بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

جولان غیرحرفه‌ای‌ها در ساخت‌وساز

به گزارش ساختمان آنلاین:  شهاب سعادت‌نژاد، رئیس هیات‌مدیره شرکت انبوه‌سازی نواندیش عمران آکام با بیان مطلب فوق و با انتقاد از اینکه بحث کیفیت در حوزه ساختمان مغفول واقع شده است گفت: در حالی که بر اساس قانون، ساخت مسکن باید توسط سازندگان متخصص و انبوه‌سازان صاحب صلاحیت انجام شود، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد و فقدان تخصص عوامل اجرایی حوزه مسکن، سبب شده که عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ما در قیاس با میانگین جهانی به‌شدت پایین باشد.

وی بر نقش ارکان حوزه مسکن در ساماندهی این صنعت اشاره کرد و گفت: شهرداری به عنوان مسوول صدور پروانه ساختمانی، موظف است حافظ قوانین و مقررات ساختمان باشد، اما در عمل وابستگی این دستگاه به درآمدهای ناشی از ساخت‌و‌ساز سبب شده است که این ارگان بعضا چشم خود را روی بسیاری از تخلفات ساختمانی ببندد، چرا که ذائقه سرمایه‌گذاران به این شیوه از ساخت عادت کرده است و هر تغییری در این چرخه نادرست با مقاومت این عده مواجه خواهد شد.

سعادت‌نژاد تاکید کرد: این امر در حالی است که شهرداری باید حافظ منافع بهره‌برداران ساختمانی باشد و با این رویکرد ملزم است نسبت به رعایت مقررات و ضوابط شهرسازی به‌شدت حساس باشد. چرا که هر نوع مسامحه با سرمایه‌گذاران با عوارض جبران‌ناپذیری همراه خواهد بود. به عنوان مثال بی‌توجهی به مقررات ساخت‌وساز سبب تولید واحدهای مسکونی فاقد کیفیت و ناایمن می‌شود که به هیچ‌وجه تامین‌کننده رفاه ساکنان در طول دوران بهره‌برداری ساختمان نیست.

رئیس هیات‌مدیره شرکت انبوه‌سازی نواندیش عمران آکام با یادآوری این موضوع که امر کیفیت در حوزه مسکن به حاشیه رانده شده است گفت: به عنوان مثال بر اساس قانون، مجری ذی‌صلاح باید حضوری تمام وقت در پروژه‌های ساختمانی داشته باشد و ساخت مسکن بدون حضور مجری ذی‌صلاح برخلاف قوانین و مقررات است. اما در عمل این قانون مهم اجرایی نمی‌شود.

وی همچنین بر ضرورت صدور شناسنامه فنی – ملکی برای ساختمان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان، صدور شناسنامه فنی – ملکی امری ضروری است، همچنین وقتی واحدهای مسکونی شناسنامه‌دار شوند، خریداران مسکن به صورت شفاف در جریان جزئیات مصالح به کار رفته در ملک و نیز عوامل اجرایی و روند ساخت مسکن قرار خواهند گرفت.

سعادت‌نژاد با انتقاد ازاینکه شناسنامه فنی به صورت ناقص اجرا می‌شد خاطرنشان کرد: با وجود تکلیف قانونی، صدور شناسنامه فنی فقط به صورت محدود برای ساختمان‌های متراژ بالا صادر می‌شود، این در حالی است که همه ساختمان‌ها باید شناسنامه‌دار شوند.

وی اذعان کرد: حوزه مسکن از ظرفیت‌های قانونی خوبی برخوردار است که عمل کردن به آنها با نتایج بسیار خوبی همراه خواهد بود و علاوه بر افزایش عمر مفید و کیفیت ساختمان‌ها از وقوع بسیاری از حوادث جانی و مالی در دوران بهره‌برداری پیشگیری خواهد شد.

این فعال حوزه خدمات مهندسی ساختمان همچنین گفت: تا زمانی که ساخت مسکن توسط غیرمتخصصان صورت گیرد و متخصصان بیرون گود ساخت‌وساز باشند وقوع حوادثی نظیر متروپل اجتناب ناپذیر است و هر چند که بعد از فاجعه تلخ متروپل بسیاری گفتند از این حادثه باید درس عبرت گرفت اما در عمل هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. وی همچنین یکی از پیامدهای منفی حضور غیرمتخصصان در حوزه مسکن را بالا بودن آمار حوادث ساختمانی عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی مهندس مجری حضوری تمام وقت در ساختمان نداشته باشد و کارگاه‌های ساختمانی فاقد مسوول ایمنی باشند، حوادث ناشی از کار در پروژه‌های ساختمانی به‌شدت افزایش خواهد یافت و بسیاری از کارگران ساختمانی یا جان خود را از دست می‌دهند یا نقص عضو می‌شوند.

سعادت‌نژاد ادامه داد: چالش‌های حوزه مسکن بی‌شمار است و با توجه به اینکه در حال حاضر خانه‌دار شدن به یک رویای دست‌نیافتنی برای مردم تبدیل شده است، بنابراین مقوله کیفیت دغدغه بسیاری از متقاضیان نخواهد بود. در چنین شرایطی مردم به داشتن یک سرپناه هم راضی هستند و این رویه باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران هم بناهای بی‌کیفیت بسازند.

وی تاکید کرد: شهرداری‌ها باید در رویه خود اصلاحات اساسی انجام دهند و رعایت قوانین و مقررات ساخت‌وساز را فدای درآمدزایی ناشی از ساخت‌وساز نکنند و آنها می‌توانند آرام آرام، فرهنگ ساخت‌وساز را تغییر دهند.

این فعال حوزه نظام مهندسی همچنین به نقش سازمان‌های نظام مهندسی در اجرای بهینه مقررات ساخت‌وساز اشاره و تصریح کرد: جامعه مهندسی از ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای قوانین حوزه ساخت‌وساز برخوردار هستند و شهرداری باید با نظام مهندسی همسو شود و از پتانسیل این دستگاه در جهت اجرای بهینه قوانین ساخت‌وساز بهره بگیرند.

رئیس هیات‌مدیره شرکت انبوه‌سازی نواندیش عمران آکام به‌کارگیری متخصصان در حوزه ساخت‌وساز را شرط توسعه‌یافتگی صنعت ساختمان دانست و اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی نیز در جایگاه ناظر عالیه در حوزه ساخت‌وساز باید تمام اهتمام خود را بر حضور عوامل اجرایی صاحب صلاحیت درحوزه ساختمان قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه زمان آن رسیده که نظام ساخت‌وساز کشور ما دچار تحول شود گفت: زنجیره‌ای از عوامل مختلف نظیر تدوین قوانین جامع و کارآمد، استاندارد‌سازی مصالح ساختمانی، به‌کارگیری عوامل اجرایی متخصص و همچنین حرکت به سمت صنعتی‌سازی و… باید در کنار هم قرار بگیرند تا بخش مسکن توسعه پیدا کند. سعادت‌نژاد همچنین با تاکید بر لزوم حرکت به سمت صنعتی‌سازی  گفت: صنعتی‌سازی مسکن سبب افزایش سرعت ساخت و کاهش هزینه‌های تولید می‌شود و همزمان کیفیت ساخت مسکن نیز افزایش چشمگیری در قیاس با روش‌های سنتی خواهد داشت. اما اجرایی کردن صنعتی‌سازی نیاز به پیش‌شرط‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به فراهم کردن زیرساخت‌های تولید صنعتی اشاره کرد. همچنین ایجاد تعامل و همکاری بین تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط نیز از دیگر عوامل موثر برای ترویج شیوه‌های صنعتی در ساخت‌وساز است.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا