بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ساخت 30 هزار واحد مسکونی در پایتخت آغاز شد

به گزارش ساختمان آنلاین:   معاون شهرسازی شهرداری تهران در آئین امضای چهار تفاهم نامه تامین ۳۰ هزار واحد مسکونی در پایتخت، گفت: بر اساس مطالعات گسترده ای که در بخش مسکن شکل گرفته بود با تاکید شهردار تهران قرارگاه مسکن در شهرداری تهران شکل گرفت که این قرارگاه در دو بخش مداخله مستقیم و غیر مستقیم و بیشتر با هدف مناطق جنوبی شهر برای کاهش بی عدالتی در شهر اقدامات خود را آغاز کرد.

حمیدرضا صارمی افزود: در سال ۱۳۹۰ حدود ۳۵ میلیون متر مربع پروانه ساخت برای مسکن در تهران صادر و از همین سال روند کاهش صدور پروانه ها آغاز شد تا جایی که در سال ۱۴۰۰ این رقم به پنج میلیون متر مربع رسیده بود. به این ترتیب تقاضای تولید مسکن وجود داشت اما تولید آن کاهش پیدا کرده بود. موضوعی که نمی توان آن را به تحولات بازار ارز و تحریم ها مرتبط کرد. بر همین اساس اقدامات و سیاستگذاری های قرارگاه و شهرداری تهران به شکلی بود که برای ساخت مسکن به مناطقی برویم که تولید مسکن در آنها به توسعه کلی شهر تهران بینجامد و شاخص های توسعه یافتگی به نسبت سایر مناطق در این محدوده ها ظرف سال های گذشته کاهش یافته بود.

کاهش پروانه های ساخت در بافت فرسوده

معاون شهردار تهران ادامه داد: عوامل بسیاری در کاهش توسعه یافتگی این مناطق دخیل بودند؛ اما مهمتر از هر چیز محدودیت هایی بود که نهادهای سیاستگذار در این محدوده ها وضع کرده بودند. به شکلی که در بافت فرسوده پروانه های ساخت به یک پنجم کاهش پیدا کرده بود.

صارمی با اشاره به امضای تفاهمنامه با دستگاه های مختلف برای تولید مسکن در پایتخت، گفت:‌ امروز نخستین شاخصی که تغییر خواهد کرد شاخص دسترسی به مسکن است که بهبود پیدا می کند و به تبع آن کاهش رشد تورم بخش مسکن را به همراه دارد. این در شرایطی است که حرکت در بازار مسکن سایر مولفه های اقتصادی را به حرکت در می آورد. همچنین ساخت مسکن ایرانی اسلامی که مورد تاکید شهردار تهران بوده با محوریت مسجد و مدرسه در این طرح مورد توجه قرار می گیرد.

خانه هایی که تناسبی با متقاضیان ندارد

رئیس ستاد توانمندسازی محله های کم برخوردار کشور نیز در بخشی از این مراسم، گفت: امروز قدم موثر و اصولی برای بهبود زندگی مردم در قالب امضای این تفاهمنامه ها برداشته خواهد شد. بی تردید اگر بخواهیم قیمت مسکن را تغییر دهیم جز در تهران این مهم امکانپذیر نیست و حتما باید در تهران قیمت شکسته شود و این نسبتی که به همت شهرداری آغاز شده، انشاءالله با همکاری بانک ها و همه نهادهای موثر به خوبی انجام خواهد شد و نشان خواهد داد بازار فعلی مسکن دوام نخواهد داشت و سیاست اجرایی که مد نظر قرار گرفته در کل کشور تاثیرگذار خواهد بود.

علی آقامحمدی ادامه داد: ساخت مسکن برای متقاضی باید انجام شود. بخشی از مسکن هایی که در حال حاضر ساخته شده با متقاضیان تناسب ندارد. باید مسکن تولیدی با توان متقاضیان تناسب داشته باشد و مسکن تقاضامحور باشد.

سکونت ۲۰ میلیون نفر در محله های کم برخوردار

آقامحمدی با تاکید بر اینکه امروز تقاضا برای تولید مسکن شکل گرفته است، افزود: در این طرح متقاضی آنچه که به عنوان منابع می تواند در اختیار بگذارد را اعلام می کند و متناسب با آن برنامه ریزی می شود که این موضوع تغییری بنیادین را به همراه دارد. همچنین با تشکیل تعاونی ها نظارت واقعی شکل می گیرد و واحدهای مسکونی به موقع به متقاضیان تحویل داده می شود. این مدل می تواند از لحاظ اسلامی هم دست طراحان را باز بگذارد.

او ادامه داد: ۲۰۲۰ محله کم برخوردارتر در کشور وجود دارد که ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این محلات ساکن هستند و در تهران نیز ۱۷۹ محله از این جنس وجود دارد که بیشترین آنها در میان شهرستان های استان تهران در شهرری است که ۱۸ محله از این جنس هستند که اقدامات بنیادین در این محلات آغاز شده، باید تکنولوژی های ساخت مسکن را تغییر دهیم تا در این محدوده ها تاثیرگذار باشیم. ۴۰ درصد مردم ۱۷۹ محله کمتر برخوردار استان تهران اجاره نشین هستند. لذا باید اقدامات موثر با توجه به نیاز متقاضیان صورت بگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا