دیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجله خبری

ضوابط کهنه،سد راه صنعتی‌سازی مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  بررسی ها حاکی از آن است که در طرح مسکن مهر نیز،با ارایه تسهیلات تشویقی فرصت مناسبی برای تولید صنعتی مسکن فراهم شد.اما این امر علی رغم مشوقها بر اساس انتظارات پیش نرفت تجربه مسکن مهر در برابر ما است و عوامل و موانعی که موجب عدم بهره گیری از این فرصت تاریخی شد قابل احصاء است

ناظران بر این باورند که فقدان ضوابط و معیار طراحی و تولید صنعتی و خلاء برنامه های راهبری از جمله طرح جامع توسعه صنعتی عمده ترین مونع توسعه صنعتی در مسکن مهر بود.

.از این رو متخصصان ظرفیت طرح نهضت ملی مسکن را فرصتی دوباره برای توسعه صنعتی مسکن ارزیابی می کنند و امیدوارند دولت با تحلیل و رفع موانع موجود در روند تولید صنعتی مسکن از این فرصت دوباره به نحو بهینه بهره وری شود.

در این زمینه مهندس عبدالرضا فرید نائینی رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با اشاره به تفاهم اخیر این انجمن برای تولید 50 هزار واحد مسکونی به روش صنعتی در گفتگو با ساختمان آنلاین اظهارداشت: تغییر در ضوابط،شیوه نامه ها و آیین نامه های بالادستی برای تحقق طراحی وتولید صنعتی مسکن امری ضروری است و امیدواریم در طرح نهضت ملی مسکن این اقدام حیاتی و سرنوشت ساز محقق شود.

وی گفت: ما خواستار سرعت عمل در تغییر قوانین و ضوابط در جهت تولید صنعتی مسکن هستیم ، درحال حاضر شیوه نامه های ساخت متناسب با فرآیند صنعتی سازی نیستند و انتظار می رود با اصلاح شیوه نامه ها ،شرایط برای طراحی و تولید صنعتی و عبور از روشهای دستی وسنتی فراهم شود.

فریدنایینی تاکید کرد: کشور ما جامعه ای صنعتی ارزیابی می شود.اما بخش ساخت وساز علیرغم تجربیات قابل توجه دهه پنجاه خورشیدی در شرایط دستی،سنتی و ماقبل صنعتی زمین گیر شده است واین بخش بزرگ اقتصاد ما که از مزیت نسبی قابل توجه برخوردار است شوربختانه با بحران عقب ماندگی مواجه است.

رئیس انجمن تولید کنندگان و فناوران صنعتی ساختمان افزود: ظرفیتهای اساسی لازم جهت توسعه صنعتی مسکن را دراختیار داریم و طرح عظیم نهضت ملی مسکن بستر لازم جهت این تحول بنیادی را فراهم کرده است.و دولت با نگاه توسعه ای به بخش مسکن داهیانه از تولید صنعتی مسکن در این طرح عظیم حمایت می کند.

وی خاطر نشان ساخت:در این شرایط نظام دانشگاهی و جامعه پرشمار مهندسی  ساختمان در برابر مسوولیتی تاریخی قرار گرفته اند و باید با تمام توان این طرح عظیم را در جهت طراحی و تولید صنعتی مسکن به دانش و فناوری لازم مجهز کنند. از بحث های کلی عبور کرده به برنامه ریزی اجرایی و طراحی خطوط تولید صنعتی مبادرت کنند.

در ادامه همچنین مهندس جعفر قرائتی ستوده –دبیرانجمن تولید کنندگان وفناوران صنعتی ساختمان نیز در گفتگو با ساختمان آنلاین اظهارداشت: سنتی سازی سبب اتلاف منابع،دوباره کاری،افزایش هزینه های ساخت،طولانی شدن زمان اجرای پروژه ها و.. می شود و بنابراین حرکت به سمت صنعتی سازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و تفاهم اخیر این انجمن در حوزه طرح نهضت ملی مسکن ،قطعا می تواند بستر بسیار مناسبی برای توسعه روز افزون تولید صنعتی در ساخت وسازها باشد .

وی گفت: با برنامه ریزی دقیق باید شرایطی فراهم شود که واحدهای مسکونی این طرح، به محض ساخته شدن ،سکونت پذیر باشند و بهره برداری از این واحدها همانند طرح مسکن مهر نباید در انتظار تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی باشد

قرائتی ستوده همچنین پرهیز از بلند مرتبه سازی در احداث این واحدها را یادآور شد و اذعان داشت: با توجه به هزینه های بلند مرتبه سازی،کارفرما به دنبال کاهش طبقات در احداث این واحدهاست و با این رویکرد ،واحدهای این طرح به صورت یک تا پنج طبقه خواهند بود و در نتیجه هزینه های نگهداری ساختمان در دوره بهره برداری نیز کاهش می یابد.

قرائتی ستوده افزود: یکی دیگر از عوامل منفی در برخی از پروژه ها ، ایجاد پارکینگ در زیر واحد های مسکونی است که در طرح نهضت ملی مسکن بدین معناست که ابتدا منابع طرح را صرف احداث 4 میلیون پارکینگ می کنیم و سپس به احداث مسکن می پردازیم به علاوه دسترسی به پارکینگ هزینه ساخت را تا سی درصد افزایش می دهد .

وی ادامه داد: لذا ساخت پارکینگ در فضای باز و یا پارکینگ به صورت مجموعه مسقف جداگانه در انتهای پروژه در دستور کار ما قرار دارد و همچنین ساخت پارکینگ از طریق هسته امن محلات نیز امکان پذیر است.

قرائتی از رایزنی با سازمانهای ذی ربط برای زمینه سازی سیاست مذکور خبر داد و تاکید کرد:.در هر استانی که زمین تحویل بگیریم  با مراجع و مدیران ذیربط مذاکره خواهیم کرد تا هماهنگی های لازم برای حل مسایل شهرسازی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ما ،علی غم اینکه بخش خصوصی تاکنون بارها بر لزوم بروزرسانی قوانین بالادستی برای تسریع در صنعتی سازی تاکید کرده است اما این امر با کندی پیش می رود و با توجه به اهتمام دولت برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ،لازم است که دولت در این زمینه سرعت عمل نشان دهد تا ضمن توسعه صنعتی سازی در عین حال سرعت ساخت وسازها در این طرح از طریق بکارگیری فناوری های نوین ساختمانی شتاب بگیرد وآثار تورمی به منابع پروژه ها تحمیل نشود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا