دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

وقت‌کشی دولت در حوزه مسکن /بخشی از بافت‌های فرسوده از طریق نهضت ملی بهسازی شود

به گزارش ساختمان آنلاین:   نامعادله بین عرضه و تقاضای مسکن طی سالهای اخیر سبب شده است که قیمتها در این بازار به شدت افزایش پیدا کند و این مساله سبب شده است که بازار اجاره نیز به شدت متلاطم شود.هر چند که دولت با تدابیر مختلف به دنبال حل بحران مسکن است،اما کارشناسان بر این باورند که دولت در حال وقت کشی در بازار مسکن است.

مسکن به کالایی سرمایه ای تبدیل شده است

در این زمینه عباس کاویانی در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: طی سالهای اخیر نامعادله عرضه و تقاضای مسکن و همچنین تبدیل شدن مسکن به عنوان کالایی سرمایه ای ،سبب شده که مشکلات مسکن تشدید شود.در این بین.دولت سیزدهم با وعده بزرگ ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال ،تلاش دارد که چشم انداز مثبتی از آینده این بازار متصور کند،این در حالی است که کندی اجرای این طرح و همچنین جانمایی نامناسب این واحدها،بیانگر آن است که این طرح قادر نخواهد بود که مشکلات مسکن را حل کند.

وی تاکید کرد: هر چند که ممکن است ساخت برخی از واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در برخی از شهرها ،موفق شود بخشی از مشکلات مسکن را حل کند اما دست کم در کلانشهر تهران که مرجع تعیین کننده قیمت مسکن برای کل کشور است،به نظر نمی رسد این طرح راهگشا باشد،چرا که عمده اراضی در نظر گرفته شده برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن،همانند طرح مسکن مهر در اطراف تهران خواهد بود که به دلیل ضعف خدمات زیربنایی و روبنایی ،راهگشا نخواهد بود.

کاویانی با بیان اینکه در چنین شرایطی با توجه به تشدید شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن ،مشکلات مسکن به شدت افزایش پیدا خواهد کرد و آینده مبهم و غیرقابل تصوری در انتظار بازار مسکن خواهد بود خاطر نشان کرد:ساخت مسکن در بافتهای شهری در کلانشهر تهران می تواند نقش کلیدی در حل بحران مسکن برای پایتخت نشینان داشته باشد.البته رونق ساخت وساز در این بافتها قطعا باید با ملاحظات خاصی همراه باشد و نباید به بهای حل بحران مسکن،زمینه ایجاد جهش جمعیت در کلانشهر تهران را فراهم کنیم.

طرح نهضت ملی مسکن،لاک پشتی پیش می رود

در همین حال مهرداد مومنی از دیگر کارشناسان مسکن نیز در گفتگو با ساختمان آنلاین اظهار داشت: دولت با وعده بزرگ طرح ساخت چهار میلیون واحد مسکونی ،امیدواری بسیاری در بین گروه های هدف برای خانه دار شدن ایجاد کرده است،این درحالی است که مشکلات این طرح و عدم هماهنگی دستگاه ها مخصوصا نظام بانکی سبب شده است که اجرای این طرح به کندی پیش رود.

مومنی با یادآوری این موضوع که حرکت طرح نهضت ملی مسکن لاک پشتی است تاکید کرد: شواهد وقرائن حاکی از آن است که این طرح قادر نخواهد بود که بر اساس برنامه ها پیش رود و به نظر می رسد که واحدهایی که کلنگ آنها به زمین خواهد خواهد خورد ،نیمه کاره باقی خواهد ماند .

وی خواستار تمرکز دولت بر بهسازی بافتهای فرسوده شد و گفت: همچنان که بارها گفته شده است،بافتهای فرسوده به دلیل اینکه در دل شهرها واقع شده اند و دارای امکانات زیربنایی و روبنایی هستند،از ظرفیت بسیار مناسبی برای حل بحران مسکن برخوردار هستند و به نظر می رسد دولت باید تمام توان خود را بر روی احیای بافتهای فرسوده متمرکز کند .

این کارشناس مسایل اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر دولت عکس این رویه را پیش گرفته است و تلاش دارد که مشکل مسکن را از طریق طرح نهضت ملی مسکن حل کند،در حالی که برای حل بحران مسکن سیاستهای مختلفی باید اتخاذ شود و این سیاست ها باید به صورت توامان دنبال شوند.

لزوم بازنگری در قوانین ساخت وساز برای پیشگیری از وقت کشی

مومنی در عین حال خاطر نشان ساخت: در همین حال بازنگری در قوانین ساخت مسکن نیز امری ضروری است به عنوان مثال با توجه به تغییر سبک زندگی ،تغییر الگوی مساحت ساخت مسکن و نیز حرکت به سمت صنعتی سازی امری ضروری است ،اما در عمل قوانین و مقررات بالادستی چنین ظرفیتی را ندارند .

وی در پایان تاکید کرد: دولت به جای فرصت سوزی و وقت کشی برای تامین اراضی جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن،بهتر است که نسبت به بازسازی بافتهای فرسوده در قالب طرح نهضت ملی مسکن اقدام کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا