بورس و بازارمجله خبری

پیش‌بینی عرضه واحدهای نوساز به بازار در ۶ ماهه دوم امسال

به گزارش ساختمان آنلاین: شورای عالی مسکن که نخستین جلسه آن در سال گذشته برگزار شد، با ۶ راهبرد برای خروج از وضعیت تورم و رکود در بخش ساخت و ساز کار خود را ادامه داد.

یکی از مهمترین راهبردها بسترسازی و «افزایش تولید ساخت و ساز» توسط بخش خصوصی بود که علاوه بر ساخت و ساز در زمین‌های شهری، نوسازی و ساخت و ساز و کشاندن پای سازندگان مسکن به بافت فرسوده را نیز هدف قرار داده بود.

پیش‌تر «محمد آیینی» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه در ۲ هزار و ۴۰۰ نقطه عملیات تخریب و نوسازی بافت فرسوده انجام گرفته بود، از افزایش عرضه آپارتمان نوساز در بافت فرسوده که بخشی از سند تحول دولت مردمی است، خبر داده بود که قیمت مسکن را به مرحله ثبات و کاهش خواهد رساند.

«محمود محمودزاده» معاون مسکن وزیر راه در جدیدترین آماری که از ساخت مسکن شهری و عرضه آپارتمان‌های جدید در پایتخت داده است، گفت: افزایش ساخت‌ و ساز توسط بخش خصوصی راهبرد دولت است. از ۱۵ دی ماه که مصوبه شورای عالی مسکن اجرا شده است، تا امروز بیش از ۳۳۳ هزار مالک در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام و تقاضای تسهیلات کردند.

وی گفته است: در سنوات گذشته به طور متوسط حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار واحد پروانه ساخت و ساز صادر می‌شد اما فقط طی چند ماه اخیر و همزمان با اجرای راهبرد دولت، برای ساخت ۴۸ هزار واحد در شهر تهران برای دریافت تسهیلات و پروانه ساخت ثبت نام شده است که حدود ۱۰ درصد آن‌ها تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند.

افزایش آماری که از سوی معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام شده، نتیجه تفاهم وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت وساز ۱۸۰ هزار واحد مشارکتی در بافت‌های فرسوده شهر تهران است؛ تا امروز نیز ۱۲۰ هزار واحد وارد فاز اجرایی شده‌اند که اتفاق بزرگی است.

به گفته محمودزاده در یک سال، عملیات ساخت و ساز بیش ‌از ۲۳۰ هزار واحد انجام شده است که رکورد بزرگی به شمار آمده و حتما در بازار مسکن تهران طی نیمه دوم امسال و سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.

دولت دو هدف بزرگ «اصلاح بافت‌های فرسوده» و «افزایش ظرفیت پذیری شهرها» را دنبال می‌کند و طبق مصوبه شورای عالی مسکن که در حال اجراست، تمام ساکنین بافت‌های فرسوده کشور می‌توانند از تسهیلات نهضت ملی مسکن استفاده کنند که این تسهیلات برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان به مدت ۲۰ سال و بدون نیاز به خرید اوراق و سپرده‌گذاری است.

آنطور که معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، پیشنهاد کاهش سود تسهیلات نیز مطرح شده است که در صورت تصویب می‌تواند برای افزایش تعداد ساخت‌وسازها در بافت فرسوده کمک کند.

دولت تلاش دارد در حوزه صنعتی سازی برای افزایش رغبت سازنده‌ها، سقف تسهیلات ساخت را با تصویب شورای عالی مسکن تا ۲۰ درصد اضافه کند.

محمودزاده در این باره نیز گفته است: عدد قابل ملاحظه‌ای روی مبلغ تسهیلات ساخت خواهد آمد و با تفاهمی که با بانک مرکزی در حال انجام است، بیشترین حجم پرداخت در بخش ساخت خواهد بود که به نفع پروژه‌های صنعتی سازی است.

شهردار تهران نیز در بهار امسال از کاهش زمان صدور پروانه ساختمان به دو ماه تا پایان خرداد خبر داده و اعلام کرده بود: بخش‌هایی را که در داخل شهرداری است، تسهیل می‌کنیم و برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمان در شهرداری در حال هماهنگی هستیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا