مجله خبری

افت مجدد درآمدهای شهرداری در نیم‌سال ۹۹

به گزارش ساختمان آنلاین،  سیدحسن رسولی درباره حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (شش ماهه سال ۱۳۹۹)، گفت: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکردی ۶ ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۱۵هزار و۲۸۷ میلیارد تومان اقدام کند. طی این دوره ۶ ماهه مبلغ ۹هزار و ۴۷۷میلیارد تومان، معادل ۶۲ درصد درآمد کسب کرده است. طی ۶ ماهه مذکور کسری عملکرد ۵هزار و ۸۰۹میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد نسبت به بودجه مصوب مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: از کل درآمد ۶ ماهه مبلغ ۲هزار و ۹۲۸ میلیارد تومان معادل ۳۱‌درصد آن درآمد پایدار و ۶۹ درصد آن درآمد ناپایدار است.

خزانه‌دار شورای‌شهر تهران درباره عملکرد هزینه‌ای نیز گفت: در این دوره، شهرداری اجازه داشته حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ ۱۳هزار و ۶۳۳ میلیارد تومان هزینه کند. طی دوره مذکور مبلغ ۹هزار و ۶۱۳ میلیارد تومان (۷۰درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده است که از این مبلغ ۹۷درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی است و ۳ درصد آن غیرنقدی بوده یعنی همانند پنج ماه نخست سال ۱۳۹۹ انجام شده است. نایب‌رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای‌شهر تهران درباره عملکرد حساب درآمد و هزینه شهریور ماه اظهار کرد: در بخش عملکرد حساب درآمد، شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است، در برش عملکردی شهریور ماه خود نسبت به تامین منابع در سقف ۲هزار و ۵۴۷ میلیارد تومان اقدام کند.

در این ماه مبلغ هزار و ۸۱۵ میلیارد تومان معادل ۷۱‌درصد درآمد کسب شده است. از کل درآمد شهریورماه مبلغ ۶۹۵ هزار میلیارد تومان معادل ۳۸ درصد آن درآمد پایدار و ۶۲ درصد آن درآمد ناپایدار است.

رسولی درباره عملکرد هزینه‌ای نیز اعلام کرد: شهرداری تهران در شهریور ماه تا سقف ۲هزار و ۲۷۲ میلیارد تومان اجازه هزینه‌کرد داشته که با اعلام مبلغ هزار و ۶۶۷ میلیارد تومان در شهریور ماه تقریبا معادل ۷۳ درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده است‌ که از این مبلغ ۹۷ درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی است و ۳درصد آن غیرنقدی است.

وی در تحلیل و ارزیابی حساب و درآمد و هزینه ۶ ماه شهرداری در سال‌جاری گفت: بودجه مصوب شش‌دوازدهم سال ۹۸ مبلغ ۹هزار و ۴۱۴تومان بوده است که از این مبلغ ۷هزار و ۶۹۰ تومان آن معادل ۸۲‌درصد درآمد کسب شده و در سال‌۹۹ بودجه مصوب، شش‌دوازدهم مبلغ ۱۵هزار و ۲۸۷ میلیارد تومان است که مبلغ ۹هزار و ۴۷۷ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد آن درآمد کسب شده است. بنابراین کسب درآمد، نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته و از ۸۲ درصد در سال ۹۸ به ۶۲ درصد در سال‌جاری رسیده است.

وی ادامه داد: هرچند اگر کاهش ۲۰درصدی کسب درآمد نسبت به مدت مشابه سال قبل، به‌دلیل رکود پیش‌آمده در فضای کسب و کار و همچنین افزایش ۳۸درصدی بودجه مصوب شش‌دوازدهم سال‌جاری نسبت به سال گذشته برسد، لیکن بروز این دو عامل نه‌تنها از آقای شهردار و همکاران رفع‌تکلیف نمی‌کند بلکه اهتمام آنان به کاهش عدم‌تعادل منابع و مصارف را مضاعف می‌کند.

شورای شهر به بدهکاران شهرداری تخفیف نداد

در بخش دیگری از جلسه روز گذشته شورای شهر تهران، اعضای شورای شهر تهران لایحه پیشنهادی شهردار درخصوص تخفیف ۲۵ درصدی به بدهکاران حوزه شهرسازی شهرداری تهران را رد کردند.

در جریان بررسی لایحه شهردار تهران درمورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران، حسن رسولی در تشریح جزئیات این لایحه گفت: شهرداری در لایحه خود به‌صورت خلاصه متقاضی است که مصوبه قبلی شورا در تاریخ ۳۱ تیر ماه ۹۹ به‌عنوان پاداش خوش‌حسابی برای کسانی که مطالبات شهرسازی را نقدا به جای اقساط پرداخت کنند لحاظ شود به این صورت که آنها  از ۲۵ درصد تخفیف یا جایزه برخوردار شوند. وی با بیان اینکه شهردار طی لایحه‌ای و بنا به استدلال‌هایی که داشت، تقاضا کرد شورا این مهلت ۳۱ تیر ماه ۹۹ را تا پایان سال تمدید کند، افزود: بحث‌های مفصلی شد. رفت و آمدهای متفاوتی بین دو کیمسیون صورت گرفت. به استناد اعلام یکی از مدیران صاحب نظر شهرداری، تایید یا عدم تایید ۲۵ درصد تخفیف اثر چندانی ندارد. برخی نظرات در کمیسیون از سوی آقایان سالاری و فراهانی مطرح ‌شد که این ۲۵ درصد محرک نیست و باید به ۳۰ یا ۳۳ درصد تغییر کند.

وی ادامه داد: اولا این تغییرات نفیا یا اثباتا در میزان درآمد شهرداری تاثیر وضعی قابل توجهی ندارد. ثانیا علامتی است که شورا و شهرداری به مودیانش می‌دهد و این رفتار همواره مورد انتظار است و وصول مطالبات شهرداری را به‌صورت عملی با شک و تردید مواجه می‌کند. دلیل آخر اینکه با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مواد و مصالح کافی است نرخ یک تن میلگرد برای امروز را با ۱۰ ماه قبل مقایسه کنید یا سایر مصالح و هزینه‌های احداث ساختمان و قیمت خرید و فروش زمین و مسکن را در نظر بگیرید. کل این عوارض به‌طور متوسط بر اساس محاسبات حوزه معاونت شهرسازی و معماری در منطقه یک تا سه زیر ۲/ ۱ و در تهران زیر یک درصد است.

رسولی گفت: همان‌طور که توضیح داده شد، قدرالسهم عوارض حوزه شهرسازی و معماری از کل هزینه‌های تمام‌شده یک متر مربع ساختمان در مناطق ۲۲ گانه تهران ۱/ ۱ درصد است و اینکه ما فکر کنیم با این ۱/ ۱ درصد می‌توان شفاف عمل کرد، مثل این است که یک دکمه داشته باشیم و به خیاط درخواست کت بدهیم.

خزانه‌دار شورا عنوان کرد: آنچه مدنظر است، شهرداری دنبال این است که تا آخر سال تکلیفش مشخص شود و تصویبش بی‌فایده است.

نهایتا اعضای شورای شهر تهران به نظر کمیسیون مشترک برنامه و شهرسازی درخصوص رد لایحه پیشنهادی شهرداری رای مثبت دادند.

 

منبع: ایسنا

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا