مجلس و ارگان هامجله خبری

قیمت‌های فعلی در بازار مسکن واقعی نیست

 به گزارش ساختمان آنلاین: کاهش نرخ ارز از یک سو و آرام تر شدن اوضاع سیاسی به واسطه پیروز شدن «بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری این انتطار را در سایر بازارهای موازی با بخش مسکن ایجاد کرده است که قیمت هایی که سریعا با رشد نرخ دلار افزایش یافته اند حالا باید افت قیمت داشته باشند.

گزارشها حاکی از این است که برخی بازارها مثل بازار آهن، میلگرد و حتی برخی مصالح ساختمانی مثل کاشی و سرامیک این روزها به واسطه افت نرخ دلار امریکا، ثبات قیمتی و حتی افت قیمت اندک را تجربه کرده اند. حال این انتظار در بازار مسکن به وجود آمده است که قیمت مسکن هم با افت نرخ دلار امریکا کاهش یابد. هر چند اغلب فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که اگر قیمت مسکن این روزها افت کرده باشد باید آنرا نه به خاطر کاهش نرخ ارز بلکه باید به دلیل افت معاملات دانست.

چندی پبش مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفته بود که با کاهش نرخ ارز قیمت مسکن ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است. او گفته بود که قیمت ها به اندازه ای افزایش یافته است که قدرت خرید مسکن به شکل قابل توجهی افت کرده است.

او معتقد است که این روزها در بازار مسکن همه فروشنده شده اند و این موضوع به قدری دست املاکی ها را باز گذاشته است که آنها به راحتی در هنگام دادن مشاوره برای خرید مسکن می توانند در آن واحد به متقاضی خرید چندین واحد مسکونی را فایل کنند. این روزها تعداد فروشنده های مسکن از تعداد خربداران مسکن بسیار بیشتر شده است.

قیمت مسکن کاهش می یابد؟

اما محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش نرخ ارز آیا قیمت مسکن نباید کاهش یابد؟ گفت: در سال های گذشته قیمت مسکن با تلاطم های رخ داده و ورود سوداگران به بازار رشد بیش از حدی پیدا کرد. این رشد قیمت این روزها باعث شده تا قدرت خرید متقاضیان مسکن به شکل قابل توجهی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه این کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن این روزها تاثیر بسزایی بر روند معاملات مسکن گذاشته است ادامه داد: مسکن به دلیل سهم بالایی که در سبد خانوار دارد و تامین مسکن برای خانوارها بسیار ذشوار شده است. حال باید بر این موضوع تاکید داشت که وقتی قیمت مسکن دیرتر از سایر کالاها افزایش قیمت پیدا می کند، دیرتر نیز افت قیمت را تجربه می کند.

محمودزاده خاطر نشان کرد: حال به این نتیجه می رسیم که وقتی قیمت مسکن همواره با تلاطم های ایجاد شده رشد می کند و دیرتر نسبت به سایر کالاها افزایش قیمت پیدا می کند همانطور هم دیرتر کاهش قیمت خواهد داشت.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برخی از متقاضیان مسکن منتظر هستند که قیمت ها کاهش بیشتری پیدا کنند، آیا این انتظار می تواند محقق شود اظهار داشت: قیمت های کنونی مسکن قسمت های واقعی نیستند بنابراین اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه دار باشد می توان انتظار داشت که نهاده های تولید مسکن نیز با افت قیمت و در نتیجه قیمت نهایی مسکن نیز کاهش یابد.

وی تصریح کرد: مسکن به هر حال چه بخواهیم چه نخواهیم یک کالای سرمایه ای است که البته نباید اینطور باشد اما اگر قیمت ها و نهادهای تولید مسکن افت قیمت داشته باشند انتظار کاهش قیمت مسکن دور از انتظار نیست.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در مهرماه سال ۱۳۹۹ در حدود ۸.۷ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲.۳ و ۱۵۴.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع زیربنای واحدهای مسکونی شهر تهران به ترتیب با ۱۰ و ۱۱۰.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید.

اما گزارش ها از سامانه املاک و مستغلات در آبان ماه نشان می دهد که روند معاملات در این ماه افت قابل ذکری داشته است بنابراین انتظار می رود قیمت مسکن اندکی کاهش داشته باشد. البته آمار بانک مرکزی در مهر ماه نشان داد که رشد قیمت مسکن در مهر ماه تنها ۱۰ درصد بوده است و اگر اتفاق مثبتی در بازار مسکن رخ دهد قطعا این رشد ۱۰ درصدی در ماههای آتی و آبان ماه می تواند به زیر این عدد برسد و حتی کاهش قیمت را شاهد باشیم.

حال اگر روند نزولی نرخ ارز ادامه دار باشد باید شاهد افت قیمت نهاده های تولید مسکن و در نهایت قیمت تمام شده مسکن و قیمت مصرف کننده باشیم. برخی از فعالان بازار مسکن نیز بر این باور هستند که این روزها در بازار مسکن بیشتر فروشنده هستند و خریداران دست نگه داشته اند تا ببینند وضعیت بازار مسکن چه خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا