پیدا می کند و این فرآیند به هیچ معقول نیست و توجیه اقتصادی ندارد.

باقرپور عنوان کرد: دستگاه های مختلف تاثیر گذار در طرح نهضت ملی مسکن همه باید همسو باشند و هر چقدر دوره ساخت سریع تر باشد ،از افزایش احتمالی قیمتها پیشگیری خواهد شد.

باقرپور در ادامه با انتقاد از فقدان آمار مشخص و دقیق درباره طرح نهضت ملی‌مسکن خاطرنشان ساخت: آمارها و اطلاعات ارایه شده درباره طرح نهضت ملی مسکن ، کلی است و اعداد و جزییات آن نامشخص است و این نقیصه سبب می شود که برنامه ریزی برای این طرح بزرگ سخت باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا