دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ابهام در بزرگترین و محوری‌ترین برنامه دولت در حوزه مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  طرح نهضت ملی مسکن از جمله بزرگترین وعده های دولت در حوزه مسکن بود که بر اساس آن دولت وعده داد طی چهار سال ،چهار میلیون واحد مسکونی برای واجدین شرایط خواهد ساخت.

این وعده از همان ابتدا با واکنشهای متفاوتی مواجه شد ،عده ای خوش بینانه تحقق این وعده را در صورت فراهم شدن زیرساختها کاملا میسر قلمداد کردند ،در مقابل عده ای دیگر این طرح را بلند پروازانه تعبیر کردند که به گفته آنها اجرایی کردن به هیچ وجه میسر نخواهد بود.

در این بین ،معاون پیشین مسکن وساختمان وزارتخانه راه وشهرسازی اعلام کرده بود که برای  تحقق نهضت ملی مسکن و ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال نیاز به تأمین مالی 4 هزار هزار میلیارد تومان است که به گفته وی البته این رقم به غیر از هزینه تأمین زمین و خدمات و مصالح آن است.

بررسی ها حاکی از آن است که علاوه بر اینکه نحوه تامین مالی،زمین و نیز ساماندهی متقاضیان این طرح کاملا مبهم است،مسایل فنی این طرح و شیوه های ساخت آن نیز به هیچ وجه مشخص نشده و همین مساله سبب شده است که ابهامات این طرح تشدید شود.

پیش از این یکی از اساتید دانشگاه در گفت گو با رسانه ها اعلام کرده بود که علاوه بر اینکه نحوه تامین اراضی و شیوه تامین منابع مالی این طرح مبهم است در عین حال سایر موارد دیگر مربوط به این طرح نظیر چگونگی تامین خدمات زیربنایی و روبنایی ،مساحت واحدها ،زمان واگذاری این واحدها،نوع و کیفیت مصالح ساختمانی،ترکیب اقشار جمعیتی ،و.. نیز از جمله مواردی است که در این طرح مبهم است ،در حالی که باید همه این موارد به صورت کامل مشخص شود تا متقاضیان بدانند دقیقا قرار است که واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را در چه شرایطی دریافت کنند.

به گزارش ساختمان آنلاین:   یکی از دیگر موارد مبهم طرح نهضت ملی مسکن ،چگونگی صنعتی سازی واحدهای این پروژه دولتی در حوزه مسکن است .هر چند که بارها مسوولان مربوطه بر لزوم ساخت این واحدها به شیوه های صنعتی تاکید کرده اند و حتی این طرح را محملی برای عبور از شیوه های دستی ساخت عنوان کرده اند اما در عمل مشخص نیست که دقیقا چند درصد از این واحدها قرار است به شیوه صنعتی سازی ساخته شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان با گذشت یکسال و سه ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم ،قطعا باید تمامی ابعاد این طرح به صورت کامل شفاف می شد اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاده است و اگر چه دولت آمارهای پراکنده ای از تامین زمین و نیز میزان تخصیص این وام و همچنین واگذاری سهم آورده متقاضیان را اطلاع رسانی کرده است، اما ناظران بر این باورند که این کلی گویی ها به وجه نمی تواند در شفاف سازی ابعاد همه جانبه این طرح موثر واقع شوند.

در عین حال علاوه بر اینکه لزوم شفاف سازی و ابهام زدایی از طرح نهضت ملی مسکن اخیرا مورد مداقه قرار گرفته است ، بازنگری در پالایش متقاضیان نیز از جمله مواردی است که طی روزهای اخیر از سوی بسیاری از فعالان حوزه ساخت وساز مطرح شده است.

به گفته کارشناسان ،برای جلوگیری از ایجاد وقفه در اجرای عملیات ساخت واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تزریق فوری منابع مالی به شدت ضروری است ،در این بین با توجه به اینکه بخشی از تامین مالی این طرح به تزریق سهم آورده متقاضیان وابسته است و با در نظر گرفتن اینکه بسیاری از گروه های هدف این طرح از اقشار پایین درآمدی هستند ،در نتیجه عمدتا این افراد برای واریز سهم آورده خود دچار مشکل هستند و با توجه به مراحل اداری مربوط به جابه جایی این افراد،طرح نهضت ملی مسکن دچار وقفه خواهد شد .

اما برای حل این مشکل انبوه سازان پیشنهاد داده اند که دولت در پالایش متقاضیان انعطاف به خرج دهد و اجازه دهد که افرادی که دارای توانایی مالی هستند در این طرح ورود پیدا کنند .این پیشنهاد با مخالفت بسیاری مواجه شده است چرا که به اعتقاد این عده ،در این صورت ،فضای دلالی در طرح نهضت ملی مسکن ایجاد خواهد شد و متقاضیان واقعی مسکن از این گردونه خارج خواهند شد.

به نظر می رسد با توجه به تغییر در بدنه مدیریت وزارت راه و جابه جایی در معاونت مسکن وساختمان این وزارتخانه ،لازم است که نسبت به ابهام زدایی از این طرح در ابعاد مختلف اقدام شود تا متقاضیان دقیقا در جریان سمت وسوی دقیق این طرح قرار بگیرند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا