بورس و بازارمجله خبری

علت توقف رشد ماهانه قیمت مسکن چیست؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  بانک مرکزی در گزارشی از وضعیت بازار مسکن در مرداد ماه امسال، نتایج تعداد معاملات و قیمت های متفاوتی با ماه های پیش از آن اعلام کرد.

در حالی که تا دو ماه پیش از آن (تیر ماه امسال نسبت به خرداد ماه) رشد ماهانه قیمت مسکن ۵.۸ درصد و در خرداد ماه امسال نسبت به اردیبهشت سال جاری ۸.۴ درصد بود که نشان از نرخ بالای رشد ماهانه قیمت مسکن در سال جاری داشت، اما در مرداد امسال نسبت به تیر ماه شاهد افزایش ۲.۵ درصدی قیمت مسکن بودیم که ترمز رشد ماهانه قیمت مسکن به ناگهان کشیده شد.

این در حالی است که تعداد معاملات شهر تهران نیز کاهش معناداری در یک ماهه مرداد امسال نسبت به تیر سال جاری نشان داد. به خصوص که در ماه های اردیبشهت تا تیر امسال تعداد معاملات بالای ۱۰ هزار فقره بود و حتی در خرداد امسال ۱۳ هزار فقره معامله را هم رد کرد. اما در مرداد ماه تنها کمی بیش از هفت هزار معامله مسکن ثبت شده بود.

کارشناسان اقتصادی مسکن معتقدند رابطه معناداری میان تعداد معاملات مسکن، متوسط قیمت آن در شهر تهران و ارزش دلار وجود دارد.

علت توقف ناگهانی رشد ماهانه قیمت مسکن

به گفته کارشناسان اقتصاد مسکن، علت کشیده شدن ترمز رشد ماهانه قیمت مسکن در مرداد امسال این بود که بسیاری از خریداران به انتظار شنیدن خبر توافق مجدد ایران با طرف های مذاکره، از بازار خارج شدند.

این در حالی است که در پنج ماهه ابتدایی امسال، قیمت مسکن افزایش کمتر از ۲۰ درصدی را تجربه کرده و از متوسط متری ۳۴ میلیون تومان در فروردین ماه به متری ۴۲ میلیون تومان در تیرماه رسید، اما انتشار برخی اخبار در ماه گذشته مبنی بر احتمال دستیابی به توافق در مذاکرات بین المللی، از این روند کاست و سبب شد تا متوسط قیمت مسکن پایتخت از متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یابد.

گفته می شود این ثبات نسبی قیمت مسکن در نیمه تابستان امسال ناشی از روند کاهش قیمت دلار به کمتر از ۲۸ هزار تومان در برخی روزهای مرداد ماه بود.

هر متر مسکن در تهران معادل هزار دلار؟

در روزهای اخیر با افزایش مجدد نرخ دلار در بازار و بازگشت آن به دامنه بالای ۳۰ هزار تومان، برخی پیش بینی ها حاکی از احتمال افزایش مجدد نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در پایان ماه جاری دارد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، همراهی دلار و مسکن چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت در اقتصاد کشور مشهود است؛ نمودارهای همراهی دلار و مسکن نشان می دهد در تهران متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی به هزار دلار می رسد.

حباب ۱۱ میلیون تومانی قیمت مسکن دقیق تر است یا ۲ میلیون تومانی؟

در حال حاضر بر اساس آخرین گزارش بازار مسکن شهر تهران طی معاملات مرداد ماه، متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران ۴۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.

چنانچه گزاره «هر متر مسکن در تهران معادل هزار دلار» را بپذیریم، و نیز با احتساب هر دلار آزاد ۳۱ هزار و ۸۰۰ تومان که هزار دلار آن معادل ۳۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، حباب قیمت مسکن در پایتخت حدود ۱۱ میلیون تومان (۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان) خواهد بود.

اما در صورتی که متوسط قیمت هر متر مسکن را فقط برای مناطق ۱۹ گانه تهران و بدون در نظر گرفتن سه منطقه اول پایتخت (مناطق ۱، ۲ و ۳) که بیشترین فشار قیمتی را به کل شهر تحمیل می کنند، محاسبه کنیم، به عدد حدوداً ۳۳ میلیون و ۷۹۴ هزار تومان برای متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت می رسیم.

در این صورت، حباب واقعی قیمت مسکن در تهران (یعنی مقایسه هر متر مسکن با هزار دلار) حدوداً ۲ میلیون تومان (یک میلیون و ۹۹۴ هزار تومان) است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا