مجله خبری

تسهیلات خرید و تعمیر مسکن در سال ۹۸

در دوره شش ساله فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سبد تسهیلات خرید مسکن با تنوع و تغییرات بسیاری روبرو شد. درحالی که تا پیش از آغاز به کار دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ حداکثر مبلغ وام خرید مسکن به ۲۰ میلیون تومان می‌رسید، درچند مرحله این مبلغ به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند افزایش قیمت مسکن در یک قیمت مسکن در یک سال گذشته باعث کاهش تاثیرگذاری تسهیلات مسکن شده است، اما همچنان متنوع بودن وام‌های پرداختی و قابلیت ترکیب آنها می‌تواند مشکل بخشی از متقاضیان خرید مسکن را حل کند.

درهمین راستا بانک مسکن به عنوان بانک عامل بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی طرح‌های جدیدی برای افزایش تاثیرگذاری تسهیلات مسکن در دستور کار خود دارند.
برپایه سیاست اعتباری تسهیلات بخش مسکن برای سال‌ جاری انواع وام خرید و جعاله از ۲۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ سودی از ۶ تا ۱۷٫۵ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

وام‌های انفرادی خرید مسکن

بانک عامل مسکن به منظور تامین مسکن خانوارها یا تعمیر واحدهای مسکونی نسبت به طراحی انواع حساب‌های پس‌‌انداز و سپرده‌گذاری مسکن از جمله صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق پس‌انداز ساخت مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان، صندوق پس‌انداز مسکن یکم و نیز سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز (ارائه اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن) اقدام کرده است. در همین راستا تسهیلات خرید (و همچنین ساخت مسکن) و تسهیلات جعاله تعمیر مسکن از محل حساب‌های مذکور و نیز در برخی موارد بدون سپرده‌گذاری پرداخت می‌شود.

۲ شرط برای خانه اولی‌ها

برای متقاضیان واجد شرایط (خانه اولی‌) جهت استفاده از تسهیلات صندوق یکم دو شرط تعیین شده است. براساس شرط نخست متقاضی و همسر وی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشند. همچنین در شرط دوم متقاضی و همسر وی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد. (استعلام فرم «ج» از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده نکردن متقاضی و همسر وی از تسهیلات دولتی شامل زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و…) گفتنی است، در خصوص افتتاح‌کنندگان حساب قبل از تاریخ اول آبان ۱۳۹۷ متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق یکم، خانه اولی بودن گیرنده تسهیلات کافی به مقصود بوده و ضرورتی به خانه اولی بودن همسر وی نیست.

شرایط ملک خریداری شده

بر اساس ضوابط موجود، ملک مورد معرفی متقاضی جهت دریافت تسهیلات باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ و تایید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته و از تاریخ صدور پروانه ساختمانی (جواز ساخت) آن بیش از ۱۵ سال جهت استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم و بیش از ۲۰ سال برای استفاده از تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن و سایر حساب‌های پس‌انداز مسکن سپری نشده باشد. در تسهیلات از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان، اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، و نیز اوراق توام با صندوق پس‌انداز مسکن یا توام با حساب پس‌انداز مسکن جوانان اعطای تسهیلات تا سقف ۳۵۰ میلیون ریال برای املاک دارای بیش از ۲۰ سال قدمت و حداکثر تا ۲۵ سال قدمت امکان‌پذیر است. در تسهیلات صندوق مسکن یکم اعطای تسهیلات به املاک دارای بیش از ۱۵ سال به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست. رعایت حداکثر تسهیلات معادل ۸۰ درصد ارزش ملک الزامی است.

منبع:شهرخبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا