مجله خبری

افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن

افت قیمت اوراق تسهیلات مسکن به زیر ۵۰ هزار تومان-وام مسکن ارزان شد

به گزارش خبرنگار مهر، اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در سه روز نخست کاری فروردین ماه (۵، ۶ و ۷) و همچنین روزهای شنبه و یکشنبه ۱۰ و ۱۱ فروردین ۹۸ در بازار سرمایه در حالی خرید و فروش شدند که سایه تعطیلات همچنان بر این بازار سنگینی کرده و حجم معاملات برگه‌های تسهیلات مسکن نسبت به سایر ماه‌های سال کمتر بود.

در معاملات امروز اوراق تسهیلات مسکن بیشترین حجم برگه‌هایی که وارد بازار شدند، به نماد معاملاتی «تسه ۹۷۱۱» (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن ۹۷) تعلق داشت که با ۷۵۰۰ برگه بیشترین تعداد اوراقی بود که در بازار با قیمت ۵۱ هزار تا ۵۳ هزار و ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.

عدم عرضه اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷ در بازار سرمایه

این در حالی است که هنوز از عرضه اوراق تسهیلات مسکن صادره در اسفند ۹۷ (تسه ۹۷۱۲) در بازار سرمایه خبری نیست و معلوم نیست که آیا بانک صادرکننده این اوراق از عرضه این برگه‌ها خودداری کرده یا نهاد ناظر بازار (سازمان بورس و اوراق بهادار) به دلیل تعطیلات فروردین ماه مجوز ورود تسه ۹۷۱۲ به بازار را صادر نکرده است؟

ارزان‌ترین برگه تسهیلات مسکن در معاملات امروز به نماد معاملاتی تسه ۹۶۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ماه سال ۹۶) با قیمت ۴۳ هزار و ۶۸۰ تومان تعلق داشت که دلیل افت شدید قیمت این برگه‌ها اتمام تاریخ اعتبار آن در پایان فروردین ماه امسال خواهد بود. گفتنی است هر برگه تسهیلات مسکن از تاریخ صدور تنها دو سال اعتبار داشته و پس از اتمام تاریخ اعتبار آنها، دارنده این اوراق تا یک ماه پس از آن می‌تواند تسهیلات مربوطه را دریافت کند ولی حق خرید و فروش این برگه‌ها را نخواهد داشت.

از دیگر برگه‌های تسهیلات مسکن ارزان قیمت و زیر ۵۰ هزار تومان در معاملات امروز فرابورس اوراق متعلق به نماد معاملاتی تسه ۹۶۰۶ (اوراق تسهیلات صادره در شهریور ماه ۹۶) بود که با قیمت ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان و تنها در حجم سه برگه به فروش رسید. نمادهای معاملاتی ۹۶۱۱ و ۹۶۱۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در بهمن و اسفند ۹۶) نیز از دیگر برگه‌هایی بود که امروز در حجم‌های به ترتیب ۵۹ و ۳۱ برگه و با قیمت‌های ۴۹ هزار و ۷۷۷ تا ۴۹ هزار و ۹۹۹ تومان خرید و فروش شدند.

نمادهای معاملاتی تسه ۹۷۰۸ (اوراق تسهیلات صادره در آبان ۹۷)، تسه ۹۶۱۰ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در دی ۹۶) و تسه ۹۷۰۵ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد ۹۷)، تسه ۹۷۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین ۹۷)، ۹۷۰۲ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در اردیبهشت ۹۷) و چند نماد معاملاتی دیگر در معاملات امروز در بازه قیمتی ۵۰ هزار تومانی معامله شدند.

غیر از این نمادهای معاملاتی، سایر نمادها در معاملات امروز بازار سرمایه در بازه قیمتی ۵۱ تا ۵۲ هزار تومان خرید و فروش شدند.

از نظر حجم خرید و فروش نیز ۱۱ نماد معاملاتی نیز در حجم‌های زیر ۱۰۰ برگه به فروش رسیده و در ۵ نماد معاملاتی دیگر هم حجم خرید و فروش برگه‌ها کمتر از ۳۰۰ برگه بود.

بانک مرکزی و وزارت راه وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه ۹۷ را اعلام نکرده‌اند

اگرچه نه بانک مرکزی و نه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هیچیک تا کنون وضعیت بازار مسکن در اسفند ماه سال گذشته را اعلام نکرده‌اند، اما بررسی اوضاع این بازار در ماه‌های اسفند و فروردین هر سال نشان می‌دهد که حتی در سال‌های رونق بازار نیز شاهد کاهش معاملات بوده‌ایم به گونه‌ای که تعداد معاملات مسکن در اسفند ۹۶ با امضای ۱۸ هزار و ۸۰۰ مبایعه نامه ۳.۵ برابر این شاخص در فروردین ۹۷ با انجام ۵ هزار و ۳۰۰ معامله بود.

به نظر می‌رسد که علت کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روزهای ابتدایی سال جاری نیز کاهش حجم خرید و فروش مسکن در این ایام باشد.

خرید وام مسکن ارزان شد

با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات خرید مسکن برای متقاضیان فردی در تهران، باید ۱۶۰ برگه از سوی خریدار واحد مسکونی خریداری شود، با احتساب قیمت هر برگه اوراق تسهیلات مسکن به طور میانگین هر برگه ۵۱ هزار تومان، این متقاضی باید ۸ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کند.

سقف تسهیلات مسکن فردی در تهران ۹۰ میلیون تومان شامل ۶۰ میلیون تومان وام مسکن، ۲۰ میلیون تومان وام جعاله و ۱۰ میلیون تومان وام بدون سپرده است که متقاضی برای ۸۰ میلیون تومان آن باید اوراق تسهیلات مسکن از بازار سرمایه خریداری کند.

همچنین برای دریافت تسهیلات مسکن زوجین نیز با احتساب میانگین قیمت ۵۱ هزار تومان برای هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن، متقاضی دریافت این تسهیلات می‌بایست ۲۴۰ برگه به ارزش ۱۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان خریداری کند.

سقف تسهیلات مسکن زوجین ۱۴۰ میلیون تومان شامل ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن زوجین، ۲۰ میلیون تومان وام جعاله و ۲۰ میلیون تومان وام بدون سپرده است که متقاضی باید برای ۱۲۰ میلیون تومان آن برگه تسهیلات مسکن از بازار سرمایه خریدار کند.

 

منبع:شهرخبر

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا