مجله خبری

معاون وزیر مسکن: سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم

معاون وزیر مسکن: سالانه ۶۰۰ هزار مسکن کمبود داریم

به گزارش مشرق به نقل از صدا و سیما، محمود محمودزاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: به طور میانگین در هفت سال گذشته شهرداری‌ها ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار پروانه ساختمانی صادر کرده اند که مشخص نیست چه تعداد از آنها ساخته شده است.

وی گفت: تعداد معاملات مسکن در دو ماه اخیر نزدیک به صفر بوده است اما تورم مسکن ماهانه حدود دو درصد است.

محمودزاده افزود: در طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود که صد هزار واحد در بافت‌های فرسوده پیش بینی شده است.

وی گفت: اراضی مورد نیاز ۳۰۰ هزار واحد دیگر مشخص شده است و مراحل ۲۳۰ هزار واحد از این تعداد ۱۵ تا ۹۶ درصد پیشرفت داشته اند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی افزود: نخستین واحدهای مسکونی این طرح اواخر خرداد به بهره برداری می‌رسد.

جزئیات طرح مسکن ملی

محمودزاده گفت: در مجموع طرح اقدام ملی مسکن ۳۰ تا ۳۵ درصد پیشرفت پروژه‌ای دارد.

وی افزود: در دو سال گذشته در شهرهای جدید یکصد مدرسه و ده‌ها مسجد، کلانتری و مکان ورزشی ساخته ایم در صورتی که این کار وظیفه وزارت راه و شهرسازی نیست.

محمودزاده افزود: تعداد واحدهای مسکونی کشور ۲۶ میلیون است در حالی که تعداد خانوار سه تا چهار میلیون از واحدهای مسکونی کمتر است اما کمبود مسکن در بخشی است که توان خرید برای آنها وجود دارد.

وی گفت: ۲۰ درصد کل پروانه‌های صادره ساختمان در محدوده بافت‌های فرسوده است در حالی که این بافت پنج درصد بافت شهر تهران را شامل می‌شود و نشان می‌دهد استقبال مردم برای ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده خوب بوده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سیاست‌های ساختمان در بافت‌های فرسوده جزو الزامات است، افزود: با راه اندازی سامانه‌ای در وزارت راه و شهرسازی از امسال سازمان امور مالیاتی امکان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با اولویت شهرهای بزرگ دارد.

محمودزاده با بیان اینکه تفاهمنامه ای در آذر گذشته با وزارت آموزش و پرورش برای ساخت ۱۷۰ هزار واحد مسکونی برای فرهنگیان امضا کردیم گفت: از این تعداد عملیات اجرایی ۱۴ هزار و ۵۶۴ واحد آغاز شده است.

وی افزود: البته دولت تسهیلگر است و اگر آورده متقاضیان به موقع نباشد کار با تأخیر انجام می‌شود.

محمودزاده گفت: دو نوع تسهیلات برای واحدهای مسکونی آموزش و پرورش شامل تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی و تسهیلاتی که دوره بازپرداخت آن پنج ساله با سود ۱۲ درصد و مبلغ احتمالی ۴۰ میلیون تومان است پرداخت می‌شود.

 

منبع: مشرق

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا