مجله خبری

آیا اجرای طرح اقدام ملی مسکن مانع جهش قیمت در بازار سال 99 می‌شود؟

آیا اجرای طرح اقدام ملی مسکن مانع جهش قیمت در بازار سال 99 می‌شود؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ مسکن همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مردم و دولت‌ها بوده و با توجه به نقش تعیین کننده آن در اقتصاد کلان به عنوان موتور محرک اقتصاد، شرایط مثبت و منفی این بازار با سایر بخش‌ها مرتبط بوده‌ و بر آن اثر گذار است. بنابراین هرگونه سیاست‌گذاری در این حوزه سایر بخش‌های اقتصاد را نیز درگیر می‌کند.

مهم‌ترین راهکاری که در دولت‌های نهم و دهم ارائه شد، طرح مسکن مهر بود که با هدف تولید یک میلیون مسکن در سال آغاز شد اما به دلایلی نتوانست اهداف مورد نظر را محقق کند.

در برنامه چهارم توسعه نیز طرح جامع مسکن قید شده‌ بود و حتی محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، دستور بازنگری و به روز رسانی این طرح را به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ کرد.

رکود بازار مسکن در سال‌های اخیر تا جایی شدت گرفت که وزیر راه دولت یازدهم، طرح اقدام ملی مسکن با هدف تولید 400 هزار واحد مسکونی را کلید زد و تاکنون بیش از یک میلیون نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند. باید دید با اجرای این طرح آیا رونق به بازار مسکن باز می‎گردد؟

عوامل تاثیر گزار بر بازار مسکن

«سیدمحمود فاطمی عقدا»، کارشناس حوزه مسکن، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص وضعیت بازار مسکن در سال 98 و پیش بینی این بازار در سال آینده، یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن هم در بخش خرید و فروش و هم در بخش اجاره بها را تورم حاکم بر اقتصاد کشور و عدم اجرای طرح‌های جایگزین مسکن مهر دانست و ابراز امیدواری کرد اجرای صحیح طرح اقدام جامع ملی مسکن و تولید 400 هزار واحد مسکونی، از جهش قیمت این بازار در سال آینده پیشگیری کند.

فاطمی عقدا عامل موثر دیگر در بازار مسکن را وضعیت بورس در سال آینده دانست و گفت: اگر بازار سرمایه بتواند سرمایه‌های سرگردان را جذب کند و از طرف دیگر دولتنیز با فراهم کردن پروژه‌های جذاب برای سرمایه گذاران اجازه حرکت به سمت بازار مسکن را ندهد، باز هم بازار می‌تواند ثبات نسبی خود را حفظ کند.

 

منبع:خبرگزاری برنا

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا