مجله خبری

بخش خصوصی در بازار مسکن قدرت‌نمایی می‌کند

کمال‌الدین شهریاری در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از وضعیت بازار مسکن، گفت: افزایش شدید نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی منجر به کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن شده است.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به علت افزایش قیمت دچار رکود شده است، ادامه داد: زمانی که بازار مسکن دچار رکود می‌شود، متقاضیان خرید مسکن از آنجایی که نمی‌توانند مسکن ملکی داشته باشند، سراغ خانه‌های استیجاری می‌روند که افزایش تقاضا برای اجاره مسکن باعث برهم خوردن تعادل بازار و افزایش اجاره بها می‌شود.

شهریاری تاکید کرد: علی‌رغم آنکه حدود ۹۵ درصد بازار مسکن ما به بخش خصوصی تعلق دارد، اما وزارت راه و شهرسازی باید با تنظیم عرضه و تقاضا اجازه ندهد که بخش خصوصی به صورت افسارگسیخته در بازار مسکن قدرت‌نمایی کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: همچنین دولت و به ویژه وزارت راه و شهرسازی می‌توانند زمین‌ها و املاکی را که در اختیار دارند، با شرایط خاصی به سازندگان محول کنند تا از این طریق واحدهای کوچک مسکونی احداث و با قیمت تمام شده پایین به مردم عرضه شود که مسلماً این راهکار منجر به کاهش اجاره بها و خرید مسکن می‌شود.

شهریاری با تاکید بر ضرورت کاهش سود بانکی برای تسهیلات مسکن، اظهار داشت: برای مدیریت بازار مسکن باید افزایش وام مسکن در دستور کار قرار گیرد چرا که از این طریق بسیاری از متقاضیان برای خرید مسکن توانمند می‌شوند.

وی ادامه داد: در واقع لازم است که دولت و بانک مرکزی منابعی را در اختیار بانک‌ها قرار دهند تا بانک‌ها از این طریق بتوانند تسهیلات مسکن با نرخ کم را به مردم ارائه دهند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دیگر راهکارهای لازم برای رونق بخش مسکن، تصریح کرد: دولت و وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات مسکن باید اقدامات حمایتی در این بخش را سرلوحه کار خود قرار دهند و با اقداماتی چون افزایش تسهیلات مسکن، کاهش نرخ سود بانکی و معافیت عوارض برای نوسازی ساختمان‌های واقع در بافت فرسوده، ضمن رونق بازار مسکن، قیمت‌ها را کنترل کنند.

شهریاری با اشاره به اینکه گرانی سرسام‌آور مسکن در تهران بسیار بارزتر از شهرهای دیگر است، اظهار داشت: برای مثال در شرایط فعلی مردم در شهری چون رودسر می‌توانند با ۲۰ میلیون تومان آپارتمان ۱۲۰ متری اجاره کنند.

وی با بیان اینکه مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به کلانشهرها و ازدیاد تقاضا در کلانشهرها برای مسکن هم یکی از عوامل افزایش شدید قیمت‌ها در این بخش است، تصریح کرد: هجوم جمعیت به کلانشهرها باعث افزایش نرخ مسکن در کلانشهرها و تشدید حاشیه‌نشینی شده است به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۱ میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور داریم.

منبع:شهرخبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا