بورس و بازارمجله خبری

افزایش چشمگیر اجاره‌بها در استان لرستان

به گزارش ساختمان آنلاین:  احمدرضا دالوند در جلسه بررسی افزایش بی رویه قیمت مسکن و اجاره بها در سطح لرستان اظهار داشت: براساس آخرین آمار سال 1395 به عنوان مبنای شاخص اجاره بها در نظر گرفته شده‌ است که از آن سال تاکنون به طور متوسط 180 درصد افزایش اجاره بها در کشور داشته ایم.

وی افزود: نرخ اجاره بها در استان لرستان نسبت به میانگین کشور از بازه زمانی 1395 تاکنون 288 درصد رشد و نسبت به میانگین کشوری تقریباً بیش از 100 درصد رشد داشته‌  که با توجه به اهمیت موضوع در این زمینه باید چاره اندیشی و از این روند جلوگیری شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به عوامل مؤثر بر تعیین قیمت ملک و اجاره بها عنوان کرد: موقعیت ملک، سال ساخت ملک، نوع سازه و کیفیت مصالح از جمله عوامل اثرگذار بر قیمت ملک و اجاره بهاست.

وی بیان کرد: عدم تعیین مبنای درست قیمت، عدم نظارت و کنترل صنف مربوط به مشاوران املاک به عنوان مهم ترین علت افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در استان لرستان تعیین شده است.

دالوند با بیان اینکه یکی از چالش های جدی که امروز سبب حاشیه نشینی در شهرها شده است عدم نظارت بر صنف املاکی هاست، گفت: مشاوران املاک  زمین های حاشیه شهرها و خارج از محدوده را به صورت قطعه بندی با قیمت پایین به فروش می رسانند و همین موضوع سبب ایجاد یک منطقه حاشیه نشین می شود و هیچ کنترلی هم روی آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتحادیه املاکی ها باید طی جلساتی کلیه املاکی های لرستان را مورد ارزیابی قرار دهد و نظارت بر آنها باید با جدیت بیشتر انجام شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان تصریح کرد: هر معامله انجام شده در بنگاه های املاکی باید کد رهگیری داشته باشد و تا زمانی که این وضعیت کنترل نشود، برخی املاکی ها سوءاستفاده می کنند و سبب ایجاد مناطق حاشیه نشین، افزایش قیمت ملک و اجاره بها می شوند.

دالوند اظهار داشت: فضای مجازی و آگهی های بدون ضابطه در حوزه مسکن سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است که پلیس فتا، نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی باید به این موضوع ورود کنند.

وی افزود: در کشور و به تبع آن استان لرستان، ساختمان به یک سرمایه تبدیل شده‌ و همین امر نیز یکی از موضوعات تأثیرگذار بر افزایش قیمت اجاره بها و ملک است که در این راستا باید اصحاب رسانه و صداوسیما برای فرهنگ سازی پای کار بیایند.

معاون عمرانی استاندار لرستان عنوان کرد: اگر بتوانیم یک قیمت پایه و منطقی با توجه به شاخص ها در این استان برای اجاره بها، قیمت ملک و همچنین نظارت بر املاکی ها و کنترل بر فضای مجازی انجام دهیم، می توانیم قیمت اجاره بها و ملک را در لرستان کنترل کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا