بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

شرایط خاص در بازار نوسازها

به گزارش ساختمان آنلاین: تحقیقات میدانی درباره آخرین وضعیت بازار خرید‌وفروش و معاملات واحدهای مسکونی نوساز (آپارتمان‌‌های تازه‌‌ساز و کلیدنخورده) نشان می‌دهد، فاصله قیمت این گروه از واحدها با واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر بیشتر از قبل شده است. این در حالی است که دومین مشخصه فعلی که یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش فاصله قیمت واحدهای مسکونی نوساز با آپارتمان‌‌های با عمربنای بیشتر است، نیز در بازار این گروه از خانه‌ها رصد می‌شود. دومین ویژگی، کاهش شدید عرضه واحدهای مسکونی نوساز به بازار مسکن به‌ویژه در مناطق مصرفی و پرتقاضا است.

7

این شرایط به دنبال وقوع دو رویداد ملکی ایجاد شده است که ابتدا قیمت‌‌ نوسازها و سپس قیمت سایر واحدهای مسکونی را تحت تاثیر قرار داده است. رویداد اول مربوط به افت بی‌‌سابقه تیراژ ساخت مسکن در پایتخت است. ساخت‌وساز در شهر تهران به شکل تاریخی سقوط کرده است. تحت تاثیر افت تیراژ ساختمانی در شهر تهران، عرضه واحدهای نوساز نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است. رویداد دوم و موثر در بروز این شرایط، به خودداری برخی سازنده‌ها و سرمایه‌‌گذاران ساختمانی از عرضه واحدهای ساخته شده و آماده سکونت به بازار مسکن به دنبال افزایش هزینه‌های ساخت مربوط است. به دلیل استمرار تورم ساختمانی و افزایش پی در پی قیمت مصالح و سایر نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در شهر تهران، برخی از سازنده‌ها هم‌‌اکنون ترجیح می‌دهند از عرضه واحدهای نوساز، کلیدنخورده و آماده خود به بازار خودداری کنند. استدلال این دسته از سازنده‌ها این است که هزینه ساخت به قدری افزایش یافته است که اگر همین واحدهای مسکونی آماده را نگهداری کرده و طی یک تا دو سال آینده به بازار عرضه کنند، نسبت به عرضه آنها در زمان حاضر به بازار و شروع پروژه‌های جدید، سود بیشتری کسب خواهند کرد. تورم شدید هزینه‌های ساخت‌و‌سازدر کنار رشد مداوم قیمت‌‌ها در بازار ملک، باعث شده است تا برخی از سرمایه‌‌گذاران‌، عدم عرضه واحدهای ساخته شده و ملاکی را بر فعالیت مولد و آغاز پروژه‌های جدید ترجیح دهند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا