مجله خبری

مسکن ملی برنامه دارد؛ اعتماد مردم را ندارد

ساختمان آنلاین؛ با وجود آنکه جانمایی، نحوه تامین مالی و قراردادهای طرح اقدام ملی مسکن به طور دقیق تدوین شده، به نظر می رسد افکار عمومی هنوز آنطور که باید و شاید نسبت به این پروژه اقناع نشده اند؛ طولانی شدن مسکن مهر که میراث دولتهای گذشته است و قرار بود ۱۸ ماهه تحویل داده شود می تواند دلیل اصلی اقبال پایین به مسکن ملی باشد.

پروژه ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی مسکن که حدود ۱۳ ماه از آغاز عملیات اجرایی آن با حضور رییس جمهور می گذرد هنوز با سرعت قابل قبول، حتی مطابق وعده ها پیش نمی رود. از ابتدا زمان اجرای طرح دو ساله و قیمت هر متر مربع از واحدهای اقدام ملی ۲.۵ تا ۳.۵ میلیون تومان اعلام شد؛ هرچند با توجه به نوسان نرخ مصالح ساختمانی و احتمال طولانی شدن پروژه امکان تحویل واحدها با این نرخ بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر با وجود آنکه وزارت راه و شهرسازی وعده داده بود اولین واحدهای طرح اقدام ملی را تیرماه امسال تحویل می دهد و سپس اعلام کرد که مردادماه تحویل می دهد، با ورود به مهرماه هنوز کلید هیچ واحدی به دست متقاضیان نرسیده است. همین مساله باعث شده متقاضیانی که پروژه آنها به تازگی آغاز شده در تکمیل آورده تعلل کنند.

از ۴۷۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن تا پایان شهریور ماه ۲۲۶ هزار نفر مدارک خود را بارگذاری کرده بودند. تا روز ۱۷ شهریورماه نیز فقط ۶۵ هزار نفر واریز وجه داشتند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد که مهلت ثبت نام تمدید شود. مبلغ آورده اولیه حدود ۴۰ میلیون تومان است که البته بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از مشمولان توان تهیه این مبلغ را ندارند. طبیعتا پروژه ای هم که در ابتدا با چالش نقدینگی مواجه شود گرفتار خواهد شد. این مسائل باعث شد تا وزارت راه و شهرسازی زمان تکمیل ثبت نام و بارگذاری مدارک در سامانه اقدام ملی به آدرس Tem.mrud.ir و واریز وجه برای متقاضیان واجد شرایط طرح اقدام ملی مسکن را ابتدا از ۱۵ شهریور به ۳۰ شهریور ماه و سپس به ۳۰ مهر ماه تغییر دهد.

هرچند بعضی نمایندگان ایراداتی به طرح گرفته و عنوان کرده اند که پروژه اقدام ملی فاقد برنامه مدون است اما به نظر می رسد در این خصوص مشکلی وجود ندارد؛ چرا که همه جزئیات طرح از نظر جانمایی، نحوه تامین مالی و قراردادها از ابتدا مشخص شده است. تسهیلات در نظر گرفته شده برای هر واحد ۱۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت ۱۰ ساله است. بر اساس اعلام مدیر امور اعتباری بانک مسکن، مبلغ ماهانه هر قسط در روش ساده یک میلیون و ۸۰۱ هزار تومان و سود آن ۱۱۶ میلیون تومان است. در روش بازپرداخت پلکانی مبلغ قسط در سال اول ماهانه یک میلیون و ۶۴۰ هزار تومان است که در سال دهم به ماهانه ۲ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. میزان سود تسهیلات در این روش پرداخت حدود ۱۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

درخصوص جانمایی پروژه نیز اطلاعات دقیقی درخصوص شهرهای مدنظر در هر استان و تعداد واحدهای تعریفی ارایه شده است. به طور مثال برای ساکنان استان تهران شهرهای شهریار، ورامین، پاکدشت، قرچک، اسلامشهر، پیشوا، دماوند، کیلان، آبسرد، شریف‌آباد، فیروزکوه، شهر جدید پردیس، شهر جدید پرند، شهر جدید هشتگرد و شهر جدید ایوانکی در نظر گرفته شده است.

درخصوص شرایط ثبت نام نیز شروط پنجگانه از جمله سبز بودن فرم «ج»، سکونت پنج سال اخیر در شهر یا شهرهای نزدیک مدنظر و سرپرست خانوار بودن در نظر گرفته شده، لذا از این نظر نیز ابهامی وجود ندارد. بنابراین عدم اقبال نسبت به آنچه پیش از این تصور می شد را باید در مسائل دیگری جست و جو کرد. طولانی شدن پروژه مسکن مهر از سوی دولتهای قبل که به از دست رفتن اعتماد عمومی منجر شده می تواند از دلایل استقبال سرد متقاضیان از طرح اقدام ملی مسکن باشد

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا