مجله خبری

تاثیر قیمت لوازم ساختمانی در قیمت مسکن

به گزارش تجارت‌نیوز، افزایش قیمت سیمان برای فعالان بازار خوشایند نیست، چرا که معتقدند فروش شان کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. در این میان، نوسان قیمت مصالح ساختمانی در شرایطی است که قیمت مسکن و ساخت و ساز روند کاهشی را دنبال می‌کند.

بر اساس آمارها سهم مصالح ساختمانی و زمین در قیمت نهایی مسکن حدود ۶۰ درصد است، بنابراین کنترل قیمت بازار مصالح می‌تواند قیمت مسکن را به سمت ثبات و آرامش هدایت کند.

طبق اعلام مرکز آمار ایران که چندی پیش منتشر شده بود، مصالح ساختمانی در آخرین آمار مربوط به فصل زمستان سال گذشته نسبت به زمستان سال ۹۶ حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است.

براساس برآوردهای انجام‌شده، در سال گذشته تورم مصالح ساختمانی همچون سیمان با ۲۴ درصد، سنگ با ۲۷ درصد، آجر و بلوک با ۲۸ درصد، سرامیک با ۳۸ درصد، گچ و گچ‌کاری با ۴۴ درصد بوده است.

اعضای انجمن سیمان و آهن آلات معتقدند که در سال‌جاری نوسان قیمت در مصالح ساختمانی کمتر خواهد بود و این امر می‌تواند باعث ثبات در قیمت مسکن و ساخت و ساز شود.

زمین مسکن را گران کرد، نه مصالح ساختمانی
در تأیید صحبت‌های انجمن سیمان چندی پیش گزارشی منتشر شد که از افزایش ۳۱ درصدی هزینه ساخت مسکن در شهر تهران در بازه زمانی نیمه پائیز ۹۷ تا اواسط بهار ۹۸ خبر می‌داد. این فهرست علاوه بر هزینه ساخت، شامل هزینه تأمین زمین موردنیاز برای شروع پروژه‌های مسکونی هم بود؛ در واقع این فهرست ‌بها ترکیبی از هزینه ساخت مسکن(هزینه مورد نیاز برای تأمین مصالح و تجهیزات ساختمانی و دستمزدها) و هزینه تأمین زمین است.

میانگین قیمت زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران نیز در فاصله دو فصل یاد شده با رشد ۵۰درصدی مواجه شده است؛ در واقع تورم هزینه‌ای در بازار ساخت و ساز مسکن شهر تهران در سمت تأمین زمین و ملک کلنگی به مراتب بیش از تورم هزینه‌ای مصالح ساختمانی بوده است.

ابلاغ قیمت‌های جدید از امروز
از ابتدای سال‌جاری موضوع افزایش قیمت مصالح ساختمانی مطرح شد و در نهایت از امروز (پنجشنبه)قیمت‌های جدید از سوی انجمن ابلاغ می‌شود.

از آنجا که کشور در تولید سیمان به خودکفایی رسیده است و حتی توان صادرات دارد، انجمن صنفی سیمان می‌تواند تعیین کننده قیمت‌ها باشد. با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت در کالاهایی که کشور به خودکفایی رسیده انجمن یا اتحادیه آن می‌تواند با همراهی ذینفعان و فعالان این صنف قیمت‌ها را مشخص کند.

صبح روز چهارشنبه جلسه‌ای به منظور بررسی مسائل و مشکلات صنعت سیمان و ارائه راه حل‌های مناسب و عملیاتی برای برون رفت از وضعیت فعلی و جلوگیری از توقف فعالیت کارخانه‌ها با حضور مدیران عامل و شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کارشناسان برگزار شد.

در این جلسه، گزارش‌ها و تحلیل‌ها مربوط به افزایش قیمت ارز، قطعات یدکی، فولادهای آلیاژی، نسوزهای مصرفی، دستمزد و غیره ارائه شد و در نهایت اعضا با هدف حفظ اشتغال در صنعت سیمان و حل مشکلات آنها برای افزایش ۳۷ درصدی قیمت‌ها اجماع کردند.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ایران پیش‌تر گفته بود: نظر به این‌که هزینه‌های تولید سیمان ۶۰ تا ۶۵ درصد افزایش یافته است، دیگر قیمت‌های فروش کنونی سیمان پاسخگوی نیاز کارخانجات نیست و در صورتی که این روند ادامه یابد بسیاری از کارخانجات سیمان تعطیل خواهند شد.

یکی از فعالان بازار سیمان درباره تغییر قیمت‌ها گفت: ما فروش سیمان را متوقف کردیم تا قیمت‌ها اصلاح شود، به همین دلیل از روز یکشنبه قیمت سیمان تغییر خواهد کرد.

محمدعلی سنجابی ادامه داد: چند وقتی بود که عرضه سیمان در بازار کاهش پیدا کرده بود چرا که تولیدکنندگان حجم تولید خود را کاهش داده بودند تا بتوانند هزینه‌های خود را مدیریت کنند. حال با تغییر قیمت‌ها به نظر می‌رسد که تولید روند افزایشی به خود بگیرد. قیمت سیمان نیاز به تغییر داشت.

امیرحسین کاوه یکی از تولیدکنندگان محصولات فولادی درباره بازار آهن می‌گوید: قیمت محصولات فولادی در ایران بالا است، چرا که قیمت‌های این بخش بر اساس قیمت‌های جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان با آن‌که به جهت کمبود مواد اولیه ظرفیت تولید خود را کاهش دادند اما تولید فعلی هم جوابگوی نیاز کشور هست. هیچ مشکلی در قیمت‌ها وجود ندارد. ولی تولیدکنندگان به صادرات نیاز دارند. صادرات محصولات فولادی با اصلاح برخی از بخشنامه‌ها افزایش پیدا می‌کند و در پی آن با نقدینگی مناسب می‌توان مواد اولیه خریداری کرد.

یکی از فروشندگان بازار آهن آلات هم درباره قیمت این محصول گفت: از ۲۰ خرداد روند کاهشی قیمت آهن آلات آغاز شده است. البته با قطعیت نمی‌توان گفت که کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت چرا که قیمت‌ها متأثر از نرخ ارز است.

مجتبی حسینی افزود: از ابتدای سال‌جاری افزایش قیمت آهن آلات را شاهد بودیم و برخی‌ها به تصور این‌که این مسیر ادامه خواهد یافت نسبت به احتکار آهن اقدام کردند، ولی با روند کاهشی دیگر شاهد احتکار و یا خریدهای غیر واقعی نیستیم.

منبع: روزنامه ایران

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا